Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stulna lamm slaktades..  (läst 16803 gånger)

anne-lie50

• Gäst
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #40 skrivet: 24 jul-11 kl 22:19 »
Alla som VET något.
Vet att djur sparkar mycket efter att bulten har slagit hål i huvudet.
Erica lägg ner....
Alla känner till att alla som frågar om att slakta på plats är utlänningar och smygande bilar är som Kimma säger reggade på Muhammed eller Achmed.
Och de som har åkt fast ex i Halmstad har varit en utlänning.

Jag är säkert rasist ,alla invandrare som jag har sagt nej till och som jag har stoppat på mina grusvägar har alltid tyckt att jag ser arg ut.

Invandrare är ett solklart problem för djurägare,de har också väldigt svårt att förstå svenska när de får ett nej.
Får de ett ja eller bidragspengar så pratar de flytande svenska.
Johan
dagens sanning ::)

Birgit

« Svar #41 skrivet: 25 jul-11 kl 07:34 »
Nja, jag skulle nog vilja nyansera det hela lite. Känner själv många "gamla" invandrare från forna Jugoslavien t.ex, som kom hit på 60-talet. De har jobbat från första dagen de kom hit, och inte fått något gratis. De älskar visserligen lamm/fårkött, men vill inte bete sig illa (finns säkert undantag där också). De skulle inte drömma om att gå ut i hagen och stjäla lamm. Men de kommer gärna och köper av folk direkt. Har ett antal sådana kunder.
Dessutom är de värre rasister än vi angående de sk "nysvenskarna". De vill nämligen inte efter 40 års stretande i Sverige bli dragna över samma kam som dessa bidragsjägare.
Citera
Men för att inte hänga ut någon: alla gör vi olika! Men jag hoppas att dom håller sig till egna djur nästa gång o inte stjäl!!!
Detta är högst osannolikt, men de kanske åker till någon annans får istället ::). Dels finns det uppenbarligen de som gör detta för egen del (allemansrätten 8) man plockar det som växer i markerna) men det har ju vid flera sådana här fall framkommit att det mer verkar vara ligor som gör det och att köttet säljs till både restauranger och privata köpare.
Det är mer än en gång det hittats slaktrester i källaren på restauranger och pizzerior. Även från nöt. Har själv en bekant, som har nöt
och bor endast någon km från ett stort bostadsområde med 80% invandrare. De har flera gånger hittat rester av slaktade nöt i sina hagar.
Detta är ett problem och på vissa ställen ett växande sådant. Så fram för fler hundar eller alternativ två >:D

minnaroselli

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 25 jul-11 kl 07:54 »
Invandrare är ett solklart problem för djurägare,de har också väldigt svårt att förstå svenska när de får ett nej.
Får de ett ja eller bidragspengar så pratar de flytande svenska.
Johan

Jag är en invandrare men har svårt att känna igen mig i din beskrivning. jag kan lika dålig / bra svenska i alla sammanhang.
men eftersom jag ÄR en invandrare och du VET hurdana vi är, måste jag nog ändra uppfattningen om mig själv.

Och vi har ett annat problem här i trakterna: det skärs hästar - ston - och folk vet att det är en man med svenskt utseende och kör en vit volvo. Tänk dig att vara en oskyldig svensk man med en vit volvo här nu: misstänkt för tidelag! och är du en kvinna med vit volvo, kan du vara äcklets fru ... vet du vad din man gör?!!
« Senast ändrad: 25 jul-11 kl 08:12 av minnaroselli »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #43 skrivet: 25 jul-11 kl 08:09 »
Man kan inte dra alla invandrare i samma kam, en invandrare kan komma från alla länder på jorden utom Sverige (någon som inte håller med mig)

Det innefattar, norden, England, USA, Italien osv

Om man vill ha köttet från djur som avblodas utan bedövning innan då, vill man det av religiösa skäl och vissa kan ta sig friheter som är rent kriminella man det finns även dom som är födda i landet, med flera generationer som är födda i Sverige, som valt dessa regioner.

Jag förstår inte hur man samtidigt som en Norsk galning dödat nästan 100 människor på bara några timmar, kan uttrycka sig så nyanslöst om en så stor grupp människor. Ordet invandrare är för stort och skapar bara problem om det används så som vissa gör här i tråden.

Det är religionen inte nationaliteten som skapar problemen och dra då inte alla invandrare genom samma kam
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

minnaroselli

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 25 jul-11 kl 08:16 »
min ex är muslim och absolut ingen tjuv! allah tycker inte om att folk stjäl.
ingen religion förespråkar stölder.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #45 skrivet: 25 jul-11 kl 08:17 »

Det är religionen inte nationaliteten som skapar problemen och dra då inte alla invandrare genom samma kam

Tror nog snarare att människan är problemet, vi har alltid haft krig och kommer alltid att ha så länge man tror sig stå högre än andra och har större rätt till sakerna i sin närhet. Vi människor är som djur vi hittar vår/våra flock/ar och slåss obevekligt sen för det

Tror nog att de djur som slaktats nog tagits av invandrare sen spelar det ingen roll om de var albaner eller afghaner , jag ser mig inte som en rasist utan som tidigare påpekats en realist.

Mina morföräldrar sålde får innan ifrån gården men slutade raskt med det när dom kom med hammare i högsta hugg och skulle "slakta" men även efteråt en lång tid så drabbades dom av stölder utav djuren när dom vägrade sälja till dom. Så av egen erfarenhet var det inte familjen svensson som kom med hammare och slaktade/stal ute hos mina morföräldrar

minnaroselli

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 25 jul-11 kl 08:23 »
Man kan inte dra alla invandrare i samma kam, en invandrare kan komma från alla länder på jorden utom Sverige (någon som inte håller med mig)

en svensk i norge är en invandrare - eller?

Jimmy_C

• Småland
« Svar #47 skrivet: 25 jul-11 kl 08:24 »
en svensk i norge är en invandrare - eller?

Hon syftade på att en svensk inte kan vara invandrare i sverige

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #48 skrivet: 25 jul-11 kl 08:25 »
min ex är muslim och absolut ingen tjuv! allah tycker inte om att folk stjäl.
ingen religion förespråkar stölder.

Dom frästa muslimer mm slaktar inte själva så klart det finns ju massa rent kött i våra affärer att köpa både enklare, lagliggare och säkrare rent hygieniskt. tjuvar finns hos alla folkslag och religioner.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

ulfg

« Svar #49 skrivet: 25 jul-11 kl 08:26 »
Som moderator uppmanar jag alla att försöka hålla nivån rätt i den här diskussionen om stulna lamm som hittas slaktade på ett visst sätt efteråt.
Jag plockar bort uppenbart rasistiska inlägg i diskussionen och beklagar att jag inte hunnit bevaka den här tråden för att göra det. Det centrala i diskussionen är att lamm stjäls och hur man kan göra för att förhindra det.
Inte exakt egentligen av vilka de stals eller hur de slaktades efteråt. Om medlemmar i forumet vill diskutera halalslakt kan det göras i en annan tråd. Invandringens fördelar och nackdelar kan också diskuteras i en annan tråd, oklart i vilket forum.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Gullregn

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 25 jul-11 kl 08:39 »
Ang det avskurna huvudet...varför bära med sig det hem,likaså med dom delar som inte passar grytan.. Troligen har dom blivit avbloade/dödande med ett stick i en pulsåder. Alla som slaktat vet att man inte får av huvudet hur snabbt & enkelt som helst.

Och en fråga,lite off topic kanske; Har ni som slaktat själva aldrig varit med om att djuret sparkat med bakbenen medans blodet rinner ur? När den legat på marken alltså... Även om man bedövat med bultpistol?

Jag blir lite trött på det här med olika slaktmetoder.
Att skära halsen av ett djur är inte lika med halalslakt!

Att skära halsen av djur har gjorts i alla tider och inte tusan srod svenska fårägare och sköt sina djur ett o ett med bultpisol eler gevär förr i världen??

Jag har haft får och anlitat hemslaktare i annat land down under under 10 års tid.
Det var företag som hette "home kill" som åkte runt och slaktade i hage och sen styckade i sitt slakteri,,det vill säja inga transporter!

Jag har sett dessa slaktare i action under flera års tid.
Err snabbt snitt som separarera huvud från kropp i ett sekundsnabbt drag!
Det är INGET halal över det hela!
Dom har en yrkesstolthet av att kunna göra detta snabbt!

Jag har sett djur skjutas och djur få halsen skuren.
Det sparkas MERA vid skott i pannan än vid skuren strupe.

Det är en stor skillnad på att skära strupe i halalsyfte och at göra det i slaktsyfte.
Att hitta halssnittade djur har inget med halal att göra och det kan lika bra vara vilken slakterikunnig person som helst.

Sen så har även jag haft besök av utlänningar som propsar på att få köpa djur men där säjer jag nej då jag vet at dom vil halalslakta,,vilket jag är emot.

Vet ni även att alla lamm som säljs slaktas enligt halal för at slakterierna orkar inte ha halal o icke halalslkatat för at kunna sälja til vilken marknad som helst,,alla NZ slaktade lamm har bedövats o sen halalats,,med en religionskunnig översynsman,,snacka om at gå på händerna för att kunna möta alla marknader!

detta är Vilse som råkade öppna alternativ idag när jag öppnade min lap top,,ville svara på detta ämne men kan inte logga på som mej själv.

johan svensson

« Svar #51 skrivet: 25 jul-11 kl 08:47 »
Jag är en invandrare men har svårt att känna igen mig i din beskrivning. jag kan lika dålig / bra svenska i alla sammanhang.
men eftersom jag ÄR en invandrare och du VET hurdana vi är, måste jag nog ändra uppfattningen om mig själv.

Och vi har ett annat problem här i trakterna: det skärs hästar - ston - och folk vet att det är en man med svenskt utseende och kör en vit volvo. Tänk dig att vara en oskyldig svensk man med en vit volvo här nu: misstänkt för tidelag! och är du en kvinna med vit volvo, kan du vara äcklets fru ... vet du vad din man gör?!!
Det är trist att peka ut invandrare men när det handlar om det som tråden handlar om så har invandrarna lite problem.De är mer inblandade i sådant här än andra grupper tyvärr.Vi har ju alla som har får träffat många som vill köpa lamm så vi ser ju vad det är för folk.

Det finns många invandrare som är bra de allra flesta naturligtvis.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 25 jul-11 kl 08:49 »
tycker nog att det låter som halal det du beskriver, djuret ska bedövas enligt lag innan det avblodas.

minnaroselli

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 25 jul-11 kl 08:56 »
när det handlar om det som tråden handlar om så har invandrarna lite problem

har jag?

Kira

• Småland
« Svar #54 skrivet: 25 jul-11 kl 09:34 »
har jag?

Nej det tror jag inte du har, du och drottningen har tillfört mycket gott till Sverige :)
Begreppet invandrare är odefinerbart egentligen, människor har rört sig över gränser i all tid och gränser flyttas. Vad som sker med ökad globalisering är att vi träffar på fler och fler olika kulturer. En kinesisk familj som flyttade hit ville köpa hönor av mig levande eller döda (de bor i lägenhet, så var de skulle slakta vet jag inte) men så gör man där de kommer i från. Och så gjorde vi i Sverige också innan vi började bygga våra stora slakterier. När räven sen tjuvade hönor av mig skulle jag förståss skyllt på kineserna ;)

Jag tycker handlingen är avskyvärd oavsett vilken etnisk bakgrund förövarna har!
Hur stort är problemet, hur ofta stjäls djur, finns det statistik att tillgå?

regnpipan

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 25 jul-11 kl 13:58 »

Hur stort är problemet, hur ofta stjäls djur, finns det statistik att tillgå?

Det är väl den intressanta frågan.

Skall se om BRÅ vill svara.

Edit: nu har jag dragit iväg ett mail till BRÅ, frågade om mängden anmälda stölder av får, kor och grisar för de senaste 12 månaderna.
« Senast ändrad: 25 jul-11 kl 14:05 av regnpipan »

Birgit

« Svar #56 skrivet: 25 jul-11 kl 18:40 »
Men då djurägaren har tillsynsskyldighet, så vet jag folk som inte vill anmäla försvunna djur, för de är rädda för myndigheternas inställning. Så jag tror det finns ett stort mörkertal. Många tror säkert också att det varit rovdjur, hänt någon olycka osv. Många försvinnanden blir nog olösta oavsett vad som hänt.

regnpipan

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 27 jul-11 kl 21:26 »
BRÅs svar, som knappast ger oss mer kött på benen  ;)
Citera
all vår statistik hittar du på vår hemsida, men med undantag för fordon går det inte att utläsa ur statistiken vad som stulits. Kanske har någon djurhållnings- eller lantbruksorganisation gjort en egen studie i ämnet, ifall du hör med dem.

ulfg

« Svar #58 skrivet: 28 jul-11 kl 15:03 »
Tack så  mycket för att jag fick den här tråden på rätt köl igen. Samtliga inlägg efter mitt moderatorinlägg vänder tillbaka till grundproblematiken, skönt. Initiativet med BRÅ var föredömligt, beklagligt att det inte verkar finnas statistik inom området.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Kira

• Småland
« Svar #59 skrivet: 28 jul-11 kl 15:35 »
Det kanske är som Birgit säger, brotten finns men anmäls inte. Själv blev jag av med min dvärgvädurskanin för ett antal år sedan då jag bodde inne i ett mindre samhälle. Luckan till kaninhuset som stod på ben var öppen på morgonen, räv hade jag inte sett till i den byn. Tänkte mest att ungarna glömt haspa och kaninen hoppat ut men höll det för föga troligt, misstänkte att någon stulit kaninen, men anmälde det aldrig eftersom jag  inte var 100 säker på att hon stulits, men nu ser jag här på forumet att allt kan stjälas tom kaniner >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser