Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta priskrig på bensin - diesel...  (läst 8029 gånger)

Pippilutt

• Södermanland
Starta priskrig på bensin - diesel...
« skrivet: 02 aug-11 kl 11:05 »
Har fått detta på mailen och skickar gärna vidare till den som PM:ar sin mailadress.
Känns bra att kunna göra någonting iallafall  >:D.

BENSINPRISET

kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00
Vill du, att bensinpriset sänks istället? Det är möjligt! Men man måste agera NU!
Man måste göra det klokt!
Förra året försökte man pressa oljebolagen, genom att inte köpa bensin på vissa dagar.

Direktörerna skrattade, för dom visste att bensinen, som inte köptes på måndagar, köptes ändå sedan på tisdagar.

Lite strul lyckades man orsaka, men någon större effekt kunde man inte se.

Någon har kommit på en idé, som kan fungera, Om vi verkligen vill. Läs vidare och bli en av oss!

Bensinen kostar i dag ca. 14,00 sek/liter Vi känner alla till, att oljebolagen gör jättevinster.
Försök komma ihåg, när vi lät priset komma upp till 10,00 sek.

Vi måste bli mer aggressiva och visa, att konsumenterna kan göra något. Att kunden får ha rätt!

Det enda sättet är att slå där det gör mest ont: Plånboken!

Det kan vi göra!
Hur?
Vi behöver alla våra bilar och vi måste köpa vår bensin, Men vi kan påverka priset: När vi agerar tillsammans kan vi starta ett Priskrig!!!

Vi föreslår: Att vi inte köper bensin av de 2 största bensinbolagen: Statoil eller Preem.

När dom 2 största oljebolagen inte lyckas sälja bensin längre, blir dom tvungna att sänka priset, för att få kunderna tillbaka.

Detta leder till priskrig och alla andra bolag är tvungna att följa med.

Men, för att kunna nå resultat, måste vi nå hundratusentals Statoil och Preem- kunder. Och alla måste samarbeta.

Vi gör såhär!
Även med företagsbilar!

Jag skickar detta till 30 personer. När alla i sin tur skickar detta vidare till 10 personer, har vi redan nått 300. Och när dessa 300 skickar
till sina 3000 bekanta… Har vi nått 3 000 000 o.s.v.…

Du förstår hur jag menar?
När alla skickar detta dagen efter, har vi nått På en vecka: 300 Miljoner männskor,

I priskrig mot oljebolag!

(Någon måste naturligtvis översätta detta till engelska och tyska)

Ja, vi kan vinna, Men det är oerhört Viktigt Att vi inte köper vår bensin på Statoil eller Preems mackar

För att kunna komma vidare med detta och nå ändamålet.

Ber jag dig,
Skicka detta vidare

Kan vi räkna med dig????
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Starta priskrig på bensin - diesel...
« Svar #1 skrivet: 02 aug-11 kl 11:23 »
Stötande!!!

Bensin och diesel är på tok för billigt. Det innebär att vi fortsätter att bygga upp ett samhälle som i längden är ohållbart. Det låga priset på transporter leder också till avfolkning och utarmning av landsbyggd och ökad urbanisering.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 02 aug-11 kl 11:28 »
Trots att jag både privat och i jobbet måste köra många mil om året måste jag hålla med sɹǝpuɐ. Ett högt pris på drivmedel stimulerar även köparna att använda bränslesnålare fordon. Om det är någon som skulle bojkottas så är det bilindustrins reklammakare som får oss att köpa bilar med totalt onödigt många hästkrafter.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 02 aug-11 kl 12:01 »
Den som tycker att bensin och diesel är för dyrt får väl basera sina transporter på något annat bränsle istället.  T ex el, ved eller E85. Låt fossilkramarna gnälla bäst de vill, det är kul att se ner på dem.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 aug-11 kl 12:53 »
Jag såg ett intressant diagram en gång (har ingen länk nu) som visade att om man räknar om bensinpriset till hur många minuter man måste arbeta för en liter, så har den kostat ungefär lika mycket sedan 1970-talet.
« Senast ändrad: 02 aug-11 kl 13:18 av Cyklisten »

malarmaster

• Småland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-11 kl 13:15 »
den största delen o vinsten tar staten i form av skatter.ett priskrig inom sverige kan högst handla om några tioöringar från bolagens sida.vill du påverka priset se då till att t.ex momsen endast gäller bensinen o inte som nu det totala priset. du betalar skatt på skatten.sedan håller jag faktiskt med att bensin/dieselpriset måste ligga på nuvarande nivå.köp en bränslesnål o liten bil istället,det har undertecknat gjort o kommer fram lika bra med den.bränsle på petroleum kommer bara att stiga vad som än händer.oljan är snart en bristvara tack vare ökad efterfrågan(kina,indien) o sinande oljekällor. hög tid att plocka fram något annat. Ulf

Fordson

« Svar #6 skrivet: 02 aug-11 kl 13:53 »
Jag åker 3.5 mil in till stan varje dag. På samma väg kör en hel drös med bilar som 90% ska till ungefär samma ställe d.v.s centrala stan. Det finns ett litet samhälle som ligger 2 mil utanför stan. Om kommunen (eller nån) fixade bussar som gick direkt till stan med typ tre olika hållplatser i stan med avgångar 06:20, 07:20 och 08:20 så skulle alla som börjar jobbet 7,8 och 9 kunna åka buss istället för att åka bil. Samma sak för hemresan då. Busstiderna nu vet jag inte vem dom är till för. Skolbarn och pensionärer tror jag. För inte passar dom med några jobbtider och sen stannar bussarna på varenda mjölkpall så det tar en evighet att komma hem. 1 mil till bussen, parkera och sen åka buss. Perfekt! Men det kommer inte att ske. Staten ska ha sin bensinskatt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 02 aug-11 kl 15:44 »
den största delen o vinsten tar staten i form av skatter.

Orimligt.

Råoljepriset (Brent crude) är just nu 116,35 US$/fat, dvs 4,65 kr/liter.
Bensin- och dieselpriset i Sverige ligger omkring 14 kr/liter inklusive moms, dvs 11,20 exklusive moms. Det kostar 2-3 kr/liter att distribuera bränslet inom landet, så när den lämnar raffinaderi eller importhamn kan vi säga att den är värd runt 8,70 kr/liter.
Skillnaden mellan 4,65 och 8,70 kr/liter ska alltså räcka till för att täcka dels kostnaden för raffinering av råoljan till användbara bränslen, dels alla transporter från oljefälten till svensk importhamn och till sist också bränsleskatt, koldioxidavgift mm. Det är lätt att inse att de avgifterna inte kan vara särskilt höga om det ska gå att sälja bränslena med vinst för de priser vi betalar idag.

Kom även ihåg att den bästa råoljan för bensinframställning redan är slut, så raffinaderierna måste idag använda dyrare processer med sämre utbyte för att få fram användbara bränslen, än vad de kunde göra för 20-30 år sedan.

Kärleksfågel

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 02 aug-11 kl 17:18 »
oj vilket kortsiktigt tänkande.  :-\
jag hoppas att bensinpriset går upp till 20kr litern jag. storebror har verkligen lyckats med att få folk att tro att bensin är det enda kan ta dig från plats a till b? När ska folk vakna???
 jo högre bensinpris, ju bättre för miljön och plånboken. folk kommer köra mindre och det kommer locka fler företag att våga satsa på alternativ bränsle och motorer som är effektiva.
bensinmotorn är nästan pinsamt gammal och fruktansvärt ineffektiv ur både miljösynpunkt och  förbrukning i förhållande till energi den ger men det är klart att det inte är lätt för företag som försöker när ett helt samhälle är uppbyggt på att dyrka olja.  :(
du kan mycket väl ha lika mycket bensinförbrukning vare sig du har en bil på 150hk eller en med 80hk om bilen väger 1.2 ton.
har du en bil med lite mer hästkrafter så jobbar motorn inte så hårt och har du en med 80hk så jobbar motorn självklart mer och i slutändan dricker båda bilar lika mycket.
om man nu måste ha en bensindriven plåtlåda så satsa på en liten någorlunda modern bil som väger väldigt  lite med inte allt för liten motor och ordentliga filter. det gör ganska mycket att ha en bil som väger några hundra kilo mindre.

malarmaster

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 aug-11 kl 17:32 »
lite statistik:alla siffror i kr/l,    produktkostnad bensin 4.82   sv oljebolagets bruttomarginal 1.15,  energiskatt o co2 skatt 5.23  moms  2.80= pris vid pump 13.99.
total andel skatter 60,4 %, all statistik senaste från 2011 källa Svenska petroleuminstitutet.
i det svenska oljebolagets marginal ingår transporter,reklam,kostnader för stationer m.m.
moms räknas på totalpriset dvs även på övriga skatter, skatt på skatt.
detta är inget inlägg för vare sig sänkta eller höjda skatter,bara ett klarläggande.min privata¨åsikt hittas i mitt tidigare inlägg.
det enda som upprör mig är att man ska skatta två gånger. varför? ologiskt. ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 aug-11 kl 17:43 »
jag hoppas att bensinpriset går upp till 20kr litern jag.

Synar 20 och höjer till 40.

Kärleksfågel

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 02 aug-11 kl 18:42 »

;D

vilket gott skratt jag fick när du skrev "kostnad för reklam"
behövs det verkligen?  ::)

malarmaster

• Småland
« Svar #12 skrivet: 02 aug-11 kl 18:53 »
ja,eftersom det finns många bolag o det gäller att ha en stor marknadsandel när marginalerna är så små. personligen tankar jag där det är billigast dvs typ jet, sp eller vårt lokala oljebolag  oljesheikerna. ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 aug-11 kl 19:04 »
;D

vilket gott skratt jag fick när du skrev "kostnad för reklam"
behövs det verkligen?  ::)

Huh?

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 02 aug-11 kl 19:10 »
Själv sitter jag och ler :)
För det första behöver priserna stiga mer. För det andra slipper jag tanka i det hycklande landet Sverige och det är jäkligt skönt!
Här i Norge finns det nått som inte funnits på många många år i Sverige - Äkta konkurrens om kunderna!

Tänk er! Jag kan köra genom Oslo, tanka vid en mack och komma 2 mil bort och hitta en mack som säljer för 1 kr billigare / liter. Irriterande när man "träffar fel" men fan så skönt de gånger man hittar fram till en  billig liter ;)

I Hudiksvall tex där jag bott större delen av mitt liv har vi 2 mackar värd att nämna. Statoil och Jet.
Grejjen är den att om du kör förbi Statoil så vet du vad Jet tar för sin bensin.

Kostar bensinen 14.29 på statoil så kostar den 14.00 på Jet.
Varför?
Jo Statoil-korts innehavare får 29 öre rabbat per liter.

Oförändrat i alla år jag kört bil..... Låter det som sund konkurans?

malarmaster

• Småland
« Svar #15 skrivet: 02 aug-11 kl 19:21 »
och alla har kort? ulf

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 02 aug-11 kl 19:30 »
och alla har kort? ulf

Var det till mig?
Isånna fall så nej, alla har inte kort. En del har kort och tankar då alltid på statoil, en del har inte och tankar då alltid på Jet. Kunderna är tryggt uppdelade och marknadsföringen ligger väldigt lågmält för att inte stöta sig med den andre.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 02 aug-11 kl 22:50 »
lite statistik:alla siffror i kr/l,    produktkostnad bensin 4.82   sv oljebolagets bruttomarginal 1.15,  energiskatt o co2 skatt 5.23  moms  2.80= pris vid pump 13.99.
total andel skatter 60,4 %, all statistik senaste från 2011 källa Svenska petroleuminstitutet.
i det svenska oljebolagets marginal ingår transporter,reklam,kostnader för stationer m.m.
moms räknas på totalpriset dvs även på övriga skatter, skatt på skatt.
detta är inget inlägg för vare sig sänkta eller höjda skatter,bara ett klarläggande.min privata¨åsikt hittas i mitt tidigare inlägg.
det enda som upprör mig är att man ska skatta två gånger. varför? ologiskt. ulf

Det kan inte stämma att produktkostnaden för bensin skulle vara bara 17 öre högre per liter än råoljepriset. Tänk på att svenska petroleuminstitutet är en lobbyorganisation, ingen begär eller förväntar sig att siffror som kommer därifrån ska vara korrekta.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #18 skrivet: 02 aug-11 kl 22:56 »
Två miljötalibaner som hittat varandra??
Med sådana priser får jag inte ens råd att tanka jordfräsen så jag kan odla min potatis.
Nä, sälja torpet och flytta till stan lär det få bli då.
Min bästa ägodel är min vedspis!

malarmaster

• Småland
« Svar #19 skrivet: 02 aug-11 kl 23:01 »
samma siffror finns hos många källor o är lättkontrollerade,jag tog just dessa för att de var mest uppdaterade.skattesatsen ligger på runt 60% hur man än räknar.den är ju fastlagd.ju högre råoljepris desto mer skatt då det räknas procentuellt.höga oljepriser är mumma för statskassan. ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser