Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mögel  (läst 2684 gånger)

cece

• Närke
mögel
« skrivet: 02 aug-11 kl 09:04 »
i morse upptäckte jag ve o fasa lite hårigt mögel på toppen av burken med syrade gurkor.Tog genast bort det såklart men min fråga blir nu ssom jag måste slänga alltihopa eller om det inte är någon fara.Det ser inte ut som det gått neråt i burken..Tycker inte heller att det jäser lika bra som det brukar så följdfrågan blir om burken står för kallt?..
Är det någon som upplevt liknande?

mvh
C

malb

• Västergötland
SV: mögel
« Svar #1 skrivet: 03 aug-11 kl 18:59 »
Gjorde en kimchi för ett tag sedan, med vitkål, chili, vitlök, ingefära och paprika + kefirvassla som bakteriestarter.

Gick kalasbra första 2 dagarna, luktade surt o gött. Tyvärr avtog lukten och den fjärde dagen var det ett tunt lager med mögel överst..

Misstänker att det var en kombination av att dels vitlök, som har antibakteriella ämnen i sig minskade bakterietillväxten + att jag inte hade något "vitkålslock" överst som tryckte ner allt.. Möglet började nämligen på de bitarna som stack upp ur vätskan.

Jag slängde rasket då syrningsprocessen verkade avstannat helt och vissa mögelsvampar avger gifter som t ex kan spridas ut i vätskan..

Hur var ditt recept? Hade du något "lock" som tryckte ner allt i vätskan?

cece

• Närke
SV: mögel
« Svar #2 skrivet: 22 aug-11 kl 13:32 »
Hej igen,har inte varit inne på ett tag,men jag hoppas vi kan fortsätta "tråden".Du frågade mig om jag har ngt tungt som tynger ner i burken?Ja,det hade jag förra året,tog en kattmatskonserv som jag stoppade i en plastpåse som tyngde ner.Det fungerade väldigt bra,kommer att göra det fortsättningsvis oxå då jag upplever att gurkor o dylikt har en tendens att flyta upp även om man pressar ihop dom,så då blir det ju luft som kommer åt..Har nämligen inte gjort det i år och jag har fått slänga en del..Fasen va trist att möglet sprider sig i vätskan,trodde bara det var på toppen...Ok..då är det bara att börja om från början,det har verkligen inte varit mitt år än så länge på gurkfronten,det sjuka är bara att det är samma recept som förra året o då funkade det toppen.Det jag tycker är lite märkligti år är att det är vinbärsbladen överst  som börjat mögla,trots att jag tvättat dom!!!??? Mitt recept :1 liter vatten o 1 1/2-2msk salt o så förstås körsbärsblad o vinbärsblad o dillkronor.Detta ska står i rumstemp ca 1 vecka o tyngas ner med ngt.
Vad har du för recept? Tack för info med vitlök,det visste jag inte, o tack för ditt svar.Däremot har jag syrat vaxbönor me massa chili o vitlök,den burken blev toppen!

C
« Senast ändrad: 22 aug-11 kl 13:36 av cece »

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser