Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge piper äggen?  (läst 3367 gånger)

Squig

• Västergötland
Hur länge piper äggen?
« skrivet: 31 jul-11 kl 20:45 »
Nu äntligen pickar det och piper i äggen!! Enligt mina beräkningar hade honan ruvat dagtid i 28 dagar i onsdags. Men inte minsta tecken på kläckning.

I lördags fm lös jag äggen o i ca 4 st av 13 (i alla har det rört sig någon dag innan) hade luftblåsan gått sönder. Jag kunde tydligt se att ankungarna fanns där inne. I vissa ägg började det pipa. Men idag, söndag kväll, syns fortfarande inte en endaste spricka! Hur länge kan de ligga i äggen utan att det är någon fara? Kan de inte få syrebrist när de väl börjat andas??

Vår hona har fått fri tillgång till snäckskal under hela värpperioden - kan detta leda till att skalen blir för hårda? Jag vet ju att man inte får hjälpa ungarna ut, så det är väldigt frustrerande att bara höra dem pipa, skrapa och hacka på insidan.

Nu verkar honan ruva mindre. Behöver man ta in dem o lägga dem under lampa om man märker att hon inte ruvar dagtid?
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Rottis

SV: Hur länge piper äggen?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-11 kl 22:27 »
Ger aldrig äggskal till ankorna, tycker att de har hårda skal som de har. Du gör bäst i att låta äggen ligga under honan så länge hon vill ruva och inte röra för mkt för då sjunker ju fuktigheten hos äggen. Tiden kan ju vara lite längre då honan ruvar, blir inte lika exakt som i maskin. Hoppas dom kommer ut.

torparen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-11 kl 22:32 »
Hej
hos mina myskankor tar det säkert runt 2 dagar innan man ser den första sprickan i ägget, trots att de piper. Så ta det lugnt ;D

Squig

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-11 kl 10:05 »
Piper gör de fortfarande, o nu är det tisdag. Tyckte igår att jag såg en liten spricka som det hade lagt sig smuts i, i ett av äggen.
Ankmamman verkar bara ruva på nattetid nu. Hon har väl också lessnat...  ::)

Men tack för era svar, så väntar jag, o väntar, o väntar....

Squig

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-11 kl 21:36 »
Inga sprickor, fortfarande pip o rörelser. Men nu har de pipit sen i lördags, alltså 4 dygn.
Honan ruvar inte längre dagtid.

Vad skulle ni ha gjort? Väntat ytterligare eller byggt en egen ruvhink o lagt ner dem i??

Det är nu 34 dygn sedan hon la sig att ruva dagtid och 28 dygn sedan det 13:onde ägget värptes.

Hjälp!!

Rottis

« Svar #5 skrivet: 03 aug-11 kl 14:01 »
Räkna dygnen som hon legat och ruvat från sista ägget. Då bör det ju vara nu som de ska kläckas. Lycka till.

Squig

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 aug-11 kl 19:50 »
Nu är det sprickor i 7 av äggen.

Hur det går kan följas under tråden "Brukar ankan lämna äggen...." Det är samma ankor o ägg som diskuteras....

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser