Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kala på huvudet..  (läst 1860 gånger)

tobotroll

• Uppland
    • Tobotroll
Kala på huvudet..
« skrivet: 02 aug-11 kl 21:46 »
Jag har ett gäng hönor (hedemora, orpington) som har blivit kala på huvudet precis runt kammen, orpingtonhönan har dessutom avbrutna? fjädrar på gumpen. Jag har inte sett någon ohyra på dom och de kliar sig inte nåt nämnvärt, dom badar som vanligt ute. Det är bara dom som ser ut så inte sussexhönorna och blommisarna eller grönvärparna. Är det nån form av ohyra iaf eller är de mobbade så de är de andra som snyter fjädrar på dem?
Nån som har nåt förslag??
Ju fler desto bättre:)

murrelina-01

• Västergötland
SV: Kala på huvudet..
« Svar #1 skrivet: 02 aug-11 kl 22:06 »
Jag har ett gäng hönor (hedemora, orpington) som har blivit kala på huvudet precis runt kammen, orpingtonhönan har dessutom avbrutna? fjädrar på gumpen. Jag har inte sett någon ohyra på dom och de kliar sig inte nåt nämnvärt, dom badar som vanligt ute. Det är bara dom som ser ut så inte sussexhönorna och blommisarna eller grönvärparna. Är det nån form av ohyra iaf eller är de mobbade så de är de andra som snyter fjädrar på dem?
Nån som har nåt förslag??
Hej!

Det händer ibland med mina dv.Kochin också men jag tror dom byter fjädrar har inte heller sett någon ohyra på dom, det har dröjd någon månad till dom fick tillbaka sina fjadrar runt kammen men nu är dom så fina igen. Dom ruggar förmodligen.

Lycka till
Patrizia
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

Yankee

• -
SV: Kala på huvudet..
« Svar #2 skrivet: 02 aug-11 kl 22:37 »
Har ni tupp? Tuppar kan orsaka flintskalliga höns med söndernötta fjädrar. Ofta har tupparna några favoriter och det är dessa som brukar bli nötta/mest nötta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser