Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket mat ska han ha??  (läst 7708 gånger)

lusen2008

• Uppland
SV: hur mycket mat ska han ha??
« Svar #20 skrivet: 13 aug-11 kl 15:27 »
okej, tack, då kan vi iaf gå ifrån att han är för tjock :D  kulmagen han fick va kanske bara gräset alltså.. ska få hjälp med en större bur, annars fundera ja på om ja skulle röja lite på altanen som har gjutet golv, å låta han springa där när vi är ute med han -har över en meter högt räcke utan springor.. där ska hans vinterbur stå när den blir klar...

ja tycker inga djur ska behöva vara stillasittande..  mina hundar väljer de dock ofta, kan springa runt hur mkt dom vill på tomten när vi är ute, men kommer å vill ligga iknä eller ligger å kikar ut på gatan.. men då får dom ju skylla sig själva..
« Senast ändrad: 13 aug-11 kl 15:32 av lusen2008 »

lusen2008

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 15 aug-11 kl 14:01 »
nu har vi börjat på en utebur, eftersom de är så sent på sommarn blir de en vinterbur direkt.. 150*80cm :D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 16 aug-11 kl 08:08 »
nu har vi börjat på en utebur, eftersom de är så sent på sommarn blir de en vinterbur direkt.. 150*80cm :D

:)

Och höjden?  *nyfiken*

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

lusen2008

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 16 aug-11 kl 21:00 »
själva buren blir 70 eller om de var 80cm hög, kommer inte ihåg då ja velade mellan dom, sen är de 80cm höga ben på den.. taket når mig till näsan, haha.. men de blir bekväm höjd å städa och gosa..   har grundat ben och lite sånt igår, idag hann vi inget då svärmor hamna på sjukhuset så vi har varit där... 
imorgon ska de målas lite mer, och baksidan ska på och dörrarna ska göras å åka på..  MEN funderar lite över golvet, har nån plastmatta liggandes som blivit över nån gång i tiden, som sambon tycker vi kan lägga in, (den är inte så hal) men ja har läst lite om kallasfalt å funderar på de, tips?

Januschka

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 17 aug-11 kl 00:47 »
varför plastmatta?

alla sprickor mellan burbotten och mattan blir bara gömställen för kryp och fukt, dessutom kan man inte bränner ut buren när man har plastmatta.  Skulle inte göra det.

/Januschka

lusen2008

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 17 aug-11 kl 01:30 »
ja för de ska bli lättstädat, och den redan finns, men ja tycker de verkar jobbigt å lägga in den, haha..   har som sagt läst om kallasfalt i botten och en bit upp på väggarna.. är spåntad panel som golv..   hur ser dina burar ut? alltid kul å veta..  våran komemr föresten stå under tak på altanen, och ja funderar på å ha frigolit som isolering i golv och tak, ev väggar i sovdelen med..  vet att de inte behövs men de skadar väl knappast? (så länge de inte går att komma åt att äta av den såklart)   ???

vilken tur vi äntligen fått fart på burbygget, för nu ikväll rymmde han nämligen ur inneburen.. va mitt fel som glömde och stänga takluckan helt efter han fick kvällsgräs, va en springa på 3cm kanske.. har transportburen står uppepå,men de täcker inte just springan som ev blir (brukar låsa den med en karbinhake då den inte har nå lås annars)

har brödet ja torkat i en skål på transportburen.. sitter och surfar lite och tycker han väsnas ovanligt mkt, å så hör ja hur skålen faller i golvet, går ner i mörkret och tittar, tnder, o han sitter uppe på transportburen!!  :o  har käkat upp brödet som tur var inte så mkt, allt som allt en skiva kanske.. så nu är buren låst och han fick mer hö och en liten morot, så han får lite mer vätska till de torra brödet.. och hö för magen då..   

Januschka

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 17 aug-11 kl 08:55 »
Mina burar:

80 x 190 plus 75 hög plus minus 10 cm.. råspont de flesta med nätdörrar (kompostgaller plus hönsnät eller fyrkantnät).
ALLTID vatten (skål! morot räcker inte för all vätskan som kaninen behöver och vätskebrist kan leder till njurproblem) och höräck antingen köpt och hängt in eller inbygd av kompostgaller. Morgonsol och skyddad från nordliga vindar som ger oss mycket snö.

Isolering rekommenderas inte för uteburar eftersom även där gäller krypperspektivet.. och hygien är A och Å.  Din lille älskling får vinterpäls och ett rejält halmlager under vintern i buren, det isolerar bra - och sedan byggs jo ströet på tills det töar och det alstrar värme. bättre att ha oisolerat och inte erbjuder springor och små rum för möss. De kommer ändå...

/Januschka

lusen2008

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 17 aug-11 kl 13:33 »
självklart har han alltid vatten..  morot ger ju extra västka, eftersom han käka lite för mycket torrt bröd..  ja tänkte bygga en höhäck i buren, men vet inte riktigt hur än bara..

möss kan vl inte komma in i buren om man har 4kantsnätet på 19mm ???  har lite katter härokring som ja hoppas tar dom ev möss, för ja har lite fobi mot sånna äckel..  har enkattunge med, men vet itne om hon hinner bli stor nog för å fånga möss.. får se, verkar inte vilja växa så snabbt den kullen (har inte hämtat henne än) men mamman är rätt liten med så.. 

hur kan man annars skrämma bort möss vid kaninburar???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 17 aug-11 kl 14:46 »
Max 5*5 mm tror jag det är som försäkringsbolagen rekommenderar för att hindra att mössen tar sig in. De gnager sig igenom trä om de är motiverade och får tid på sig. 19*19 mm tar sig t o m mindre råttor igenom, så det nätet är rätt värdelöst. Även vesslor tar sig troligen igenom, så det finns risk att man förlorar kaninungar.

Bästa sättet att inte få problem med möss och råttor är att se till att man inte spiller foder och att allt foder är förvarat så att de inte kan komma åt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 17 aug-11 kl 15:02 »
Vad som gäller möss håller jag med föregående.. ditt nät är ingent hinder. Vi har möss även där det inte finns säd, bra hö och gömställen räcker tydigen för att attraherar möss melan september och april i alla fall ;)   .. fast där katterna kommer åt är det starkt reducerat antal gnagare ;) (och även kaninungar om de bara fick chansen) .

Hursomhelst:
En katt tar en del möss eller hennes nosande betyder för dig att ställer ut gift.  Ditt nät funkar inte som mössbarriär.

Välj en duktig honkatt - våra kommer med första ungråttor vid 12/14veckorsålder  ;D  Därför har jag aldrig valt katter efter utseende, men efter sättet. Gillar man sin katt kommer man att gilla utseendet, det är som med andra människor också ;)

/Januschka

lialan

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 17 aug-11 kl 18:32 »
Ang plastmatta är det inget att rekommendera. Jag hade det i en av mina första burar. Dels fräts den av urinen och dessutom åt kaninen upp den. Hon lever än, ett par år senare, men det kunde ju gått illa. :-X Jag har kallasfalt i mina burar.
 Funkar bra tycker jag.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 17 aug-11 kl 21:19 »
Den mest hållbara och lättskötta bottnen på burar är formplywood tycker jag. En del säger att den är hal för kaninerna, men det har inte jag upplevt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lusen2008

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 19 aug-11 kl 23:10 »
urs nu vet ja inte om ja vill ha han ute alls, om de ska va sånt besvär att hålla möss och värre borta.. vart får man tag i sånt nät då? vi köpte 4kantsnät på jula...
katen vi ska ha har aldrig vart ute, hon är väl 15veckor eller nått.. alla vuxna katterna är mästerjägare.. förutom att dom vill ta in äcklena då.. huuuua...

Januschka

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 20 aug-11 kl 18:08 »
urs nu vet ja inte om ja vill ha han ute alls, om de ska va sånt besvär att hålla möss och värre borta.. vart får man tag i sånt nät då? vi köpte 4kantsnät på jula...
katen vi ska ha har aldrig vart ute, hon är väl 15veckor eller nått.. alla vuxna katterna är mästerjägare.. förutom att dom vill ta in äcklena då.. huuuua...

Låter för mig som om du skulle sälja gotlandskaninen som önskar sig en tuff lycklig utekanin och köper något innekanin istället. Gottisar mår inte bra av inneliv och mår bäst under naturnära förhållanden.  Att lever med en katt som aldrig kommer ut kan inte vara det bästa man kan önskar en riktig kanin.

/Januschka

lusen2008

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 20 aug-11 kl 23:53 »
han kommer få bo ute, men ja har bara fobi för äckliga skadedjur, men dom kan ju lika gärna komma in om man har otur (hade en mindre råtta i källaren för nått år sen..  kattungen har inte varit ute ÄN, hon bor inte hos oss än heller.. när hon kommer hit får hon va inne nån dag, sen får hon gå ut..

även om ja har svårt å fatta hur en så social kanin hellre vill bo ute ensam än inne med oss (vilket han verkligen verkar tycka om... men de är ju bara mina tankar de.. han har varit ute med oss när vi håller på med buren..

ang kallasfalten, de är strykit 2 lager nu, men fösta lagret va lixom inte hårt innan han strök igen, utan som lite kladdigt,fast man inte fick nå på sig.. blir de bara så eller ska de bli hårdare?? är ju inte så varmt ute, å fuktigt, har spöregnat hela dan idag, och portarna varit öppna hela dan för vädringens skull..

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser