Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste jag verkligen sälja dem?  (läst 5358 gånger)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Måste jag verkligen sälja dem?
« skrivet: 30 jul-11 kl 00:03 »
Jag måste inse att det inte kommer gå med fåren i höst och vinter, jag har köpt mig en gård utan uthus och oavsett hur jag bygger och fixar så hinns det inte med hus till fåren.
Vettigaste vore väl att sälja dem men jag har ju hittat så fina individer, ja kanske inga toppen mega får men i mina ögon fina får som ger bra lamm.
Ett tag var jag inne på om jag skulle hitta någon som ville ha hand om dem ett år och sen få behålla lammen.
Då skulle den personen "få"(mat och arbete så klart skulle de ju kosta) en egen lite flock att behålla plus att jag kunde få tillbaka mina får när jag haft tid att bygga till dem.
Fast det känns som att det är lite önsketänkande eller kunde det finnas någon som kunde nappa på den ideen.

Alla tips och råd är välkomna, som sagt de rymms inte nu och tid finns inte för att bygga något bra åt dem. Vill inte ha dem i tält bara för min egen skull. Fast samtidigt så vill jag inte sälja mina älsklingar....
Vilken tönt jag är! kommer aldrig bli någon bra bonde.. :-*

Jimmy_C

• Småland
SV: Måste jag verkligen sälja dem?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 00:21 »
Åk in till cheapy köp 4 st betongfundament du gräver ner, bygger ett "hus" 3 väggar och ett tak, en massa halm så kommer dom att klara sig fint

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jul-11 kl 00:39 »
Bygg en tipi av ett antal långa störar och en presenning. Det finns eller har funnits nån i dalarna som höll nötkreatur i tipis så det borde funka även som ligghall till får.
"Kärleken är livets bäste vän"

Snickan

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 jul-11 kl 00:40 »
Tack men som sagt det är inte ett alternativ.
De ska ha ett bra hus om jag ska ha dem och tre väggar i den storleken blir inget bra tror jag. Sen krävs det ju dränering och grus för att de ska ha något bra att gå på ute och inte drunkna i leran.
Nej det finns inte tid till det.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jul-11 kl 00:56 »
Fåren har inga problem med att bo i en enkel byggnad, men dom måsta naturligtvis ha tillgång till någorlunda torra marker att vistas på, har du inte det blir det svårt även med ett mer påkostat hus.
"Kärleken är livets bäste vän"

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-11 kl 01:00 »
Ibland kan man få tag på gamla uthus för en billig penning eller mot att man forslar bort dem. Det löser ju inte problemet med markdräneringen förståss.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 30 jul-11 kl 13:25 »
Ja det finns ju många olika enklaremodeller som iaf kan hålla för en säsong.
Har de bara vindskydd och rejält med halm så brukar de inte vara nåtot problem.
Hur upptrampat ect de blir beror ju på hur många får du har också såklart, men så himla lerigt borde de inte kunna bli över en säsong.

Annars kanske du kan hyra ut fåren om de nu finns folk som är intresserad :)

Lycka till iaf!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 30 jul-11 kl 14:28 »
Nån liten plätt som är torr borde det finnas på gården? Annars skulle jag ha sålt gården och köpt en annan...  :-[

Som tidigare har sagt, ett enkelt hus som skyddar mot vind och den värsta snön och gott om halm och mat så lär det inte gå nån nöd på dina får. Om det nu inte är nån ras som inte gillar att vara utomhus på vintern, finns det såna förresten?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bulan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 jul-11 kl 14:37 »
Det där låter som en idé iaf jag skulle kunna nappa på!    :-[   Vi har pratat om att "låna" får av någon pga av att vi har för mycket av tomten som bara står och blir högvuxen. Vi har ca 1 hektar som kan hägnas in, men hur läge räcker det för får egentligen? Bostad till dem skulle kunna gå att ordna med lite fix (har ett gammalt stall som behöver lite omvårdnad men inget allt för tidskrävande) .

Hur många får rör det sig om eg?

//Emma
Bulan

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 30 jul-11 kl 15:05 »
Trevlig tråd!  TS andas kärlek till sina djur, och det är väsentlig, tycker jag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snickan

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-11 kl 15:49 »
Tack alla tips om byggnationer men som sagt det gåår inte! Jag har inte tid eller möjlighet, det är fler djur som måste in på gården och vi bygger och grejar så vi blir blå.Dåligt planerat men livet har inte riktigt varit lätt denna våren/sommaren. Ibland måste man inse att man inte klarar av att ha dem men ändå kan jag inte riktigt med att sälja dem.
Får pröva med en annons att hyra ut dem.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 30 jul-11 kl 17:10 »
Snickan; Se Bulans svar ovan! :-)

Jimmy_C

• Småland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-11 kl 17:14 »
Kan tänka mig att det tar MAX 4 timmar att bygga ett enkelt litet hus. Och det är väl inte så där att ni köpte djuren o sen bara oj då vilket arbete det var?  Köpte ni djuren innan ni köpte gården? Kan väl inte komma som en fullständig chock=?

Och hur fan kan det andas kärlek till djuren när man inte är kapabel att ta hand om dom`? Ja kärlek på sommaren är enkelt på vintern lite svårare tydligen för då krävs det jobb.

Tycker det mera liknar någon sommar katts ägare

Nemi

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 30 jul-11 kl 17:28 »
Jag tycker att du ska höra dig för hos granngårdarna. I allafall här i min socken har jag hittat två äldre par som inte längre orkar med någon egen besättning (vare sig det handlar om får eller nöt) och som gladeligen lånar ut bete till mig. Båda har också tomma ladugårdar, men dessa behöver jag inte nyttja.
Men hör dig för omkring.
Tror säkert också att det kan finnas de som kan vara intresserade av att låna (det var ju så jag själv började!), men tryggast är väl kanske att själv ta huvudansvaret, ifall de skulle tröttna mitt i vintern :-o.
Stort lycka till!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 30 jul-11 kl 18:06 »
Har du inte ett garage på gården?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 30 jul-11 kl 18:15 »
för ca 6000 kr kan man köpa ett plåtförd, enkelt att montera och jag tror det var på 6-7 kvadratmeter och utan lamm så är det väl en kvadratmeter per får.

Jag skulle inte ta andras får över en vinter, det är ju på sommaren man ha nytta av dom som betesdjur och på vintern kostar dom både arbete och mat.  Vad det gäller trevliga får så har jag fått uppfattningen att otrevliga får hör till undantagen, fåren är födda för att vara trevliga.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #16 skrivet: 30 jul-11 kl 19:04 »
Har kompisar som haft får över vintern, i stallet; mot att de fick 2 lamm. Har funkat till allas belåtenhet. Lycka till!!

Guran

• Lappland
« Svar #17 skrivet: 30 jul-11 kl 20:15 »
Har läst slarvigt gissar jag dåjag ej minns antalet djur :-o.
MEN mitt tips är att du skaffar en gammal djurtransport. Finns en del billiga, både körbara och mindre dito, på ex vis Blocket har jag sett. Jag har själv tänk skaffa en sådan efterom våra hagar är utspridda och vi har inte vindskydd i alla hagar. Busenkelt att dra runt en transport istället för att bygga fasta konstruktioner.

Guran

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 30 jul-11 kl 20:23 »
Typ något sådant här? Har sett dylika till billigare penning.

http://www.blocket.se/stockholm/Hastslap___Slapvagn___Djurtransport_33967468.htm?ca=1_4&w=3

Katharina K

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 30 jul-11 kl 21:16 »
Den här då? finns en del sådana ute på blocket och den skulle säkert bli ett bra tillfälligt härbärge för fåren.
http://www.blocket.se/malmo/Arbetsbod_pa_hjul_33738924.htm?ca=13&w=3

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser