Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mamman skiter i sin kyckling  (läst 4705 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: mamman skiter i sin kyckling
« Svar #20 skrivet: 22 jul-11 kl 23:06 »
Eller så kan du stoppa in kycklingarna till hönsen, men det beror ju på hur flocken beter sig e klart. Om kycklingarna har reträtt-möjlighet brukar det gå bra.

Hönan behöver inte allt göra likadant nästa gång hon blir mamma. Jag tycker det verkar som om yngre hönor speedar på processen mer än äldre mindre hormonstinna mammor. I år är det varmt och jag tror naturen sköter sånna här saker alldeles fantastiskt av sig självt...... det kanske bara e vi människor som tycker att den lille behöver mamma längre. Det innebär inte att det är så.

MVH
Förstår inte denna meningen " Om kycklingarna har reträtt-möjlighet brukar det gå bra." Vad menar du?

Jag försökte stoppa in en 9 veckor gammal kyckling till hönsen idag, gick väl si-så-där. Hönsen pickade på henne/kycklingen och även dem 3st 8 veckors kycklingarna. Kändes inte helt ok att låta henne gå där , man kanske kan försöka en annan dag när jag vet att jag ska vara hemma hela tiden så jag kan ha koll med jämna mellanrum så dem inte skadar den allt för mycket.

Denna mamma höna är en ung höna som blivit mamma för första gången så det kanske inte är så konstigt?! Hon ska absolut få en chans till om hon själv vill..

mvh Anna

Just_me

• Småland
« Svar #21 skrivet: 22 jul-11 kl 23:08 »
Förstår inte denna meningen " Om kycklingarna har reträtt-möjlighet brukar det gå bra." Vad menar du?

Jag försökte stoppa in en 9 veckor gammal kyckling till hönsen idag, gick väl si-så-där. Hönsen pickade på henne/kycklingen och även dem 3st 8 veckors kycklingarna. Kändes inte helt ok att låta henne gå där , man kanske kan försöka en annan dag när jag vet att jag ska vara hemma hela tiden så jag kan ha koll med jämna mellanrum så dem inte skadar den allt för mycket.

Denna mamma höna är en ung höna som blivit mamma för första gången så det kanske inte är så konstigt?! Hon ska absolut få en chans till om hon själv vill..

mvh Anna

Tror det menas med det jag skrev, ett utrymme dit kycklingarna tar sig men inte de stora hönsen. Räcker med en balja eller hink som man spikar fast i golvet (eller fäster på annat sätt) upp och ned med en öppning som kycklingarna tar sig in i men inte hönsen.

Jag har sluppit allt krångel i år för redan dag 3 fick alla höns och kycklingar gå ihop och det gjorde de fritt ute varje dag så när jag vecka 3 satte ihop alla var det krångelfritt :)

Noone

• -
« Svar #22 skrivet: 22 jul-11 kl 23:16 »

Hönan behöver inte allt göra likadant nästa gång hon blir mamma. Jag tycker det verkar som om yngre hönor speedar på processen mer än äldre mindre hormonstinna mammor. I år är det varmt och jag tror naturen sköter sånna här saker alldeles fantastiskt av sig självt...... det kanske bara e vi människor som tycker att den lille behöver mamma längre. Det innebär inte att det är så.

MVH

Det är ju alltid svårt för en ensam kyckling att klara sig...är den dessutom bara 4 veckor så är risken stor att den går under. Det kan säkert vara olika från höna till höna men min dvärgkochinhöna som kategoriskt lämnar sina små efter två veckor är inne på sitt 5:e år och gör likadant varenda gång....
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #23 skrivet: 22 jul-11 kl 23:19 »
Tror det menas med det jag skrev, ett utrymme dit kycklingarna tar sig men inte de stora hönsen. Räcker med en balja eller hink som man spikar fast i golvet (eller fäster på annat sätt) upp och ned med en öppning som kycklingarna tar sig in i men inte hönsen.

Jag har sluppit allt krångel i år för redan dag 3 fick alla höns och kycklingar gå ihop och det gjorde de fritt ute varje dag så när jag vecka 3 satte ihop alla var det krångelfritt :)

Aha okej :) på så sätt !

Gud vad skönt för dig att du sluppit det, jag har bara haft en massa otur här hemma hos mig i sommar. Helt sjukt ! Allt har hänt ... så det har inte varit något roligt alls :(

Jennyt

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 22 jul-11 kl 23:35 »
Japp, precis som just me sa :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Just_me

• Småland
« Svar #25 skrivet: 22 jul-11 kl 23:35 »
Aha okej :) på så sätt !

Gud vad skönt för dig att du sluppit det, jag har bara haft en massa otur här hemma hos mig i sommar. Helt sjukt ! Allt har hänt ... så det har inte varit något roligt alls :(

Ush, ja vi har haft en del tråkigheter vi med, men det börjar kännas som att man nästan får räkna med det och bara göra så bra man kan :(
Vi hade en liten liten glipa i hönsgården där kycklingarna tog sig ut. Katten hann ta en innan vi upptäcke de, var inte alls kul :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser