Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitcoins, ny valuta på nätet?  (läst 77889 gånger)

MagnusH

• Västergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #100 skrivet: 02 apr-14 kl 09:54 »
Kom osökt att tänka på den här tråden, när jag läste dagens Dilbert.
http://dilbert.com/strips/comic/2014-04-02/

Juniperus

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 18 dec-17 kl 20:36 »
Tänk i början av tråden var värdet på en bitcoin 93 dollar idag kostar en bitcoin 19000 dollar och fortfarande är det mindre än en procent av världens befolkning som använder bitcoin.

ThereseK

• -
« Svar #102 skrivet: 18 dec-17 kl 21:20 »
Ja, det är ju helt sjukt vad den stigit. Var väl bara några veckor sen som den passerade 10.000 dollar? Vad händer liksom?

Sent from my iPhone using Alternativ.nu
Be kind to animals

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #103 skrivet: 18 dec-17 kl 23:50 »
Nån som vill köpa tulpanlökar?        ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #104 skrivet: 19 dec-17 kl 09:40 »
Det har ju inte släppts några nya bitcoins sedan starten och efterfrågan har ökat. Det finns ju ingen riksbank med inflationsmål bakom valutan så frågan är om någon överhuvudtaget vågar släppa nya, det drabbar ju alla som äger bitcoins.

Valutan används i stor utsträckning för mörkskygga verksamheter. Droger, vapen och prostitution. Och där saknas ju inte efterfrågan.

Mvh
Magnus

Alexn72

• Skåne
« Svar #105 skrivet: 19 dec-17 kl 16:44 »
Det har ju inte släppts några nya bitcoins sedan starten och efterfrågan har ökat. Det finns ju ingen riksbank med inflationsmål bakom valutan så frågan är om någon överhuvudtaget vågar släppa nya, det drabbar ju alla som äger bitcoins.

Valutan används i stor utsträckning för mörkskygga verksamheter. Droger, vapen och prostitution. Och där saknas ju inte efterfrågan.

Mvh
Magnus

De räknas fram hela tiden. Eller vad menar du med att det inte släppa nya

tropfrog

• Västergötland
« Svar #106 skrivet: 19 dec-17 kl 16:49 »
De räknas fram hela tiden. Eller vad menar du med att det inte släppa nya

Det var precis som jag sa. Om jag fått det om bakfoten får du gärna upplysa mig om hur de genereras och av vem. Om nya bitcoins skapas hela tiden så skulle jag inte våga satsa. Mängden pengar i ett betalsystem har direkt inverkan på dess värde.

Mvh
Magnus

Alexn72

• Skåne
« Svar #107 skrivet: 19 dec-17 kl 17:10 »
Det var precis som jag sa. Om jag fått det om bakfoten får du gärna upplysa mig om hur de genereras och av vem. Om nya bitcoins skapas hela tiden så skulle jag inte våga satsa. Mängden pengar i ett betalsystem har direkt inverkan på dess värde.

Magnus

Vem som helst som har ström och datorkapacitet kan räkna fram nya.
Men det funkar inte med en vanlig dator. Det funkade i början men beräkningarna blir svårare och svårare.
 Och nu är det så långt borta att elkostnaden för dessa beräkningar ger ett värde på bitcoinsen.

Tänk dig att du får lägga 9500kr i elkostnad för att räkna fram en bitcoins.  Som är värd 11000kr. Och köpa datorutrustning för säg 20000kr

ville79

• Uppland
« Svar #108 skrivet: 19 dec-17 kl 17:28 »
Miljövänligt med all elslukande datorkraft? Inte så mycket va?

Alexn72

• Skåne
« Svar #109 skrivet: 19 dec-17 kl 17:34 »
Miljövänligt med all elslukande datorkraft? Inte så mycket va?

Oandra sidan så behövs kraften en gång.... och iallafall i sverige vintertid så är värmen inte förlorad ..

Räkna på hur mycket energi kontanter tar i anspråk under sin livstid.
« Senast ändrad: 19 dec-17 kl 17:42 av Alexn72 »

ville79

• Uppland
« Svar #110 skrivet: 19 dec-17 kl 17:45 »
Den nuvarande beräkningen för den årliga elförbrukningen för bitcoin är cirka 29,05 twh – vilket motsvarar ungefär 0,13 procent av världens totala elförbrukning.

På bara en månad har energimängden som bitcoin kräver ökat med 30 procent. Om utvecklingen håller i sig så kommer bitcoin att kräva mer energi än vad Storbritannien gör till år 2019.
Från Ny Teknik..

Snömannen

• Västerbotten
« Svar #111 skrivet: 19 dec-17 kl 17:48 »
Det finns 21 miljoner bitcoins, alla är inte "minade" än. I skrivande stund finns det 16,751,750 bitcoins ute på marknaden och hela tiden arbetar superdatorer för att räkna ut och släppa lös de kvarvarande. Att det skulle vara värderat på att det kostar pengar att betala elräkningen skulle jag säga är helt fel. Värdet i bitcoin är ju snarare baserat på att många vill äga bitcoin på grund av att staten och banker inte hota med att ta dina bitcoins ifrån dig och att man faktiskt kan flytta kapital mellan varandra på hela planeten i stort sett kostnadsfritt. Skattmasen kan alltså inte beslagta dina pengar utan att du själv ger dom tillåtelse. Det kanske inte är så jättevanligt i Sverige, att staten stjäl dina pengar. (beror väl på hur man ser på skatten iofs.) Men bitcoin är jämfört med många länders valuta ett stabilare system. Lek med tanken att Sveriges regering skulle göra något drastiskt och kronan faller som en fura, då förlorar ju även vi våra pengar. Bitcoin är ju inte beroende av någon ledning eller stat, den är decentraliserad.

Självklart är en del av det så snabbt ökade värdet på bitcoin starkt påverkat av riskkapitalister som bara vill göra sig en hacka, men väldigt många tror på ett betalsystem som inte är beroende av banker och stater.

Personligen tror jag kanske inte att just bitcoin kommer vara det som alla använder, precis som att de flesta inte använder just Altavista som sökmotor på nätet, det är bara det första steget emot ett mer jämställt och rättvisare system som är tillgängligt för ALLA med en internetuppkoppling. Inom några år kommer troligtvis en ännu bättre och snabbare kryptovaluta ta över ledningen och till slut bli det som vi handlar med. Du kan redan idag handla saker på nätet och i affärer med din bitcoin plånbok utan att behöva växla till svenska kronan. När bitcoin (eller dess ersättare) blir så pass mainstream att du kan handla på ICA med den så kommer man ju inte heller behöva växla till kronan.

Att säga att många kriminella handlar med bitcoin och att det är just den gruppen som är intresserade av bitcoin tycker jag själv är en smula förhastat och mest en repetition av aftonbladets skräckpropaganda. De flesta saker som handlas på olaglig väg är ju med en klassisk valuta, hur många missbrukare har liksom skaffat bitcoin... Dessutom går bitcoin att spåra. Att tvätta vanliga pengar är ett sätt som har funkat och funkar bra fortfarande så det finns ingen anledning att kriminella går över till bitcoin. Vissa kommer naturligtvis göra det, inget konstigt med det.

Edit: Bitcoin bubblan kommer till 100% spricka när ett bättre alternativ kommer. Så jag vill vara tydlig med att jag absolut inte rekommenderar någon att köpa för pengar som man inte är beredd att förlora! =)

ville79

• Uppland
« Svar #112 skrivet: 19 dec-17 kl 17:57 »
Men om en annan kryptovaluta tar över inom ett antal år så blir bitcoin värdelöst och all el som gått åt för att "mina" är bortkastad? ?

Snömannen

• Västerbotten
« Svar #113 skrivet: 19 dec-17 kl 18:00 »
Angående elförbrukningen. Förutsätter vi att all kraft ifrån kolkraft?  Det finns ju andra bättre alternativ.
När folk pratar om just den här frågan så fokuseras det på den enorma kraften som krävs för att mina bitcoins. Visst är det otroligt mycket som krävs, men det traditionella bankväsendet har också ENORMA serverhallar som köper och säljer värdepapper. Alla värdetransportbilar, banker och kontor kräver garanterat betydligt mycket mer per år för att hållas i drift.

Som vanligt diskuteras det runt i cirklar om att det ÄR ett problem, inga bättre lösningar. Då menar jag i media, inte här på forumet! =)

Snömannen

• Västerbotten
« Svar #114 skrivet: 19 dec-17 kl 18:01 »
Men om en annan kryptovaluta tar över inom ett antal år så blir bitcoin värdelöst och all el som gått åt för att "mina" är bortkastad? ?

Ja, så kan man se på det. Men jag väljer att se på det som om att vi har genomgått något helt revolutionerande och mänskligheten i stort har tjänat på det. Jag tror att det här är en av de viktigaste stegen emot en mer jämställd värld.

ThereseK

• -
« Svar #115 skrivet: 19 dec-17 kl 18:46 »
Kom nyss på att jag faktiskt handlat med bitcoins en gång för längesen, så letade upp min ”plånbok” för att kolla om där låg någon bitcoin kvar. Hade ju varit guld. Men tyvärr. 0.0029309 värt 60 dollar idag.

Synd. Det var väl vad en bitcoin kostade på den tiden om jag inte minns fel. Tänk om där legat en hel bitcoin. Vad glad jag hade blivit!

Be kind to animals

ThereseK

• -
« Svar #116 skrivet: 20 dec-17 kl 21:38 »
Ni andra kan ju också kolla era ”plånböcker” om ni handlat med bitcoins nån gång. Ni kan ju sitta med massa pengar där. Kanske en hel bitcoin som jag hoppades på. Min dator kom ihåg bitcoin-adressen så det var bara att trycka på logga in.

Be kind to animals

ThereseK

• -
Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #117 skrivet: 20 dec-17 kl 21:39 »
Dubbelpost
Be kind to animals

andtol

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 22 dec-17 kl 17:45 »
Tänk i början av tråden var värdet på en bitcoin 93 dollar idag kostar en bitcoin 19000 dollar och fortfarande är det mindre än en procent av världens befolkning som använder bitcoin.

Och idag 12300 dollar...

DennisCA

• Finland
« Svar #119 skrivet: 22 dec-17 kl 18:05 »
Bitcoin värde över en annan graf:
https://i.imgur.com/60QPMX1.gif

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser