Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raslande tupp "prickar" inte maten??  (läst 1486 gånger)

Clarie-Ann

• Bor i ett hus vid skogen.....
Raslande tupp "prickar" inte maten??
« skrivet: 01 aug-11 kl 18:24 »
Min tupp såg jättedålig ut i förrgår. Då satt han på golvet inne i hönshuset och ville inte gå ut. Det rasslade i bröstet på honom. Jag tänkte att han kanske blivit förkyld eller hade lunghinneinflammation p g a att han varit dyngblöt i flera dagar.  Jag tog in honom i köket så han fick torka. Då såg han piggare ut. Dagen efter såg han pigg ut, men trött ut på ögonen. Idag är det fortfarande ögonen. Han verkar inte se ordentligt. Han tittar och tittar och "prickar" inte maten. Så jag har matat honom från handen och då tar han mat och äter. Han är ju hungrig! Är det någon som vet vad det kan vara? Han är lite trött och dåsig av sig. Det är alltså dag tre i dag. Tacksam för tips! Jag är helt ny på det här!
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Raslande tupp "prickar" inte maten??
« Svar #1 skrivet: 01 aug-11 kl 18:44 »
Låter som din tupp har fått en rejäl förkylning. Precis som hos människor kan det orsakas av både virus och bakterier och har man varit kall och blöt länge kan man lätt bli sjuk. Kan du få i honom mat och vatten så blir han förmodligen bättre av sig själv på ett par dagar. Vila värme och vänlighet brukar vara till god hjälp. För att öka lusten att äta och dricka kan man prova med extra god mat :D Saft eller jos brukar höns tycka är smaskigt. (OBS viktigt att det inte är sötningsmedel i utan riktigt socker) bröd, gröt, frukt, kokt ägg, blodkorv eller en köttbulle kan man också prova att ge.

Kanske inte så nyttig vardagsmat i stora mängder för en höna men bra komma igång mat med lite extra energi när man är sjuk ;)

Blir han sämre eller rosslar mer bör du nog kontakta veterinär och försöka få antibiotika utskrivet till honom.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Clarie-Ann

• Bor i ett hus vid skogen.....
SV: Raslande tupp "prickar" inte maten??
« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 12:57 »
Tack för svaret! Jag tog in honom i köket så han fick torka. Sedan bar jag ut honom, för det hade slutat regna. Han har fått mer kärlek än vanligt och lite gott också och nu är han pigg igen! Phu!! Jag blev så orolig! Men nu har jag en höna som bara ligger och ser slö ut. Hon kan bara gammal, för jag köpte henne utan att fråga hur gammal. Men vi får se. Hon ska få kärlek hon också! Tack än en gång för ett bra svar!!!!:))
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser