Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Total avsaknad av ägg, varför?  (läst 8405 gånger)

Reemka

• Norrbotten
Total avsaknad av ägg, varför?
« skrivet: 02 aug-11 kl 10:57 »
Vi har två dvärgsilkeshöns och en dvärgkockin som alla är drygt ett år gamla. De kom igång med sitt äggläggande i höstas, gick i vila under vintern men kom igång igen sen vi tog in dem i garaget i februari (det var väldigt kallt då). De fick komma ut igen i april och de lade då tillsammans ca 2 ägg per dag.
Sen blev en av dvärgsilkeshönsen liggsjuk och då slutade de andra två också lägga ägg! Denna höna har sedan dess haft två ytterligare episoder av liggsjuka och då upphör allt äggläggande hos de två övriga hönorna också.

Vad beror detta på? Borde de inte "ligga på topp" nu? Och finns det något man kan göra för att "bryta" liggsjuka? Hon har inget ägg hon ruvar på så vi fattar inte riktigt varför hon bara ligger där?

De får helfoder och är ute på gräsmattan varje dag och petar i sig det gottiga de hittar där. Vi bor i norrbotten så de har haft dagsljus dygnet runt i ett par månader nu. Vi står helt frågande...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Total avsaknad av ägg, varför?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-11 kl 11:23 »
Samma här, 8 höns, en liggsjuk trots att jag lyfter ut henne flera ggr / dag. Tar bort alla ägg pronto. Har lagt henne i en hink och spolat henne med kallt vatten............vad kan man mer göra?

Man får väl vara glad för två ägg om dagen............. ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Reemka

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 02 aug-11 kl 11:33 »
Lagt henne i en hink och spolat henne med kallt vatten? :D Kan det funka alltså? Jösses vad arg hon skulle bli... ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 02 aug-11 kl 11:36 »
Spelar ingen roll, Gullhöna verkar kroniskt förbannad och liggsjuk......... >:D

Det sägs att man på så sätt kan chocka dom så de kommer av sig men här hjälper det inte. >:(

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 02 aug-11 kl 11:41 »
Är ändå inte det där på gränsen för djurplågeri?! Djuret följer sin hormoncykel och vill reproducera sig... och då spolar du henne med kallt vatten?!

(OT Ska kvinnor som känner av den sk kroppsklockan och vill ha barn också straffas för detta för att det inte anses vara lämpligt?)

Mina svarthöns värper heller inte längre. De började direkt efter nyår. Några har ruvat fram kycklingar och resten sympatiserat men inte straffar jag dem för det. Jag har ju "läst på" och vet att rasen fungerar så.

Man kan ju tänka sig att det är mer plågsamt att ligga & ligga & ligga & ligga & ......................... Det är inte frågan om straff. Jag tänker inte i dom banorna, inte ens betr. illgärningsmän. Ej heller ang. kvinnor vars klocka havererat men tycker inte synd om dom heller. De bör kunna tänka själva.
« Senast ändrad: 02 aug-11 kl 11:43 av ToA »

Reemka

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 02 aug-11 kl 11:43 »
Jag har ju "läst på" och vet att rasen fungerar så.
Jag har googlat och googlat och verkligen försökt läsa på men ingenstans hittat att dvärgsilkeshöns ska fungera såhär. Den som är liggsjuk nu och varit det från och till från i våras verkar vara lägst i rang, kan det spela in? Dock kvarstår ju frågan varför de andra två, som inte alls är liggsjuka, lägger av med all "produktion"...?

Reemka

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 02 aug-11 kl 11:47 »
Man kan ju tänka sig att det är mer plågsamt att ligga & ligga & ligga & ligga & .........................
Jag är lite inne i de tankebanorna faktiskt, hon äter och dricker mycket knapphändigt och har blivit rätt ful i fjäderdräkten (vi har dock inte sett någon ohyra utan hon är väl bara risig helt enkelt). När hon väl kommer ut på gräsmattan, anitingen på egen hand eller genom att vi bär ut henne, beter hon sig som att hon är yr; hon kan börja backa helt plötsligt, och sänker då ner bröstet i backen?? Ska man oroa sig på allvar eller kan de bete sig så? Mellan liggsjukeperioderna har hon dock mått som vanligt, och haft ett helt normalt hönsbeteende.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 aug-11 kl 11:54 »
Jag är lite inne i de tankebanorna faktiskt, hon äter och dricker mycket knapphändigt och har blivit rätt ful i fjäderdräkten (vi har dock inte sett någon ohyra utan hon är väl bara risig helt enkelt). När hon väl kommer ut på gräsmattan, anitingen på egen hand eller genom att vi bär ut henne, beter hon sig som att hon är yr; hon kan börja backa helt plötsligt, och sänker då ner bröstet i backen?? Ska man oroa sig på allvar eller kan de bete sig så? Mellan liggsjukeperioderna har hon dock mått som vanligt, och haft ett helt normalt hönsbeteende.
När de ligger på ägg och lyfts av abrubt reagerar de ofta så med att spänna ut vingarna, backa, sitta kvar liggandes. De varken äter och dricker speciellt mkt och inte blir de så snygga när de ligger ständigt. De som jag lyft av från äggen varje dag som varit instängda i redet -då de varit omöjliga att flytta med sina ägg reagerar så. Tror bara att ni har extrema ligghönor som vill ha kycklingar. När du bara har ett fåtal hönor så kan det ju tänkas att övriga påverkas av hennes beteende. Men då borde de ju lägga sig och inte bara sluta lägga ägg, det är skumt. Ofta blir de ju intresserade av att putta under sina ägg under den som ligger...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Reemka

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 02 aug-11 kl 12:30 »
När de ligger på ägg och lyfts av abrubt reagerar de ofta så med att spänna ut vingarna, backa, sitta kvar liggandes. De varken äter och dricker speciellt mkt och inte blir de så snygga när de ligger ständigt. De som jag lyft av från äggen varje dag som varit instängda i redet -då de varit omöjliga att flytta med sina ägg reagerar så. Tror bara att ni har extrema ligghönor som vill ha kycklingar. När du bara har ett fåtal hönor så kan det ju tänkas att övriga påverkas av hennes beteende. Men då borde de ju lägga sig och inte bara sluta lägga ägg, det är skumt. Ofta blir de ju intresserade av att putta under sina ägg under den som ligger...
Fast hon har inga ägg, har inte lagt ett enda ägg på säkert två veckor...  :-\ Hon ligger på bara redet, ett som hon för övrigt petat ihop själv på hönshusgolvet...  :D

Hittade en tråd här om kläckning av köpesägg, kan det vara nåt? Ge henne ett par genomlysta ägg (om man hittar ett par med spindel i) som hon helt enkelt får ligga på?
« Senast ändrad: 02 aug-11 kl 12:33 av Reemka »

Reemka

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 02 aug-11 kl 13:09 »
Köp ett paket färska eko-ägg och testa. "Spindeln" visar sig inte förrän fosterutvecklingen påbörjats, alltså några dagar in i ruvningen, kanske som tur är så vi slipper riskera att få påbörjade kycklingar i äggen vi köper i butiken. Genomlyser dem gör du efter ca en vecka för att se att det finns liv.
Att hon petat ihop redet själv är ganska naturligt för vem skulle annars göra det ute i naturen? Äggen har hon redan värpt fast du har plockat undan dem men det förstår ju inte hönan... finns orsak till begreppet "hönshjärna".  ;)
Haha, ja om hon tror att äggen ligger kvar så är hon nog lite hönshjärna.  ;) Stackars liten...
Okej, tack för info om köpesägg! Läste nånstans att ficklampan på en i-phone funkade bra för genomlysning men sen stod det också nåt om toarulle...? Stoppar man in ägget i en toarulle och lyser in "bakifrån"? *försöker föreställa mig hur man ska göra*

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #10 skrivet: 02 aug-11 kl 14:00 »
 >:(  Djurplågeri det där med kallt vatten, dessutom meningslöst om det inte ens funkar, bara grymt och onödigt. Finns såklart ingen mening med att låta dem ligga och magra i all evighet heller. Jag har flera stycken som vill ruva hela tiden, men de slutar ju senast efter några dagar om man lyfter bort dem och distraherar dem.

Ting

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 aug-11 kl 14:10 »
Samma här, 8 höns, en liggsjuk trots att jag lyfter ut henne flera ggr / dag. Tar bort alla ägg pronto. Har lagt henne i en hink och spolat henne med kallt vatten............vad kan man mer göra?

Man får väl vara glad för två ägg om dagen............. ::)

Stackars höna, vem har sagt att det skulle hjälpa?!

Reemka

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 02 aug-11 kl 15:34 »
>:(  Djurplågeri det där med kallt vatten, dessutom meningslöst om det inte ens funkar, bara grymt och onödigt. Finns såklart ingen mening med att låta dem ligga och magra i all evighet heller. Jag har flera stycken som vill ruva hela tiden, men de slutar ju senast efter några dagar om man lyfter bort dem och distraherar dem.
Inte den här, tidigare i sommar låg hon ca 5 veckor...  :'( Vi lyfte ut henne nästan varje dag men hon sprang raka vägen in och la sig igen.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 02 aug-11 kl 15:51 »
Inte den här, tidigare i sommar låg hon ca 5 veckor...  :'( Vi lyfte ut henne nästan varje dag men hon sprang raka vägen in och la sig igen.
Se till att hon inte kan komma åt något rede då, sätt henne i en bur.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 02 aug-11 kl 16:39 »
Varför inte ordna ägg av en ras du säkert vill ha - är lätt att sälja än att ta hybridhönsägg? Om du nu inte vill ha kycklingar (för så är väl skälet eftersom hon inte fått ligga på ägg? Kanske stod tidigare om det i tråden...) Dvärgkochin är ett säkert kort att sälja vidare, Silkeshöns är ju också populärt.... eller grönvärparna.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Reemka

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 02 aug-11 kl 16:45 »

Om hon hade fått ägg att ruva redan då hade det räckt med tre veckors "ligg" och ni hade dessutom haft nöjet med små kycklingar att njuta av. Samt en del av återväxten säkrad.
Vi har ingen tupp så tyvärr ingen sån återväxt här. ;) Men nu har jag köpt färska ekologiska ägg, ska prova ge henne ett par och se om hon vill ta till sig dem. Blir spännande, köpesäggen är ju ungefär dubbelt så stora som hennes egna...  ::)

Reemka

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 02 aug-11 kl 16:46 »
Är inte risken då att hon bara lägger sig på samma sätt i buren?

Reemka

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 02 aug-11 kl 16:48 »
Varför inte ordna ägg av en ras du säkert vill ha - är lätt att sälja än att ta hybridhönsägg? Om du nu inte vill ha kycklingar (för så är väl skälet eftersom hon inte fått ligga på ägg? Kanske stod tidigare om det i tråden...) Dvärgkochin är ett säkert kort att sälja vidare, Silkeshöns är ju också populärt.... eller grönvärparna.
Nej alltså, vi har ingen tupp. Läste på om liggsjuka och fick lite olika bud om hur man skulle göra; antingen låta dem ligga (men det var ju i de fall man ville ha kycklingar) eller plocka bort äggen så fort som möjligt. Tyvärr verkar ju inget av alternativen hjälpa (hon har fått ligga på ägg tidigare i sommar "bara för att", men det gick liksom aldrig över ändå).

Ting

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 aug-11 kl 16:51 »

Håller med här för jag hade en dvärg som höll på såhär och jag stängde henne ute på dagarna och stängde det redet hon gick hela tiden till.. De ger upp sen. Låt dem få en kul varje år så blir de nöjda en tid tid att hålla eft sina småttingar :)

Reemka

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 02 aug-11 kl 18:04 »
Håller med här för jag hade en dvärg som höll på såhär och jag stängde henne ute på dagarna och stängde det redet hon gick hela tiden till.. De ger upp sen. Låt dem få en kul varje år så blir de nöjda en tid tid att hålla eft sina småttingar :)
Hönshuset består av övervåning, undervåning och utegård, hon ligger på övervåningen och vi kan stänga luckan dit. Så rent praktiskt vore det fullt möjligt att stänga henne ute från övervåningen. Nu har hon dock fått två ekologiska köpesägg som hon ivrigt lade sig på...  Fast de alltså är dubbelt så stora som de ägg hon själv lägger!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser