Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som varit med om Mareks, snälla svara!!!  (läst 3080 gånger)

Lina79

• Västergötland
Ni som varit med om Mareks, snälla svara!!!
« skrivet: 26 jul-11 kl 17:19 »
En av mina höns blev idag avlivad pga misstänkt Marek...  :'(
Hon vinglade runt och kunde inte gå eller stå, bara föll ihop...
Nu undrar jag hur stor risk det är att övriga höns är smittade???
Hoppas jag slipper fler dödsfall!!!
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Ni som varit med om Mareks, snälla svara!!!
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 17:33 »
Om hönsen har gått tillsammans ett tag är nog risken stor att alla har det. De är mer och mindre resistenta mot sjukdomen så det är inte säkert att det blir fler dödsfall.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lina79

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-11 kl 23:23 »
Snälla ni som råkat ut för Mareks, dela med er...
Hur många av era höns blev drabbade, var det många som dog?
Hur fort märkte ni symtom på hönsen?
Jag har avlivat en höna idag och är LIVRÄDD att de andra också ska stryka med  :'(
Jag vet att vissa höns är mer eller mindre resistenta...
Kan det ta flera veckor innan de övriga som eventuellt är smittade visar symtom
eller brukar det ske fort??
Och visst är det så att de som inte ännu blivit könsmogna är de som löper störst
risk att bli sjuka??
Snälla svara om ni har erfarenhet att dela med er av!
/En orolig hönsmamma

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 26 jul-11 kl 23:47 »
Hade utbrott för länge sedan och vad jag kan minnas (var rätt liten då) så insjuknade ca 6-10 djur av en flock på knappt 30 djur. Hittade de liggandes pladask på golvet med ena benet pekandes rakt fram och andra bakåt förlamade, pigga i övrigt (aptit och sådant). Detta pågick under sen höst till vinter i ett par månader (att någon plötsligt kunde ligga där) och det var ungdjur som var precis inpå att bli könsmogna (födda under sommaren) som drabbades men även några ISA brown hybrider, föredetta industrihöns som var iaf. 2-3 år gamla minst.

Efter detta utbrott har det varit lugnt i den gruppen. De som klarade sig fick kycklingar och inga av dessa vill jag minnas drabbades. Inte generationen efter den eller osv. fram tills idag, ca 12-14 år senare.

Hos min pojkvän har jag i år fått tagit bort ett fåtal kycklingar från annan stam som visat symtom. Dessa har varit ca 10-12 veckor gamla och började visa symtom via att de blev som snubbliga i gången tills att ena benet kunde vika sig ibland och peka rakt fram. Pigga i övrigt. Dessa kycklingars mammor är korsningar med en ras som är väldigt känslig för att insjukna i marek vill jag tillägga. Har behövt tagit bort ca 3st av över 30 kycklingar från denna linje kläckta under denna vår.

Fick förra året ta bort en Sebright (rasen jag syftar på ovan) som vid 9 veckors ålder låg i spagatställning helt lam från att inte visat något symtom alls dagen innan. Även fått tagit bort andra Sebrights där ena benet blivit förlamat så den hoppat runt på ett ben. Det andra benet har varit helt slappt, foten knuten, ingen grepparförmåga och ingen reaktion på att de har någon känsel i benet ens (nöp i foten och sådant, i den fungerande så kluckade den till obehagligt medan den förlamade reagerade den inte på).

Ja, det var lite härifrån. Jättetråkigt när djuren insjuknar men man får försöka trösta sig med att denna sjukdom tack och lov går rätt lätt och "avla bort" (avla bort gör man väll inte riktigt, men djuren blir motståndskraftiga då och man slipper sjuka djur :) ).

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lina79

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jul-11 kl 23:53 »
Ja, det gick väldigt fort med min höna också (Mille Fleur).
Igår var hon helt normal. I morse verkade hon lite vinglig så
jag tog in henne för att se hur det var med henne, hade henne
i en liten bur för sig själv.. Ett par timmar senare var hon helt
lam i benen, så då åkte vi till veterinären och hon fick somna in  :'(
Jag håller tummarna för att de andra ska klara sig!!!!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 27 jul-11 kl 00:53 »
Kan det ta flera veckor innan de övriga som eventuellt är smittade visar symtom eller brukar det ske fort??
Och visst är det så att de som inte ännu blivit könsmogna är de som löper störst risk att bli sjuka??

Det kan ta 4 månader innan det visar sig om andra blivit smittade.
De kan insjukna upp till 1½ ålder men efter det, är det ovanligare att dom gör det.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 27 jul-11 kl 07:59 »
Det där med Marek är mer en fråga om känslighet än om smittsamhet, vilket ju även Linkoso skrev. Vissa raser eller linjer är mer känsliga, vissa VÄLDIGT mycket, och här kan det vara så att uppfödare vaccinerar mot det. I så fall är avkomman  kanske helt oskyddad. I Tyskland är vaccinering vanligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #7 skrivet: 29 jul-11 kl 13:23 »
Det är vanligt i Danmark också, speciellt viktigt att tänka på eftersom många hämtar ägg där. Djuren kan insjukna länge efter exponering, man räknar väl med att smittan finns i stort sett överallt. De flesta klarar sig bra, men jag känner en som köpte 200 danska ägg och slutade med en tupp... Jag fick tuppen och han er superfrisk. Han var väl ett unikum av överlevnadskraft. En annan vän köpte 25-30 ägg som gav ca 10 kycklingar, de dog en efter en med ungefär en månads mellanrum, den äldsta blev ett år.
Därmed inte sagt att dina kommer att dö! Jag beskrev bara danska ägg. Mina egna djur (jag har ca 60 vuxna och ett varierande antal kycklingar) drabbas någon enstaka gång, ett eller två djur per säsong som stryker med i antagen marek.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 jul-11 kl 14:01 »
Då undrar jag en sak enligt vad ni sagt här. Marek är ju ett virus är det då okej att bara ta bort de som insjuknar och sen fortsätta sälja höns till andra som vistats med de som fått Marek? Är det inte lika allvarligt som förkylningsvirusen som ILT ex?

Är det så vanligt så man resonerar att Marek finns i alla hönsgrupper eller hur funkar det?

Smittar de som inte insjuknat hela livet så det är stor risk att känsliga unghöns/kycklingar sen får det varje år?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 29 jul-11 kl 21:01 »
Då undrar jag en sak enligt vad ni sagt här. Marek är ju ett virus är det då okej att bara ta bort de som insjuknar och sen fortsätta sälja höns till andra som vistats med de som fått Marek? Är det inte lika allvarligt som förkylningsvirusen som ILT ex?

Är det så vanligt så man resonerar att Marek finns i alla hönsgrupper eller hur funkar det?

Smittar de som inte insjuknat hela livet så det är stor risk att känsliga unghöns/kycklingar sen får det varje år?
Skillnaden mellen ex ILT och Marek är att höns kan utveckla resistens mot Marek. Det kan dom inte mot ILT.  Det innebär att man kan avla fram Marek resistenta höns. Så är det med de flesta hönsraser som finns i Sverige (inkl lantrashönsen). Dom blir med andra ord inte sjuka om dom blir smittade. Någon enstaka gång kläcks det en kyckling som inte har resistensen som föräldradjuren har och då smittan redan finns i de allra flesta hobbyhönsgrupper insjuknar den kycklingen.

Att sluta sälja kycklingar för att man har haft något enstaka Marekfall är helt onödigt då det enligt en undersökning för ett antal år sedan påvisades Mareksmitta i ca 90% av svenska hobbyflockar. Dvs nästan alla har redan smittan i sina hönshus men då de flesta djur är resistenta märker man inte av det.

Själv köper jag sällan levande djur men rent generellt ser jag det nästan som ett plus i kanten om djuren jag köper kommer från någon som har något enstaka fall av Marek någon gång då och då. Då vet jag nämligen att smittan finns där och de allra flesta djuren från den uppfödaren är resistenta  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 jul-11 kl 22:24 »
Vad skönt - äntligen en sjukdom som man inte behöver vara rädd för att få med andra ord! Såg framför mig en hord av förlamade höns. Tack för utförlig förklaring  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser