Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar sig kycklingarna ur redet?  (läst 3002 gånger)

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
Hur tar sig kycklingarna ur redet?
« skrivet: 30 jul-11 kl 10:34 »
Hej. Här kommer en riktig nybörjarfråga. Det är första gången vi har kycklingar. Idag såg jag att fyra stycken har kläckts. Hönorna ligger kvar (två stycken har trängt ihop sig i samma rede) för det finns fler ägg.

Hur blir det med mat och vatten till kycklingarna? Ska jag ställa in små burkar i ett hörn i redet, fast det blir väldigt trångt? Eller hjälper hönorna kycklingarna ut ur redet för att äta? Det är en kant på redet på kanske 10 cm. Ska jag göra en ramp eller något så att de tar sig ut ur redet och in i redet igen?

Kringlan

• Östergötland
SV: Hur tar sig kycklingarna ur redet?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 11:22 »
Du får nog snart svar från mer erfarna hönsägare än jag, men för att ge ett snabbt svar; kycklingarna lever gott första dygnet/dygnen på rester från gulesäcken de har i magen, det behövs alltså inte mat och vatten om de är helt nykläckta. När alla är kläckta/när hönorna bestämmer att det är dags tar de med sig sin lilla skock ut på födosök, och då är kanske 10 cm på gränsen(?), lägg ev. i en kloss eller strömaterial/halm så de kan klättra ut.

Lycka till med de små liven!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 30 jul-11 kl 11:33 »
Hej. Här kommer en riktig nybörjarfråga. Det är första gången vi har kycklingar. Idag såg jag att fyra stycken har kläckts. Hönorna ligger kvar (två stycken har trängt ihop sig i samma rede) för det finns fler ägg.

Hur blir det med mat och vatten till kycklingarna? Ska jag ställa in små burkar i ett hörn i redet, fast det blir väldigt trångt? Eller hjälper hönorna kycklingarna ut ur redet för att äta? Det är en kant på redet på kanske 10 cm. Ska jag göra en ramp eller något så att de tar sig ut ur redet och in i redet igen?

Lägg tegelstenar som en trappa så kycklingarna kommer ut och in ur redet enkelt, men se till att alla kycklingarna kommer in i redet när mamman går in där igen.

När mamman och kycklingarna går av redet och inte går tillbaka då är det dax att börja ge de mat och vatten.
Jag ger de startfoder, grus, undulatfrön och gräs och sen vatten med druvsocker i, Jag tar 1 tesked druvsocker till 1 liter vatten.

Ha ingen mat/vatten  i redet, kycklingarna klara sig mycket bra på gulsäcken de 2-3 första dagarna.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 30 jul-11 kl 11:39 »
Mina klättrade ut när dom blev hungriga =). Har också ca 10cm kant. De fick äta samma som de vuxna (Fenix Hel Veg Brun + matrester + gräs), 3 veckor idag och ser pigga o krya ut =).
//Lina

JQHANNES

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-11 kl 14:44 »
OBS! Gör inte samma misstag som mig....om du har en stor bunke med vatten - se till så att den inte är så djup så att kycklingarna drunknar! För att förhindra detta kan man lägga stora stenar i botten så de inte kan drunkna  :)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-11 kl 21:58 »
Mina förstkläckta kycklingar blev nedlockade av en av ruvmammorna (två som ruvade ihop) på tredje dan. De hade hoppat ca 40cm ner själva till min förvåning är jag kollade på morgonen. Resten hoppade efter dan därpå. De är tåligare än man kan tro.  :o ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #6 skrivet: 31 jul-11 kl 09:31 »
Tack för svaren.  :)

Hur är det med äggskalen i redet. Ska jag plocka bort dessa?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 31 jul-11 kl 10:38 »
Krossa och lägg i matskålen :).
//Lina

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 jul-11 kl 10:49 »
jag gjorde en liten ramp, så går de lätt in och ut! Ställ gärna in en liten skål med kycklingfoder, uppblött med vatten, bra att de äter så snabbt som möjligt. Och de börjar redan samma dag de kläcks! Tips; städa ut och tvätta redet, det börjar växa småkryp snabbt, det är inte bara kycklingar som har det gott i värmen och fukten under hönan....
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser