Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var det Gutar  (läst 3470 gånger)

bissingen

• Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Var det Gutar
« skrivet: 01 aug-11 kl 22:07 »
Träffade dessa underbara godingar utanför Uppsala i helgen. Någon som har någon aning om vad det kan vara för ras? :P

Robb

SV: Var det Gutar
« Svar #1 skrivet: 01 aug-11 kl 22:31 »
Gutefår!
http://www.gutefar.se/
 :)
Välkommen till forumet!
« Senast ändrad: 01 aug-11 kl 22:35 av Robb »

bissingen

• Halland
    • AmandaDesign Silversmide
« Svar #2 skrivet: 02 aug-11 kl 07:56 »
Tack!  :) De var så himla keliga och mysiga att jag bestämde mig för att den gång jag skaffar får så måste det vara av den rasen. Finns det några "nackdelar" med dem?

Robb

« Svar #3 skrivet: 02 aug-11 kl 09:42 »
Fin bild! :)
Jag tror att det är snarare så att de fåren du har träffat har en väldigt mysig och go ägare som har tagit sig tid att gosat med sina djur. Får blir trevliga då, oavsett ras. Tror jag! 

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 02 aug-11 kl 10:13 »
Det finns trevliga och otrevliga individer i ALLA raser.

Därför ska man se mååånga individer innan man gör sig en uppfattning om hur" snittet av en ras" verkar vara.
Typ Texel ÄR en mycket lugn ras, men även där finns ett fåtal % som inte är lugna. (normalfördelningskurvan)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Robb

« Svar #5 skrivet: 02 aug-11 kl 11:46 »
Det finns trevliga och otrevliga individer i ALLA raser.

Därför ska man se mååånga individer innan man gör sig en uppfattning om hur" snittet av en ras" verkar vara.
Typ Texel ÄR en mycket lugn ras, men även där finns ett fåtal % som inte är lugna. (normalfördelningskurvan)

Det är sant, Rosa, men det är lätt att bli kär när de gosar sådär! :-*
Jag har själv inte sett så många i varenda ras, jag har nog inte ens sett varenda ras. ;D Haha!

Birgit

« Svar #6 skrivet: 02 aug-11 kl 12:28 »
Generellt är gutar väldigt lugna och stabila (för lugna ibland - man kan köra över dem med skotare :o :o :o utan att de flyttar sig). Däremot är de väldigt intelligenta och tänker en del själva på gott och ont!
De bör ha rejäla beten också, för de verkar tröttna fort på att gå runt på samma ställe. Rejäla stängsel alltså.  Men annars väldigt lättskötta.

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 aug-11 kl 12:37 »
Mina 8 tackor är så där keliga allihopa men bara 3 av dom går fram till helt främmande människor..
Jag kör in ett släp sly till dom varje dag och då får jag akta så att ingen blir överkörd,dom aktar sig inget vidare ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Fordson

« Svar #8 skrivet: 02 aug-11 kl 13:39 »
Våra mysigaste och keligaste tackor har varit gutar. Samtidigt som dom "dummaste" och jäkligaste också varit gutar. Så det går över hela spektrumet där tror jag. Vi har även texel, gotlandsfår och lite olika blandras.

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 02 aug-11 kl 13:47 »
Samtidigt som dom "dummaste" och jäkligaste också varit gutar.

Vad menar du med det? (jag har bara haft gutar så jag har ingen erfarenhet av smarta får)  :)

Birgit

« Svar #10 skrivet: 02 aug-11 kl 14:58 »
Får jag gissa, så har de lyckats överlista sin ägare ;) Det är inte helt ovanligt. Man lär sig att blicka framåt och vara alert med gutar. Nyttiga djur alltså.

Fordson

« Svar #11 skrivet: 02 aug-11 kl 15:32 »
Får jag gissa, så har de lyckats överlista sin ägare ;) Det är inte helt ovanligt. Man lär sig att blicka framåt och vara alert med gutar. Nyttiga djur alltså.

Jo, jag tänkte nog att hur jag än formulerade den frasen så skulle jag få på fingrarna...

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 02 aug-11 kl 22:35 »
Jo, jag tänkte nog att hur jag än formulerade den frasen så skulle jag få på fingrarna...

"Gillar"  ;D

Birgit

« Svar #13 skrivet: 03 aug-11 kl 06:39 »
Citera
Nja, det är snarast en positiv reflektion ;) Det är ju det som gör dem till Gutar!

hustran

« Svar #14 skrivet: 06 aug-11 kl 22:04 »
Vi har Gutar sedan ngr. år. Himmel så trevliga djur. Efter att ha andra raser (som vi tyckte var rara ) så föll vi till föga för just Gutar. Ångrar mig inte, de är såååå underbara. De klokaste man kan tänka sig och såå trevliga.Har hitills inte sett något neg. med dem bara possitivt. Bara Älskar dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser