Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge "håller sig" äggen??  (läst 1427 gånger)

Bulan

• Västergötland
Hur länge "håller sig" äggen??
« skrivet: 30 jul-11 kl 14:30 »
Hej! Har en fundering! Köpte en dv silkes höna häromdagen och fick då med 10 ägg eftersom hon var ruvvillig. Tyvärr så gjorde flytten att hon kom ur sitt tillstånd och nu vill hon inte ruva längre. Hur gör jag nu med äggen då? Har lämnat 4 st till en granne som hade en ruvhöna på G, men de andra då? Hur länge håller de i kylen? Tänker på hur länge jag kan spara dem om hon nu skulle vilja börja ruva igen.

Tacksam för svar :-)

//Emma
Bulan

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Hur länge "håller sig" äggen??
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 14:51 »
För det första så skulle jag absolut inte ha dem i kylen! Det blir för kallt! Det är mycket bättre med ett svalt skafferi eller liknande.

Hur länge dom håller är svårt att säga. Men ställ dem med spetsen ner och vänd dem varje dag. Om du har andra höns och tupp så byt ut dem allt eftersom till färskare ägg. Om inte så har jag själv kläckt med bra resultat på ägg som varit 14 dagar iaf.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Bulan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-11 kl 15:05 »
Blir det för kallt i kylen? Läste på nån annan tråd att det skulle fungera bra förutsatt att de inte gick ner under 0 grader?  :-\

Men ok, 14 dagar har du iaf haft gott resultat av, då vet jag det :-) TACK! :-)
Bulan

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 20:25 »
Ja.. de går säker bra. men jag har alltid råkat ut för dåliga kylskåp som tycker om att bli snorkalla. Därför förvarar jag alltid grönsaker och ägg i svalen. :) För där blir det inte så pass kallt.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser