Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel eller krossad havre  (läst 12112 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Hel eller krossad havre
« skrivet: 30 jul-11 kl 14:52 »
Jag får ingen enhetlig bild av ifall ankor kan äta hel havre. På några ställen anges att de kan det och på andra att de inte kan. Någon som vet hur det förhåller sig?

Ger mina krossad nu för säkerhets skull men jag kan köpa billig, ekologiskt odlad hel havre av en bonde i närheten. Och det känns ju mer lockande än den krossade från Granngården. Har kollat på en liten kvarn men det lönar sig definitivt inte att köpa en sådan och krossa själv.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Rottis

SV: Hel eller krossad havre
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 15:23 »
Jag ger alltid mina hel havre. Ibörjan gav jag krossad men det blev så mkt att slänga för dom lämnade kvar skalen. Sen fick jag höra av flera att de alltid gav hel havre för då fanns alla viktiga/bra näringsämnen kvar som försvinner när havren krossas.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-11 kl 15:31 »
jag ger gässen ankorna och hönsen hel havre..likaså hel vete och korn..
krossat foder har sämre hållbarhet och det blir mer spill...
Fjäderfän och kaniner

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 08:57 »
Även hel korn???

Det ger jag inte ens till hönsen. Går det bra? Det skulle ju vara kanonbra med tanke på hållbarhet osv.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-11 kl 07:47 »
Jag ger också mina ankor och höns hel havre,korn och vete.
Inga problem med varken spill eller hållbarheten :)
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 06 aug-11 kl 14:49 »
tror det va foder vete det stog på påsen på granngården vill inte mina höns ankor äta alls
brukar blanda ut allfodret med kornkross & havre och ibland mald majs (dyrt ) men som sagt foder vete rör dom ej
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 aug-11 kl 06:30 »
Hur mycket säd ger ni dem per dag och djur? Har en tråd i ämnet men får inge svar kanske ni kan hjälpa mig? Ökar ni mängden inför slakt?

/ fredrik
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 23 aug-11 kl 11:25 »
Mina djur har alltid fri tillgång på foder så jag har ingen aniong hur mkt dom äter .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 23 aug-11 kl 12:55 »
Hur mycket säd ger ni dem per dag och djur? Har en tråd i ämnet men får inge svar kanske ni kan hjälpa mig? Ökar ni mängden inför slakt?

/ fredrik
Beror såklart på storlek och om de växer, men räkna på i snitt 1 dl per djur under sommaren och kanske 1,5 på vintern. Är det gott om annan mat som de kan hitta i sin inhägnad äter de mindre spannmål/köpt foder.

Om de ska ha mer foder inför slakt eller ej är en bedömningsfråga. Är de i lite dåligt hull så ger man dem såklart extra. Se gärna till att sortera bort ev avelsdjur i så fall, de ska helst inte växa för fort och får definitivt inte bli feta, då sjunker fertiliteten. Även slaktdjuren ska vara välmusklade men inte feta. Feta djur förlorar mer vikt i slakt- och tillagningsprocessen, och fet mat är något som färre vill ha nuförtiden. Mina farföräldrar var skeptiska till att äta anka, just för att de haft sådana förr, och gett dem alldeles för mycket foder så att de var feta.

Tänk på att ankor ska slaktas vid specifika tider, de sätter fjädrar under uppväxten, och då är de svåra/omöjliga att plocka rena. De ska vara 12,16,20,24 v gamla. Ev äldre, men under hela deras första år gäller att det är var fjärde vecka som är rätt tidpunkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #9 skrivet: 23 aug-11 kl 16:19 »
Om du ska ge dem hel säd tänk då på att inte ge dem för mkt korn utan bara en liten del av fodret. Viktigt är att servera ankorna smågrus ex engelsk sjösten i liten diameter 1-3 mm är lagom de behöver detta för att mala säden i sin muskelmage.

En del ankraser är bättre på detta med helsäd ex myskankor som klarar sig utmärkt med helsäd.

Mkt bra foder på slutet innan slakten ca 2-3 veckor innan, ju mer fett du får på slaktkroppen desto bättre, ankfett är fantastiskt gott och blir de över kan du göra mkt med detta ex inläggningar eller bara steka i.

Krossade ärtor är bra tillskott för tillväxten, majs och mjölk suveränt som slutgödning.
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.
http://www.facebook.com/pages/Jasiri-G%C3%A5rd/107364746028234?ref=hnav

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 23 aug-11 kl 17:01 »
Smaken är ju olika, det jag hört från andra som säljer t ex vilt, är att i norra Sverige så är feta djur och därmed fett kött mer populärt än i södra Sverige. Man får kanske göra lite marknadsundersökningar och ha koll på sin målgrupp om man tänker sälja sitt överskott.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #11 skrivet: 23 aug-11 kl 17:13 »
Anka ska vara fet annars blir det ingen anka och detta om fettmängd i norr och söder tror jag inte är så gångbart längre. Fettet på ankor sitter ju utanpå eller inuti kroppshålan inte insprängt i köttet i sig ocg det är lätt att ta bort men utan fett så blir tillagningen tråkig och du får lov att linda kroppen i bacon för att få den oki. Inte lika nyttigt och absolut inte lika gott.

Anka är skillnad från andra djur.
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 23 aug-11 kl 17:26 »
Jo, men anka är ganska fet även utan att man slutgöder den. Göder man den för mycket blir effekten bara att en stor del av slaktkroppen försvinner som flytande fett när man tillagar den. Det kan göra kunden missnöjd för att de betalt för en massa övereskottsfett.

I själva tillagningen är det inget problem om man steker eller grillar köttet, men om man gör en gryta eller liknande så blir det ganska räligt med 3 cm flytande fett överst, tro mig jag har provat.

Som sagt, vad som är lagom mycket fett är beroende på smal och vad man ska använda köttet till, men anka är nästan alltid tillräckligt fett utan extra gödning, om extra gödning behövs är det snarare för att den är smal över bröstet, och då är det muskelkött man vill ha. Det får man genom att ge dem en balanserad kost med proteiner i, inte genom att ge dem extra fett eller snabba kolhydrater, som de får av mjölk och majs.

Har väl fött upp och slaktat ca 50 ankor vid det här laget, av olika raser, oräknat dem jag föder upp i år.

Och angående att vi har olika smak i norr och söder i vårt avlånga land, har ni kollat in skillnaden på rökt sidfläsk/bacon? Det är väsentligt mycket mer fett på det i norra Sverige än i södra. Vet en som säljer vildsvin och utegångsgrisar både i norra och södra Sverige, säljer han i norr önskar kunderna nästan alltid att han har kvar så mycket fett som möjligt, medan de i södra Sverige ofta frågar extra om han kan ta bort det mesta av fettet i svålen.

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #13 skrivet: 23 aug-11 kl 17:29 »
Jag har fött upp och slaktat några tusen ankor en del har jag sålt bla till några av de finaste restaurangerna i Stockholm, de sa att den ankan jag levererade var den finaste de använt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 23 aug-11 kl 17:38 »
Ok, jag förringar inte din erfarenhet, men tror att de flesta som håller ankor som läser här på alternativ håller sina ankor ungefär som jag, i mindre grupper och med stora ytor för dem att röra sig på. Då har de i allmänhet tillräckligt mycket fett utan slutgödning.

Självklart måste man bedöma sina djur, det lär man sig med tiden. Det finns inte ett svar som är det rätta i alla situationer. Men att slutgöda djur som redan är i lagom hull innebär bara en högre kostnad utan att man får en bättre produkt. Det är oekonomiskt och använder onödiga resurser som tär på miljön. För varje grupp, egentligen för varje individ, så får man bedöma vad som är den rätta vägen.

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #15 skrivet: 23 aug-11 kl 17:56 »
Mina ankor har hektar att röra sig på och ju större ytor desto mer muskler men mindre fett så att ta in dem på mindre ytor innan slakt för slutgödning är det bästa enligt min erferenhet och expertisens, detta är min åsikt och vi behöver inte gräla om det jag säger att det är bättre med slutgödning för att få en perfekt slaktkropp kanske inte alltid om man ska väga in strikta ekonomiska ekvationer men vill man ha kvalitet så gör man på detta vis.

Föder jag upp ankor bara till mig så vill jag ha det bästa och skillnaden i kostnader än några få kronor per djur kanske max en 10a och då spelar det väl ingen roll.

Ska man diskutera så är det väl en större fördel för mig att spara in ex 2 kr på varje djur om jag föder upp många än någon som föder upp endast kanske 5 ankor till sitt eget hushål eller?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 23 aug-11 kl 18:04 »
Ska man diskutera så är det väl en större fördel för mig att spara in ex 2 kr på varje djur om jag föder upp många än någon som föder upp endast kanske 5 ankor till sitt eget hushål eller?
Inte enligt mitt sätt att se det. När man har företag så vill man gå med vinst, men man kan se det över flera år, och räknar på ett annat sätt. När man håller på med självhushållning är målet enligt min mening att sälja ett överskott så att man själv inte behöver betala med externt tjänade pengar för att få sin mat. Då är det ännu viktigare att inte betala för något som inte ger ett mervärde.

Men vi har nog gjort våra erfarenheter och åsikter klara nu, så får alla själva bedöma hur de vill göra med sina ankor.

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 25 aug-11 kl 06:16 »
Om du ska ge dem hel säd tänk då på att inte ge dem för mkt korn utan bara en liten del av fodret.

Varför inte korn? Ger dem ca 1 dl krossad korn om dagen men får uppenbarligen tänka om med det och satsa på vete/majs i stället, men vilken negativ effekt har kornet?

/ Fredrik
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 25 aug-11 kl 07:26 »
Jag har tillgång till dom 4 sädesslagen här i hel form men ankorna vill hellre ha köpefoder ??
Sen undrar jag om man kan ge ankor råg ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #19 skrivet: 25 aug-11 kl 19:49 »
Korn är inte bra till ankor max 25% av fodret kan vara korn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser