Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossa på eternit tak  (läst 15801 gånger)

Dominic

• Möbelsnickare, Kamin & Skorsten proffs
    • Skåne
Mossa på eternit tak
« skrivet: 25 jul-11 kl 09:07 »
Hej,
Vi köpte nyligen ett litet gård och husets tak har ett fin mossa täckmatta. Nån med tips om borttagning av dessa?
Det är aldrig för sent att ha ett lycklig barndom.

Tuve

• Skåne
SV: Mossa på eternit tak
« Svar #1 skrivet: 25 jul-11 kl 09:12 »
Mitt tips är att låta det vara fint och grönt. Mossa har inga rötter. Risken att det skulle bli några skador av att ha den där är minimal. Risken att det uppstår skador på taket om du försöker ta bort den är större. Men om du oroar dig, så gå och kolla från undersidan om du kan se någon fukt sippra mellan fogarna. Jag har ett uthus med eternit och tjockt lager mossa mm, som står i djup skugga under träd. Där är inga som helst tecken på fukt innanför trots det.
Växtklädda tak gör nytta för miljön. www.greenroof.se.

Dominic

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 jul-11 kl 18:11 »
Tack Tuve, tycker mycket om din inställning! Min oro är att mossan fryser och skadar plattorna ... eller kanske är risken minimalt?

kurt

« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 18:27 »
Har man tegel (eller betongpannor) så kan mossan lyfta upp dem så att det läcker in vatten. Men de ligger ju å andra sidan lösa.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 21:16 »
Gammal eternit blir gärna frostsprängd, så kolla taket väldigt noga om det är tätt - namnet till trots så håller inte eternit i "eternity".

Eterniten tål normalt sett temperaturvariationer dåligt och om den är fuktig i kombination med att den har börjat flaga upp sig så tror jag att den håller väldigt mycket sämre.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-11 kl 08:37 »
Jag spolade av vårat bod tak med högtrycks tvätten ,Nu är det som nytt och torkar fort efter regn,Mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 26 jul-11 kl 09:09 »
hur lagar man trasiga eternit plattor??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jul-11 kl 09:17 »
hur lagar man trasiga eternit plattor??

Man byter dem. Det tillverkas plattor med samma profil men utan asbest.

Dominic

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 jul-11 kl 17:05 »
Tak för alla inlägg. Jag bestämde mig för att rensa iaf. Men jag har ingen högtryckstvätt och är heller inte sååå förtjust i idén med massor vatten. Inte heller vill jag använda nån gift. Så skrapade och borstade jag bort so långt jag kunde når, sen ska jag på nocken och ta sista uppifrån. Det blir nån kubik meter mossa. Hmm. Går det kompostera undrar jag. Eftersom dem tak med största problem ligger i norrläge vid sidan av ett jätte fin linträd allé, förväntar jag göra samma sak igen nångång.   
Sen kollade jag upp den där med grön tak. Jag hittade inget om vanliga mossa föruttom att alla vill bli av med den. Men vanliga mossa är ju inte samma som selum mossa alltså gräss/grön tak, och under laget pallar fukten på ett annat sätt, som jag förstår.

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jul-11 kl 17:26 »
Har själv en del mossa på mitt tak och tyckte att tråden verkade intressant.
Men jag förstår tyvärr inte helheten i det du skriver, är hemskt ledsen.

kurt

« Svar #10 skrivet: 26 jul-11 kl 17:30 »
När man anlägger ett grönt tak så måste underlaget vara platonmatta eller något annat helt tätt utan några som helst springor.

Dominic

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 jul-11 kl 09:44 »
Har själv en del mossa på mitt tak och tyckte att tråden verkade intressant.
Men jag förstår tyvärr inte helheten i det du skriver, är hemskt ledsen.

Xoot, jag antar du menar att du inte förstår mina inlägg (dem andra verkar helt klart). Visst finns det brister med min svenskt skrivande, men kanske inte så dålig för mitt femte språk :-[. Jag kan försöka förklara det som inte är förståeligt.

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 jul-11 kl 12:42 »
Xoot, jag antar du menar att du inte förstår mina inlägg (dem andra verkar helt klart). Visst finns det brister med min svenskt skrivande, men kanske inte så dålig för mitt femte språk :-[. Jag kan försöka förklara det som inte är förståeligt.

Nu är ju inte mitt inlägg rättvist eftersom det blivit flyttat och du har skrivit om hela din text.  ;D
Men svaren är givande iaf. Har själv en del problem både på ladan och på boningshuset.

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 jul-11 kl 12:52 »
Järnsulfat funkar mot mossa. Granngården & liknande sälger, 180:-/20kg typ. Strö ut och vattna, eller blanda direkt i vattenkanna. Mossan svartnar och dör. Sniglarna gillar det inte heller...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

bjogun

• Driver en gård med köttdjur i Istorp.
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 sep-11 kl 17:00 »
Hej!
Jag hade engelsmän som fixade mina eternittak i somras. Dom tvättade, grundade, lagade sprickor samt täckmålade. Gå in på www.eupainting.com. Har du några fler frågor så hör av dig till mig.
Mvh
Björn

FCR2

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 sep-11 kl 13:37 »
Min mossa letar sig in i springorna mellan platorna (har fazett eternit) och lyfter dom.
Den info som jag hittat säger att man inte skall köra med högtryckstvätt pga asbesten.
Har kört med manuell borttagning och försökte med någon inte alltför giftig kemikalie för algerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser