Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg!  (läst 2245 gånger)

Gullregn

• Gäst
Inga ägg!
« skrivet: 03 aug-11 kl 02:22 »
Har en tupp och två hönor.
Som bor i en stor så kallad kaninbur och med frigång dagtid.
I buren så finns en sittpinne och en husdel med reden.
Dom går aldrig in inomhus i redena.
Dom sitter utomhus på pinnen hela natten.

Dom äter torkad majs, pellets, köksavfall och har alltid friskt vatten.
Allt utrensat ogräs går in til dom i rastgården.
Dom har bott hos mej i ca 2 månader och är välmående och ser glada ut.

Men inga ägg alls!!!
Varför inga ägg??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Inga ägg!
« Svar #1 skrivet: 03 aug-11 kl 13:51 »
Hur gamla är hönsen? Värpte de hos sin förre ägare?

Höns är mycket bra på att gömma sina ägg, så om de går fritt så är min gissning att de gömmer dem väl. Har själv det problemet med mina höns ibland, helt plötsligt får man syn på var de gömt äggen, och då kan där vara ett 10-tal ägg...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gullregn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 13:57 »
Hur gamla är hönsen? Värpte de hos sin förre ägare?

Höns är mycket bra på att gömma sina ägg, så om de går fritt så är min gissning att de gömmer dem väl. Har själv det problemet med mina höns ibland, helt plötsligt får man syn på var de gömt äggen, och då kan där vara ett 10-tal ägg...

Har varit inlåsta nu i 2 veckor, inga ägg i trädgården, hundarna brukar markera äggen.
Vet inte hur gamla dom är,,unghöns,,

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 03 aug-11 kl 14:01 »
Får de snäckskal? Om skalen är sköra och går sönder så äter hönorna upp äggen, det är ett helt normalt hönsbeteende.

De är friska för övrigt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gullregn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 aug-11 kl 14:51 »
Dom får sand o snäckkross o ben från matavfall,,,,,

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 03 aug-11 kl 15:03 »
Då är det svårt att spekulera om orsaken. Vilken ras är det? Kanske de ruggar? Eller försöker de ruva?

Annars får du bara försöka studera dem, och se om du kan komma på vad som är fel.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 16:57 »
Hönsen kommer från mig.
De är kläckta i början av sommaren, så det är inte helt säkert att de lägger ägg alls denna säsongen.
Rasen är "bonnablandning" Och mina tidigare brukar lägga hyfsat med ägg.

Om deras syskon här hemma har börjat eller ej, är svårt för mig att veta eftersom jag har så många höns.
Du kan ju byta ut majsen mot allfoder istället, så kanske de sätter fart.

Lycka till.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

shelale

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 aug-11 kl 18:27 »
mina höns som jag kläckte fram förra året tog det ca 4 månader innan de började värpa om jag kommer ihåg rätt. men det är ju också såna dära "fabrikshöns".

Gullregn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 aug-11 kl 16:39 »
Nu kommer det ägg i massor!   ibland 2-3 om dagen!  Små miniäg, grågröna så söta och såå goda! Starkt orange gula!
ALDRIG mera köpeäggg- bläää  :)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #9 skrivet: 21 aug-11 kl 10:26 »
Det låter ju jätte bra jag har också problemet
min höna lägger inga ägg
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser