Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stulna lamm slaktades..  (läst 16810 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #20 skrivet: 24 jul-11 kl 18:19 »
"Undrar fortfarande hur ni kan se/veta att de är halallslaktade? Så vitt jag vet skiljer man huvudet från kroppen vid all styckning. "

Att man kan anta det i detta fallet är pga att blodet sprutat runt kring slaktplatsen o alla sparkmärken tyder på att dom inte var bedövade när man skar halsen av dom  :'(  >:D. Vid sk. svensk slakt så bedövar man djuret först...
Sen vad jag vet så skär man sällan halsen med ett rakt snitt, utan man avblodar genom att sticka lammet vid bogen...
Jag undrar samma sak, ty jag kunde inte se särskilt mycket på bilderna.

Hela hagen tycks ligga en bit ifrån alla människoboningar.

PS:  Sticka vid bogen ???  Du menar väl i halsen? ???  Endast gris sticks, vad jag vet, nedanför halsen, men ändå inte vid bogen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kira

• Småland
« Svar #21 skrivet: 24 jul-11 kl 18:22 »
sorry men svensken gör sig inte mödan att slakta får, de tar hellre en kalv om de nu behöver stjäla och slakta något. 

Du menar så här?
http://www.skanskan.se/article/20110712/ESLOV/707119885/1005/-/kalv-slaktades-och-slangdes-i-ronnea

hustran

« Svar #22 skrivet: 24 jul-11 kl 18:57 »
Halladslaktade eller inte så är detta i alla fall stöld. Jag har inte varit med om "stöld " hitills men fått förfrågan om inköp av lamm. Vi har alltid nekat. Har förutom skatteproblem att göra. Ett år så sålde vi en bagge till ett fantastiskt par från uganda. de var noga med att vi slaktade baggen själva. Dessutom så fotograferade vi hela händelseförloppet. OJ, vad imponerade vi var, de tog hand om allt!Grillade baggen med ullen på för att få smaken. Vi hämtade hinkar med vatten och de sparade ALLT från djuret. Tarmar,klövar och allt som gick att äta. Jag är så imponerad över att se ngn. som "tar hand om allt" när det gäller djuret.. Stöld kan jag inte förlika mig med.   

gernsö

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 24 jul-11 kl 18:59 »
Du menar så här?
http://www.skanskan.se/article/20110712/ESLOV/707119885/1005/-/kalv-slaktades-och-slangdes-i-ronnea

ja ungefär så, man början fan bli orolig för att ha djuren på bete numera, och ändå så är det lag på det. man vet aldrig vad man får se då man går ner i hagen, fåren och korna slaktade och hästen skuren, vilken jävla värld vi lever i.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Birgit

« Svar #24 skrivet: 24 jul-11 kl 19:03 »
Halall slakt är djurmisshandel, därför är det inte tillåtet enligt svensk lag. Det är helt klart som så att våra "nysvenskar" har en helt annan vana och rutin på att slakta själva. Både muslimer och ickemuslimer. Jag har haft en rejäl trupp av somalier och andra som kommit hit och tjatat om att få slakta får själva. De erbjuder sig typ 300:- för ett lamm och jag brukar be dem fara o flyga. Det är mina djur och jag avgör hur de ska slaktas. Men jag lovar, de är livrädda för stora hundar, de har ofta vakthundar i sina hemländer.
Att boskapsvaktare skulle vara farliga för vanligt folk är en skröna. Vad de gör är att vakta djuren, så ingen/inget skadar/dödar dem.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #25 skrivet: 24 jul-11 kl 19:23 »
jag är inte smygrasist, utan realist, allt låter som hallalslakt och det är djurmisshandel i mina ögon.
om du vill gnälla gör det något annat ställe.
Hittades något huvud, fanns det hål bak eller fram?  svenskar äter inte gärna huvud med det gör "andra".
Anledningen till att de gör så är att de ingen vill sälja sina får till dem, för de vet hur de slaktar. och då får de leta andra alternativ, att stjäla dem i någons hage, väldigt vanligt tyvärr.
sorry men svensken gör sig inte mödan att slakta får, de tar hellre en kalv om de nu behöver stjäla och slakta något.  hur mycket kött finns på ett lam? ! att ta risken att bli tagen för att stjäla och slakta ett par lam det är inte realistiskt och som någon sa , svensken hade tagit djuren med sig och gjort det något annat ställe. ser så mycket som tyder på att det inte är svenskt och det enda som hjälper då är en eller ett par hundar. tyvärr
ca 20 kg
och du måste skilja på religion och nationalitet, det finns svenska muslimer och många invandrare som inte är muslimer
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hajens

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 24 jul-11 kl 19:24 »

sorry men svensken gör sig inte mödan att slakta får, de tar hellre en kalv om de nu behöver stjäla och slakta något.  hur mycket kött finns på ett lam? ! att ta risken att bli tagen för att stjäla och slakta ett par lam det är inte realistiskt och som någon sa , svensken hade tagit djuren med sig och gjort det något annat ställe.

Du kör vidare på det kategoriska spåret, så vidsynt! Vad skönt det måste vara för dig att du sitter inne på sådana här universala sanningar om hur nu även svenskar skulle eller inte skulle gjort, och utifrån det skapar dig en förutfattad bild, att det MÅSTE vara ickesvenskar (vad nu som definierar en svensk, men du har säkert glasklart svar på det med)

Stölden och slakten är en brottslig handling, utfört av en brottslig person/er. Brottsligheten som sådan ligger inte i religionstillhörighet eller etnocitet, lika lite som om vederbörande är höger eller vänsterhänt. Alltså egentligen rätt ointressant om förövaren är polack, en skånsk bonde eller en flykting från Somalia. (det e lixsom detta hela idén om demokrati bygger på för övrigt)
Däremot kan de bakomliggande orsakerna vara avgörande för att förstå och därmed också stävja vidare kriminella handlingar. Orkar, kan eller vill man inte förstå, ja, då är kan man ju alltid ta till den enklaste förklaringarna för att slippa ta tag i de reella problemen.

P.S. kocherslakt använder sig även den av skäktningsmetoden, så vill man nu religionsspekulera så finns det flera alternativ?D.S
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

gernsö

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 24 jul-11 kl 19:34 »
Du kör vidare på det kategoriska spåret, så vidsynt! Vad skönt det måste vara för dig att du sitter inne på sådana här universala sanningar om hur nu även svenskar skulle eller inte skulle gjort, och utifrån det skapar dig en förutfattad bild, att det MÅSTE vara ickesvenskar (vad nu som definierar en svensk, men du har säkert glasklart svar på det med)

Stölden och slakten är en brottslig handling, utfört av en brottslig person/er. Brottsligheten som sådan ligger inte i religionstillhörighet eller etnocitet, lika lite som om vederbörande är höger eller vänsterhänt. Alltså egentligen rätt ointressant om förövaren är polack, en skånsk bonde eller en flykting från Somalia. (det e lixsom detta hela idén om demokrati bygger på för övrigt)
Däremot kan de bakomliggande orsakerna vara avgörande för att förstå och därmed också stävja vidare kriminella handlingar. Orkar, kan eller vill man inte förstå, ja, då är kan man ju alltid ta till den enklaste förklaringarna för att slippa ta tag i de reella problemen.

P.S. kocherslakt använder sig även den av skäktningsmetoden, så vill man nu religionsspekulera så finns det flera alternativ?D.S

eller så kan man vakna upp och inse vilken verklighet vi lever i.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

hajens

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 24 jul-11 kl 19:34 »
hm, ja då vet vi ju att det inte var svenskar som gjort det........

om vi säger såhär då. Spelar det nån roll om det är en svensk eller ej. Om det nu INTE gör det, varför är det det första du påtalar?
OM det nu spelar roll, på vilket vis spelar det roll?

Vassego och vidareutveckla och motivera ditt uttalande. Jag vill nämligen förstå varför denna slutsats är den första man gör när nån dödar djur på detta vidrigt sätt?

hajens

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 24 jul-11 kl 19:39 »

berätta för mig, hur ser verkligheten ut. Kom inte bara med enradsuttalande, fördjupa dem och redogör för vad du menar, annars faller det innehållslöst och man ser bara det rasistiska i dina inlägg, och det säger du ju att du inte är!?

Hur ÄR verkligheten, och varför har det betydelse om det är en svensk eller ickesvensk som dödat djuren, för det antar jag att det har för dig, annars hade du inte nämnt det det första du gjorde!?

Charlotte

• -
« Svar #30 skrivet: 24 jul-11 kl 19:46 »
Jag vill nämligen förstå varför denna slutsats är den första man gör när nån dödar djur på detta vidrigt sätt?
Det beror antagligen på att man om man är fårägare och har får som går i hagar som syns ifrån landsvägen får ett stort antal förfrågningar från muslimer som vill slakta lammen på "sitt eget vis", får man förfrågningar om svartkött från svenskar (kristna eller ateister eller vad du nu vill... för att du inte ska tro att jag har fördommar om att svenskar inte kan vara muslimer...), så vill dom ha lammen färdigslaktade av vilken slaktare som helst.
Ibland blir det så "antirasistiskt" så det nästan blir löjligt...
Det är svårt att få tag på halalslaktat kött (vissa muslimer "litar" bara på att allt gått rätt till om dom är med själva och ser). Svenska lagar och "våra" etiska värderingar krockar med deras sätt att slakta, svårare än så är det inte...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

regnpipan

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 jul-11 kl 20:00 »
Det är en rätt kort artikel. Jag tycker att det är rätt svårt att med ett kritiskt öga rakt av acceptera uppgiften att de slaktats genom att halsen skurits av utifrån den texten och dom bilderna. Jag skulle vilja se ett veterinärsutlåtande. Har t.ex. lammen blivit slagna i huvudet med en handslägga eller liknande och därefter stuckna? Det behöver inte synas på utsidan. Det är en väldigt liten mängd fakta att utgå ifrån vilket inte är en speciellt konstruktivt om man är ute efter vad som faktiskt hänt.

För mitt öga ser det ut som tämligen ordinära slaktrester. Huvud + skinn kan man se på bilderna, kanske sitter klövarna ihop med skinnen, även det högst normalt vid slakt. Men jag ser inga bilder på tarmar etc, eller några blodstänk som visar att halsarna skurits av kämpande obedövade lamm.

zeina66

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 24 jul-11 kl 20:08 »
"Undrar fortfarande hur ni kan se/veta att de är halallslaktade? Så vitt jag vet skiljer man huvudet från kroppen vid all styckning. "

Att man kan anta det i detta fallet är pga att blodet sprutat runt kring slaktplatsen o alla sparkmärken tyder på att dom inte var bedövade när man skar halsen av dom  :'(  >:D. Vid sk. svensk slakt så bedövar man djuret först...
Sen vad jag vet så skär man sällan halsen med ett rakt snitt, utan man avblodar genom att sticka lammet vid bogen...

Ang det avskurna huvudet...varför bära med sig det hem,likaså med dom delar som inte passar grytan.. Troligen har dom blivit avbloade/dödande med ett stick i en pulsåder. Alla som slaktat vet att man inte får av huvudet hur snabbt & enkelt som helst.

Och en fråga,lite off topic kanske; Har ni som slaktat själva aldrig varit med om att djuret sparkat med bakbenen medans blodet rinner ur? När den legat på marken alltså... Även om man bedövat med bultpistol?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Tännlappen

• -
« Svar #33 skrivet: 24 jul-11 kl 20:42 »
Iallafall ingen Gotlänning som har gjort dådet för då hade huvudet också varit borta  :o . Kocherslaktat kan det nog inte heller vara för det ska vara en mycket noggrann ritual som en tvångstanke,inget får bli fel kanske inte ens får nysa, då får det göras om vad jag förstått så det blir rätt.Knappast möjligt att göra något sådant i brådrasket.

hajens

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 24 jul-11 kl 20:47 »
då får det göras om vad jag förstått så det blir rätt.

hårda bud, gör man fel får man slakta om djuret, det kräver sin slaktare det, hehe.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #35 skrivet: 24 jul-11 kl 21:04 »

Gjorde vi inte det med massakern i Norge, vi måste skilja på nationalitet och religion
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #36 skrivet: 24 jul-11 kl 21:19 »
Jag har fortfarande inte sett en förklaring på hur ni kan vara säkra på vem som slaktat djuren.

Svensk kristen?
Svensk muslim?
Balkanbo? Där är de väl både kristna och muslimer?
Afrika? Kristen eller muslim?

Definiera svensk!

I min värld så kan en svensk ha vilken religion den vill och se ut på vilket sätt som helst.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

fauve

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 24 jul-11 kl 21:30 »

Va??

1) Även om djuret är bedövat så sparkar det som fan när man avblodar och blodet skvittrar omkring, Muskelreflexer kallas det för..
2) Man sticker INTE vid bogen. Vi har alltid skurit av halsen rätt av strax under käkbenet för effektivast avblodning.

Det är gjort på några sekunder att plocka av huvudet från kroppen om man vet vad man gör, oavsett vilken religion man utövar dessutom.

johan svensson

« Svar #38 skrivet: 24 jul-11 kl 22:06 »
Ang det avskurna huvudet...varför bära med sig det hem,likaså med dom delar som inte passar grytan.. Troligen har dom blivit avbloade/dödande med ett stick i en pulsåder. Alla som slaktat vet att man inte får av huvudet hur snabbt & enkelt som helst.

Och en fråga,lite off topic kanske; Har ni som slaktat själva aldrig varit med om att djuret sparkat med bakbenen medans blodet rinner ur? När den legat på marken alltså... Även om man bedövat med bultpistol?
Alla som VET något.
Vet att djur sparkar mycket efter att bulten har slagit hål i huvudet.
Erica lägg ner....
Alla känner till att alla som frågar om att slakta på plats är utlänningar och smygande bilar är som Kimma säger reggade på Muhammed eller Achmed.
Och de som har åkt fast ex i Halmstad har varit en utlänning.

Jag är säkert rasist ,alla invandrare som jag har sagt nej till och som jag har stoppat på mina grusvägar har alltid tyckt att jag ser arg ut.

Johan
« Senast ändrad: 25 jul-11 kl 08:35 av ulfg »

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #39 skrivet: 24 jul-11 kl 22:11 »
"Hela hagen tycks ligga en bit ifrån alla människoboningar.

PS:  Sticka vid bogen   Du menar väl i halsen?   Endast gris sticks, vad jag vet, nedanför halsen, men ändå inte vid bogen"

Hagen ligger bredvid väg 272 som är ganska trafikerad. Hus finns bara ca 100 m från hagen... Detta har inte hjälpt.
Jag är o valltränar på dessa lamm o känner djurskötaren som visade bilder på de rester som fanns vid slaktplatsen, så jag har sett mer än det som visades i tidningen o fått beskrivet mer ingående, tyvärr! för det var inget roligt. Ursäkta att jag skrev: sticker vid bogen, hade lite bråttom, man sticker, ialla fall vår slaktare, bakom ganascherna kallas det på hästar.... Vår slaktare har aldrig skurit halsen av fåren från öra till öra.... i ett rent snitt, men det kanske görs olika?
Så blodigt som det var på denna plats har det aldrig varit fast vi slaktat fler djur än dessa på samma ställe o gång..... och heller inte såna uppsparkade ytor.... Men för att inte hänga ut någon: alla gör vi olika! Men jag hoppas att dom håller sig till egna djur nästa gång o inte stjäl!!!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser