Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvparning, Hjälp! - Ungar födda 31/8  (läst 3707 gånger)

Chast

• Övriga världen
Tjuvparning, Hjälp! - Ungar födda 31/8
« skrivet: 01 aug-11 kl 21:41 »
Jaha! Det var då typiskt!

Nu var min kaninuppfödnings första parning skedd. (Attans) :(

En hona jag pratade om i en annantråd ( Gotlandskanin, 7 månader- ca 2kg) rymde tidigare ikväll ur sin kompostgaller hage med bärnät på, skuttade ett tiotal meter till en annan hage där en hane (med tidigare erfarenhet och tjejtjusare) var och tog sig in till honom på något sätt. Hon var nog där i en 30 minuter innan jag upptäckte det.

Bägga var trötta och låg nöjt bredvid varandra så jag väntar mig inte annan än att de parat sig några gånger.

Så till frågan- vad tror ni, är det en katastrof om hon tog sig nu?
Jag tänker på att hon är ganska ung och väldigt liten...

Detta var absolut inte planerat! Jag känner mig jäkligt klantig på nåt sätt. Förväntade mig inte direkt att en oerfaren hona rymmer ur sin ( vad jag trodde var hyfsat säker) hage och in i en annan hage.

Tacksam för svar och diskussion
« Senast ändrad: 31 aug-11 kl 15:01 av Chast »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tjuvparning, Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 01 aug-11 kl 21:50 »
Inte för att jag vet något om just kaniner, men nog känner jag igen situationen!  :P

Har varit med om liknande massor av gånger, med andra sorters djur.  Fortplantningsdriften är stark, och plockar fram både kroppskrafter och mental förmåga.

Sorry att jag inte har något svar på Din fråga, men sluta känna Dig klantig!  Tag lärdom, och gör det bättre i forsättningen!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #2 skrivet: 01 aug-11 kl 21:56 »
Katastrof är det väl inte.
Letade efter rekommenderad lägsta ålder för första parning av kaninhona fast hittade inget.
Jag letade ant. dåligt....
Fast att para en hona på 7-8 mån. är väl inte ovanligt?
Att hon sedan är mindre än önskad för en gotlandskanin påverkar ant. inte den ev. kullen (om det sedan påverkar hennes vidare tillväxt finns det redan en egen tråd om  8)).
Om de ärver hennes bristande storlek verkar inte heller som någon stor risk eftersom hennes föräldrar är normalstora...se bara till att hon får rikligt med bra kost under dräktighet och digivning...

Fast vad vet jag  :-[
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 01 aug-11 kl 23:48 »
Hej!

Okej, nu har du lärt dig att bärnät är inget som håller en kanin, i alla fall inte en gotlänning. Sedan kan hon går genom  kompostgallret förmodligen, i alla fall när hon vrider sig så att höftbenet står upprätt - en del klena gottisar kann lyckas med det förvånansvärd länge.

Klantig eller ej, du drar förmodligen lärdomar så läxan har sjunkit in ;)  och nu kan inget ändras, katastrof eller ej.  Klart att hon absolut inte skulle ha betäckts och förhoppningsvis blir det massor med ungar (dvs fyra till sex för en så mini som hon) så att individerna är små - istället för en enda jätteunge som får svårt att komma ur :(

Bra bostad och bomaterial, bra kost (alltid!), lite störningar när tiden närmar sig och hon börja boar och sedan gäller det att håller tummarna.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 03 aug-11 kl 08:38 »
Kaninhonan verkar ju vara lite liten, men åldern är det inget fel på. Det är helt ok att para en kanin vid 7 månaders ålder, enligt min mening är det t o m en idealisk ålder, om honan är av en större ras och normalstor för sin ålder. Och så ska hon vara frisk och lämplig som avelshona såklart. Men givet dessa förutsättningar så är det definitivt rätt ålder att para henne. En kanin på ett år eller mer löper större risk för komplikationer och har ofta hunnit bli lite tjock om hon inte fått någon kull. Det är också svårare att få en äldre kanin dräktig.

//Caroline
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Chast

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 20:01 »
Tänkte göra en uppdatering.

Honan som parades den 1:e var med om ett miss öde den 12:e och hamnade i ett blodigt slagsmål med en annan hona. Det var päls tussar över allt (bara hennes) och stackarn fick några sår. Det var det de tänkte jag, nu har hon nog absorberat fostren om hon var dräktig efter stressen av slagsmålet - lika bra var det kanske :( så kunde jag få para henne när det var tänkt egentligen.

Men så i  morse klappade jag henne och höll handen på hennes mage och inbillade mig att jag kände något som rörde sig där inne.
Och aldelles nyss såg jag henne med munnen proppfull med halm som hon nöjt flyttade omkring. Är hon dräktig trots allt?  :o Tycker inte att hon ser tjockare ut alls eller ätit/druckit mer än valigt. Det enda konstiga i hennes beteende var väl i tisdags då hon blev riktigt arg på min sambo när han skulle flytta henne och gjorde utfall och morrade som en tok.

För väl se, om 3-5 dar kanske det finns ungar i buren. :D

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 23:22 »
Så spännande!  Ja, man vänjer sig aldrig, ens om det är tjuvparning.  :D  Inte jag iaf

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-11 kl 23:54 »
Jag tycker det låter som om hon är dräktig! Klart hon blev arg på "gubben" din när han försökte flytta henne! Nu skall det byggas bo och råddas inför att ungarna kommer och hon vill nog vara ifred. Sen blir hon sig själv igen och snäll  o:)

Ett par dar kvar till nedkomst! Då samlar de halm och bygger bo, det stämmer. Snart börjar hon kanske rycka päls också. Min erfarenhet är att erfarna mammor rycker päls först när förlossningen är omedelbart förestående men förstagångsmammor kan rycka päls lite tidigare.

Det är inte alltid man ser att honorna blir speciellt tjocka. Det varierar från individ till individ.

Dra lärdom av det som hänt och njut av ungarna, som antagligen kommer snart! Lycka till
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Chast

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 31 aug-11 kl 14:57 »
Tjohoo!
Idag runt två tiden födde lill tjejen! ;D

Hon har inte gjort något jätte bo, mest gjort ett hål i halmen och dragit päls. Har kollat på henne innifrån och i förmiddags flyttade hon halm igen, vid tolv matade jag henne med färskt gräs och lade en hand på magen och då var de full kalabalik där inne. Strax innan två såg jag henne dra päls och vid halv tre skulle jag fylla på vatten och där i halmen utanför sitt hus låg det en päls hög som rörde sig. o:)

Har inte kollat hur många de är. Är så glad att jag misstänkte att hon skulle lägga dem där att jag installerade ett L där som av skrapning av ungarna. Hoppas att hon förstår hur hon skall ta hand om dom. Som förstaföderska tycker jag hon hittils har gjort ett bra jobb.

Super glad och förväntansfull
Chast - Emma

Trollmor

• -
SV: Tjuvparning, Hjälp! - Ungar födda 31/8
« Svar #9 skrivet: 31 aug-11 kl 22:19 »
 :D

Chast

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 02 sep-11 kl 21:11 »
Hej alla!
Kollade i boet nu på kvällen och räknade in åtta små svarta ungar ;D

Till min fundering! Jag har föreställt mig att ungarnas magar skall vara ganska "tjocka" men d ungarna var inte särskilt runda, någon litelite skrynklig. De nu ca 54 timmar, om hon inte hade matat dem så borde de väl ha dött nu? Kan det vara så att jag kollade dem i mellan matningen så de var "tomma" just då?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-11 kl 22:00 »
Låt mamman sköter det utan att pillrar... det räcker nog att du kollar om någon unge har hamnat utanför boet när du går förbi buren eller matar mamman.

Ju mindre störningar desto bättre är det.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Chast

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 02 sep-11 kl 22:49 »
Låt mamman sköter det utan att pillrar... det räcker nog att du kollar om någon unge har hamnat utanför boet när du går förbi buren eller matar mamman.

Ju mindre störningar desto bättre är det.

/Januschka

Tack för inlägget Januschka :)- du har möjligen ingen tanke/svar på det jag egentligen undrade? ;)

Och, tja jag har nog inte pillat direkt, första gången idag för att se att det inte låg någon död unge i boet samt se att de fått äta (vilket jag fortfarande undrar över ???)

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 sep-11 kl 08:27 »
Grattis till de små liven! Visst kan det vara så att du har kollat ungarna mellan matningarna, men så nyfödda ungar brukar se litet skrynkliga ut. När jag kollat att alla lever, nöjer jag mig med en lätt koll i boet varannan dag. Om någon unge hamnat utanför boet måste den förstås lyftas in igen. Men som sagt, så få störningar som möjligt. Den unga mamman måste ha ro så hormoner och instinkter för den nya situationen "hamnar på plats"  :).

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #14 skrivet: 03 sep-11 kl 12:17 »
Hur skrynkligt som är normalt vet jag inte...
Här föddes 8 st. ungar den 4:e augusti.
De såg ut så här:

Alla lever och mår bra, fast ett par halkade efter lite i växten och fick flytta till en annan hona, för att underlätta för både mor och barn.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser