Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!...honungen blev stenhård.....  (läst 5492 gånger)

jompe

• Östergötland
Hjälp!...honungen blev stenhård.....
« skrivet: 24 jul-11 kl 21:09 »
hej på er! har läst forumet ett tag men nu e det dags för första undringen:)
nybörjare för i år och skattade min första honung nyligen.gjorde ymp enligt beskrivning i sista bitidningen ,MEN efter ett par veckor på burk var den sten hård.och då menar jag verkligen stenhård.inget  kornig lr grynig på något sätt,bara hård...vad gjorde jag för fel? någon som har en aning?

Mvh

fauve

• Gäst
SV: Hjälp!...honungen blev stenhård.....
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 21:39 »
I vilken temperatur har du haft honungen?

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jul-11 kl 22:27 »
Raps i Östergötland?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 24 jul-11 kl 22:40 »
...ett par veckor på burk var den sten hård.och då menar jag verkligen stenhård.inget  kornig lr grynig på något sätt,bara hård...vad gjorde jag för fel? någon som har en aning?...
Lagra den i rumstemperatur en månad eller två, det hjälper ofta på ympad honung.

jompe

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 01:11 »
fauve-.....honungen har stått i ca 15 grader..
tinna-..ja det fanns vårraps ett par km bort sista tiden innan skattning....
olof- tack för svar...får väl helt enkelt ta och vänta och se om det blir nån förbättring då

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-11 kl 10:01 »
Jompe trist situation du är i, jag har själv mycket raps och får ändå väldigt len god och bredbar honung med hjälp av ympning. Jag ympar väldigt ovetenskapligt, jag höftar hur mycket ny honung och hur mycket kanderad honung jag blandar i ympen. Det jag även gör är att jag rör honungen i minst en vecka innan jag häller i ympen i den, som sagt helt ovetenskapligt men det fungerar. Jag har en mjölktank med omrörare som jag har ställt in så den rör honungen 1 h om dagen i två omgångar.

Tillbaka till ditt problem, gör som olof säger ställ honungen i rumstemperatur och se vad som händer. Om honungen fortfarande är stenhård så skulle jag om jag om jag var dig försöka värma upp honungen försiktigt. Två stycken pallkragar en plywood skiva över med t.ex ett Jula element i mitten. Låt honungen stå typ 12 timmar i 40 grader, ställ den svalt i någon vecka och därefter kolla konsistensen.

ptakaplay

« Svar #6 skrivet: 25 jul-11 kl 15:16 »
jag ympar aldrig raps  jag rör den 3-4 dagar sen är den färdig för burkning
hur len som helst smörig konsistens

Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jul-11 kl 22:34 »
Jag har sett liknande hur len och bredbar som helst.
Allt kan vara relativt och till honungsbedömningen kommer det in runt 20 burkar med skiftande mjuk/krämig/bredbar honung.
Förra året underkändes endast 1 eller möjligtvis 2 burkar. Alltså spannet är stort och betygen allt för snälla.
Personligen tycker jag att man skall ställa lite högre krav på honung som skall bära en SBR etikett.
Men hur vi rör, ympar, krämig, smörig, len etc är ytterst subjektivt. Vill bara tillägga det.

jompe

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 26 jul-11 kl 10:45 »
okok...jag får tacka så mycket för svaren!
Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser