Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP.. KRIS för en nybörjare,...  (läst 1516 gånger)

Pus

• Norge
HJÄLP.. KRIS för en nybörjare,...
« skrivet: 26 jul-11 kl 12:36 »
Jag har haft sån tur att Lady Kluck sine 5 ägg blev till 5 underbara kycklingar  :D

MEN ute i sista eliten som jag oftast er tyvärr så har jag inte köpt in kycklingfoder(trodde väll inte helt på att det skulle bli kycklingar  ::) ).. drog ner på felleskøpet her i Norge (samma som Granngården å liknande hemma i sverige) för att köpa kycklingfoder.. nu var enda butikken her utsold på det å får ikke in försen torsdag/fredag  :o VAD GÖRA??? fick tips å ge dom små liven uppblött bröd tills dom fick in kycklingfoder... Jag e HELT FERSK på detta område, så jag hoppas att ni kunniga her inne kan hjälpa mig.. var in på en djurafär å frågade å blev rådd å ge dom "äggfoder" foder för burfågel ungar.. tror ni att jag kan ge dom det? Köpte en påse  "ifall all"...
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: HJÄLP.. KRIS för en nybörjare,...
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 12:42 »
Kokt hackat ägg med hackade brännässlor.
Kvarg med riven morot.
Fil, gräddfil. Blanda i t.ex. havregryn eller vetegroddar eller lämplig annan människomat.
Undulatfrön, andra små frön.
Insekter. Får de gå fritt hittar mamman mycket mat till dem.
Gräv upp myrägg/myrpuppor.

Ja just det, uppblött bröd eller brödsmulor funkar, det får bara inte vara mögligt!! Sånt där äggfoder har jag köpt till mina också. Ge dem varierad kost så är det lika bra som färdigfoder. Jag har inte köpt kycklingfoder för man kan bara köpa en hel säck här och det är inte lönt om man bara har några få kycklingar. Fil är bra för magen, fick tipset här på alternativ och har gett dem fil varje dag sen dess. Brukar även hacka ner oregano som också ska vara nyttig. Nån gång blandar jag ner lite banan eller äpple för att vänja dem vid många olika smaker. De kan få en bit kokt potatis, kokt ris (med olja, annars är det för klibbigt) och annat. Plocka våtarv om de inte får gå ut.
« Senast ändrad: 26 jul-11 kl 12:48 av Svarthönan »

Pus

• Norge
« Svar #2 skrivet: 26 jul-11 kl 12:46 »
TUSEN TACK Svarthönan  :-* tyckte inte att "uppblött bröd" helt till torsdag/fredag lät väldigt bra... inte SÅ masse näring till de små växande liven  :)
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 26 jul-11 kl 12:50 »
Nu skrev vi om varandra, har lagt till fler saker jag kom på... Nej, bara bröd är för ensidigt.

Pus

• Norge
« Svar #4 skrivet: 26 jul-11 kl 18:36 »
Tusen tack för svar  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser