Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya projektet, räta upp timmerladan.  (läst 8042 gånger)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Nya projektet, räta upp timmerladan.
« skrivet: 21 jul-11 kl 19:05 »
Efter mycket räknande, ritande,slitande av hår, räknande på cm och kronor så tänker jag ta tjuren vid hornen och räta till mitt befintliga uthus istälet för att bygga nytt.
Det är en timmerstomme, ca 60-70 kvm stort och som har sjunkit och satt sig lite här och var.
Tänkte jag skulle lägga upp bilder och berätta lite om mitt projekt allt eftersom och tar jätte gärna emot tips och ideer hur jag kan göra på bästa sätt.
Får kameran i morgon och tar bilder då, har startat med att plocka bort bräderna som sitter över knutarna och övriga lodräta stockar. Resten av brädfodringen tänkte jag behålla under själva rätningen så det håller ihop så mycket som möjligt, rätt eller fel?
Mitt största "problem" just nu är att jag måste rensa ur 70 års hamstrande av skräp och grejor, finns bla en massa fönster från 1900 kallt. Undra om det kan finnas någon som vill ha sådana eller är det bara att slänga kanske?
Så under städningen blir det väl inget särskilt intressant skrivet men hoppas ändå att någon får någon behållning av tråden och allra helst massor med tips och ideer.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
SV: Nya projektet, räta upp timmerladan.
« Svar #1 skrivet: 21 jul-11 kl 19:12 »
Min man har precis rätat upp vår lada, den är stor. Det gick bra att hissa upp den med rejäla domkrafter och snart ska han gjuta nya plintar till stockarna som sjunkit.
Gamla tegeltaket har han tagit ner och börjat lägga plåt, mest för att det är ett lättare material och byggnaden kanske håller många år till utan tyngden av teglet.

Gamla fönster finns det ju oftast stort intresse för, jag letar för fullt både till att bygga växthus och diverse andra roliga projekt. Kanske lite långt till dig dock.  >:D

Lycka till! Det är ett hårt jobb, men roligt att kunna bevara gamla byggnader istället för att bygga nytt. :D

Snickan

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-11 kl 19:21 »
Härligt att höra. Jo vi lyfte ett hörn här pappa och jag för några år sedan när mina morföräldrar fortfarande bodde kvar här. Det var ju snabbt gjort men som sagt då lyfte vi enbart. Nu behöver det ju bytas lite stock och göras lite mera ordentligt.

Ja, till sånt kanske man kan göra sig av med dem. Vore ju skönt om man slapp köra dem på tippen iaf. Synd att du hade så långt.
Kanske får lägga in en blocket annons: Kom och bär bort allt du kan.  :P Nej inte riktigt men det är myyyycket som ska bort.

Det blir ju verkligen skillnad på att göra något nytt, det är bättre känsla i det här gamla. Sen är det ju i det uthuset jag gått min barndom i och drömt om att ställa in hästar där. Att få göra det vore jätte häftigt.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-11 kl 19:34 »
Detta vill jag följa! Ser fram i mot bilder på projektet :)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-11 kl 19:38 »
Åh vad kul. :-)
Vi grejar med samma sak. :-)
Köpt gammalt timmer som ligger i vagnskjulet och väntar. :-) Kommer absolut lyssna på vad du gör. :-)

Efter mycket räknande, ritande,slitande av hår, räknande på cm och kronor så tänker jag ta tjuren vid hornen och räta till mitt befintliga uthus istälet för att bygga nytt.
Det är en timmerstomme, ca 60-70 kvm stort och som har sjunkit och satt sig lite här och var.
Tänkte jag skulle lägga upp bilder och berätta lite om mitt projekt allt eftersom och tar jätte gärna emot tips och ideer hur jag kan göra på bästa sätt.
Får kameran i morgon och tar bilder då, har startat med att plocka bort bräderna som sitter över knutarna och övriga lodräta stockar. Resten av brädfodringen tänkte jag behålla under själva rätningen så det håller ihop så mycket som möjligt, rätt eller fel?
Mitt största "problem" just nu är att jag måste rensa ur 70 års hamstrande av skräp och grejor, finns bla en massa fönster från 1900 kallt. Undra om det kan finnas någon som vill ha sådana eller är det bara att slänga kanske?
Så under städningen blir det väl inget särskilt intressant skrivet men hoppas ändå att någon får någon behållning av tråden och allra helst massor med tips och ideer.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 21 jul-11 kl 19:40 »
Det råkar inte finnas några låga innedörrar i all bråte? Ska flytta till ett gammalt soldattorp här i Uppland och det saknas en dörr in till kammaren...

Ring byggnadsvården i solna eller det ska ha öppnat en i hallstavik/häverödal i gamla tinghuset och sälj dina fönster...
« Senast ändrad: 21 jul-11 kl 19:43 av Grönavågen »

Snickan

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 jul-11 kl 19:43 »
Kackelägare, ni har alltså ett nedmonterat? eller har ni köpt virke för att byta ut i ett befintligt?

Grönavågen, jag tror inte det men jag kollar man vet ju aldrig. Tyvärr är nog det mesta skräp.
 Det är så långt till solna och hallstavik, inte kan väl dem vara intresserad av att hämta och jag lär förstöra dem om jag ska köra iväg dem.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #7 skrivet: 21 jul-11 kl 19:52 »
Ring och prata med dom. Med de priser de håller tror jag att de hämtar om objekten är intressanta. Annars vill jag ju bygga ett växthus, men kan inte hämta nu i flyttstressen.

Snickan

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 22 jul-11 kl 23:02 »
Jaha, inga bilder blev det i dag heller. Har haft migränanfall hela dagen så jag får lov att återkomma med bilder.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jul-11 kl 00:12 »
Behövs den riktas upp för konstruktionens skull? Gamla timrade byggnader brukar var lite sneda redan från början och med diverse sättningar från de första åren.
Att stå på en övervåning och då stå utanför grunden, väggen och golvet på nedervåningen är t. ex. ingen större konstighet.

Snickan

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 23 jul-11 kl 00:26 »
Jo det behöver rätas upp, det sjuuunker.Sen tycker jag det ser för taskigt ut när det ser ut som det gör nu. Lite snett är helt okej och det kommer ju så klart inte bli helt rakt men det behöver upp och då kan man lika gärna få lite mer rätsida på det.
Är bara i en våning.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jul-11 kl 00:33 »
Jo det behöver rätas upp, det sjuuunker.Sen tycker jag det ser för taskigt ut när det ser ut som det gör nu. Lite snett är helt okej och det kommer ju så klart inte bli helt rakt men det behöver upp och då kan man lika gärna få lite mer rätsida på det.
Är bara i en våning.

Dålig mark under då? Bökigt..

Snickan

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 23 jul-11 kl 22:22 »
Nja både ja och nej, det sjunker ju av en anledning. Det är lite blött men det känns som att med en dräneringsslang ska det vara avhjälpt. Sen verkar det som en del stockar legat direkt på marken ??? eller att det har glidit av stenarna det legat på vilket har hänt i några av hörnen.
För huset står lågt, nära marken och det känns inte som att det är "orginal".
I dag har jag tagit lite bilder utvändigt men får lägga ut dem i morgon om jag ska få med några kommentarer och tankar.

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 23 jul-11 kl 22:49 »
Vi ska byta syllen i 2 av våra uthus och byta en del andra riktigt dåliga timmerstockar. Får se hur det går. :-) Har skaffat rivningstimmer till ändamålet. :-) Får kanske gå någon timmerlagningskurs. :-D Vår ena bod har hörnstenarna sjunkit under jord på. De ska grävas fram. Ett sådant sjukt värstingprojekt fattar vi att det  här är men vi får väl försöka. Ska bara göra klart bostadshuset först. :-) Inga timmerlagingar eller sådant där. Bara inreda vinden. :-)

Följer din tråd medan vi laddar inför vår start. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

onkelskruttet

• Bygghantverkare, Timmerman.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 26 dec-11 kl 23:13 »
Hej, vet inte ifall arbetet redan e gjort nu men tänkte försöka svara lite ändå fast att det är svårt utan bilder. Huset har nästan garanterat inte stått snett från början, man byggde inte sneda hus då och man gör det inte idag, var det snett lyfte man det förr precis som idag, det var skamligt att bo eller ha sneda och icke efterhållna uthus. Men såklart finns det alltid ex som motbevisar men i generella drag.

Att det är blött i marken låter som en anledning, grundstenarna som funnits där har antagligen skjutits iväg av tjälen, de ligger antagligen där i närheten, kanske udner marken. Att dränera kan va vanskligt men även kanske ett måste, när man dränerar minskar bärigheten i marken och huset riskerar att sjunka ytterligare. Man får göra en avvägning, man ska inte dränera för nära grundningen oavsett. Kanske har du en kallkälla som blöter marken? Kanske kan göra en avskärning ifall du kan lokalisera vart det blöta kommer ifrån? Plocka ur fönster ifall sådana finns, och annat som kan gå sönder vid lyft, ifall huset stått länge snett så har huset anpassat sig efter det, pga detta kan glipor m.m. uppstå vid draget. Hör gärna av dig ifall du vill veta mer.

mvh Onkel Timmerman.

Är bara i en våning.
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmlands skogar och dalar. Familjen är lilla dottern, sambon, katter höns, bin,ankor och odlingarna Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser