Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktad kanin luktar surströmming  (läst 8993 gånger)

Malin80

• Småland
Slaktad kanin luktar surströmming
« skrivet: 22 jul-11 kl 22:49 »
Hej!
Jag slaktade en kanin i tisdags kväll. Tog ur och hängde den två dygn i ca 16-18 grader. När jag flådde och styckade den så kände jag en svag doft som av surströmming.
(Jag säger doft för jag är norrlänning och gillar surströmming.)
Jag misstänkte att det kom från ändtarmsområdet så jag började stycka uppifrån, tog frambenen först.
När jag sköljt av håren från frambenen så luktade de inget. Men de andra delarna luktade fortfarande lite så jag vågade bara äta frambenen. Jag har redan slängt allt det andra köttet.

När jag skulle ta ur kaninen så kom jag inte åt ändtarmen för den gick in i ryggen/skrevet. Jag tömde tjocktarmen försiktigt på bajsbollar och lämnade en tom bit på ca 20 cm som fick hänga utanför för att det inte skulle ligga mot köttet. Men det hjälpte tydligen inte. Har köttet börjat jäsa av tarmbakterier? Skulle jag ha flått och styckat kaninen direkt för att få ut hela tarmpaketet? Behöver en ung kanin hänga? Bara till dödstelheten släppt eller inte alls?
Många frågor här! Hoppas någon kan skina lite ljus över detta.
Mvh. Malin

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Slaktad kanin luktar surströmming
« Svar #1 skrivet: 22 jul-11 kl 22:57 »
Exakt vad gjorde du i tisdags, efter du avlivat kaninen?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 22 jul-11 kl 23:03 »
Hela paketet ska ut! Jag tar loss hela paketet inklusive svansen, går att ta ut alla inälvorna i ett stycke då.

Lämna ändtarmen... Inte en bra idé... Kanske inte att hänga kaninen heller, det är rötmånad.
//Lina

Malin80

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-11 kl 23:15 »
Svar till Annika:
Öppnade bukskinnet upp till bröstkorgen. Tog ur inälvorna. Jag följde tjocktarmen med fingrarna för att jag tänkte att jag skulle hitta till ändtarmsöppningen och skära runt den och få ut hela tarmpaketet intakt. Men jag kunde inte för tarmen gick in i ryggen/bäckenet typ så jag skar av tarmen, lämnade ca 20 cm och klämde ut bollarna. Sen fick den biten vara utanför, för att inte läcka inne i bukhålan. Sen stack jag hål innanför hälsenorna och hängde den i källaren. Satte en grankvist i bukhålan för att lufta. Två dagar senare flår jag och styckar.

Malin80

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-11 kl 23:18 »
...Kanske inte att hänga kaninen heller, det är rötmånad.

Men...
Som jag förstått det så bör djur hänga minst till dödstelheten släppt. Stämmer inte det med kaniner?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #5 skrivet: 22 jul-11 kl 23:21 »
Jag har aldrig slaktat ett djur.
Jag mailade en kontakt igår och frågade om h*n skulle slakta någon kanin snart för isf. ville jag vara med och kolla.
Jag fick till svar att då skulle det isf. bli idag, för i morgon börjar rötmånaden och då slaktar h*n inte på en månad!
Alltså har inte rötmånaden börjat än...

Att kroppen hänger i två dygn i så hög temp. med skinn + div. kvar, är det verkligen bra?

Det fanns en tråd tidigare med hur länge man kunde låta kaninen hänga beroende på temperatur.
« Senast ändrad: 22 jul-11 kl 23:23 av Ann E »
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 22 jul-11 kl 23:37 »
Juli är nog ingen bra slaktmånad även om man slaktar innan rötmånaden börjar...

I starten på veckan blev 4 slaktkroppar här fulla av flugägg  :-X Dom hadde hängt ett dygn. Jag kokte dom då till katten.
Dom 3 sista slaktkropparna skulle jag inte ha flugägg på, så dom hängde jag i det gamla kylskåpet (inte tilkopplat el). Jodå, dagen derpå "doftade" den ena surströmming (har aldri doftat surströmmming doch ;)). Den sura blev kastat i biodunken och dom andra blev ennu mer mat til katten...

Jag hadde slaktat som jag alltid gör, ingen "olycka" med urinblåsan eller nåt jag vet  ???
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

anders50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 jul-11 kl 00:54 »
Juli är nog ingen bra slaktmånad även om man slaktar innan rötmånaden börjar...

I starten på veckan blev 4 slaktkroppar här fulla av flugägg  :-X Dom hadde hängt ett dygn. Jag kokte dom då till katten.
Dom 3 sista slaktkropparna skulle jag inte ha flugägg på, så dom hängde jag i det gamla kylskåpet (inte tilkopplat el). Jodå, dagen derpå "doftade" den ena surströmming (har aldri doftat surströmmming doch ;)). Den sura blev kastat i biodunken och dom andra blev ennu mer mat til katten...

Jag hadde slaktat som jag alltid gör, ingen "olycka" med urinblåsan eller nåt jag vet  ???

Klart att den luktade surt när den hängt i ett tätt skåp utan ventilation. En slaktkropp måste ha bra luftning och inte fuktigt som det gärna blir i en källare. Sen finns det flugsäkra "viltsäckar" att köpa i alla storlekar. Däri kan kropparna hänga utan att flugorna kommer åt.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 23 jul-11 kl 01:18 »
Klart att den luktade surt när den hängt i ett tätt skåp utan ventilation. En slaktkropp måste ha bra luftning och inte fuktigt som det gärna blir i en källare. Sen finns det flugsäkra "viltsäckar" att köpa i alla storlekar. Däri kan kropparna hänga utan att flugorna kommer åt.
Jaja, min gubbe sejer precis det samma ;)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 jul-11 kl 02:07 »
Ja lyssna på gubbarna, för de har helt rätt. När man har slaktat en kanin, finns det ingen anledning att hänga upp den innan man flått den och tagit ur ALLA inälvorna. Skölj den inte. När den hängt något dygn, kan man stycka den och lägga den i kylskåpet i marinad ett par dygn innan tillagning.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jul-11 kl 08:36 »
Man lär av sina misstag!     Alla har vi väl gjort sådana?   ;D

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 23 jul-11 kl 09:01 »
När jag gick på slaktkurs så tog vi ur och flådde direkt sedan hängde vi dom i kylrum till dagen därpå då stckade vi och lagade till eller frös in , hemma hade jag ett kylskåp som jag tagit ut hyllorna i.
kram praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 23 jul-11 kl 09:57 »
Jag slaktar, flår och tar ur kaninen, sköljer den med kallt vatten och hänger in den i kyl, 3 - 4 grader. Efter ett dygn putsar, styckar och förpackar jag dem.

Jag tycker köttet blir förstört om det hänger mer än 2 dygn i kylen. Det torkar och ändrar färg.

calle4630

• Halland
« Svar #13 skrivet: 23 jul-11 kl 10:55 »
Allt man slaktar mår bara bra av att hänga en tid,
den optimala hängningstiden är 10-14dagar vid 2-4graders temperatur, om det får hänga den tiden så blir köttet smakrikast och mörast.
det finns bra mörningstimers o köpa om man känner sig osäker dom mäter även fuktighet vilken måste vara rätt för att djuret ska kunna hänga den tiden utan o börja mögla o surna.
sen är hygienen A-O när det gäller all kötthantering.

/Calle
Livet är fullt av möjligheter :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 23 jul-11 kl 11:09 »
Ja, och tvätta inte slaktkroppar med vatten! Det enda vattnet hjälper till med är att ge fukt och spridningsmöjligheter åt baciluskerna, har man lyckats spilla maginnehåll eller så nånstans på slaktkroppen kan man torka lite där med ättika, men i övrigt, låt det vara torr.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gösta

« Svar #15 skrivet: 23 jul-11 kl 12:43 »
Blir lite bekymrad över vissa inlägg....
Vitt kött möras inte! Rött kött möras för att bryta ner muskelfibrer.
Vitt kött skall sköljas med vatten av dricksvattenkvalié för att få bort blod- och urinstänk och andra föroreningar. (enligt SLV)För att få bort tarmen så sotas kroppen vid svansfästet. Köttet hängs i max 24 timmar i ca 4 graders temperatur i flugfritt utrymme. Därefter paketeras kroppen alt. styckas.
Surhetslukten beror på hög temperatur i trångt ej ventilerat utrymme under för lång tid.
Gösta

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 jul-11 kl 15:41 »
Grundproblemet lär ju ha varit att kaninen hängde med skinn och ändtarm kvar. :-X

Malin80

• Småland
« Svar #17 skrivet: 24 jul-11 kl 09:11 »
En slaktkropp måste ha bra luftning och inte fuktigt som det gärna blir i en källare.

Vår källare är inte fuktig. Det luktar inte ens källare. Det är bara kallt där nere.

Men det var inte det som var problemet. Jag har pratat med en som har haft köttkaniner och nu vet jag vad jag gjorde fel. Nästa gång kommer han hit och hjälper mig så det blir rätt.

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jul-11 kl 09:48 »
Vår källare är inte fuktig. Det luktar inte ens källare. Det är bara kallt där nere.

Men det var inte det som var problemet. Jag har pratat med en som har haft köttkaniner och nu vet jag vad jag gjorde fel. Nästa gång kommer han hit och hjälper mig så det blir rätt.

Va bra! Som jag skrev, lätt att misslyckas!    :)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 24 jul-11 kl 10:01 »
Blir lite bekymrad över vissa inlägg....
Vitt kött möras inte! Rött kött möras för att bryta ner muskelfibrer.
Vitt kött skall sköljas med vatten av dricksvattenkvalié för att få bort blod- och urinstänk och andra föroreningar. (enligt SLV)För att få bort tarmen så sotas kroppen vid svansfästet. Köttet hängs i max 24 timmar i ca 4 graders temperatur i flugfritt utrymme. Därefter paketeras kroppen alt. styckas.
Surhetslukten beror på hög temperatur i trångt ej ventilerat utrymme under för lång tid.
Gösta

Jag gör precis som gösta säger....

slaktar, flår, ta ur, tvätta lite med rent vatten, hänga i kylskåp tills kroppen är kall, stycka och fryser.

hur enkelt som helst. Har man en bra kylrum spelar det inga roll vilken månad det är.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser