I år var det väldigt torrt, har du haft sintendenser tidigare?
Om brunnen klarade ett extremt torrår, om än med viss oro, så kanske behovet av en ny brunn inte är så farligt stort.
Hur ser din omgivining ut? bor du på en bergssida? eller mitt på en trettiomilaslätt? Finns det vattendrag? Eller är allting torrt?
Det är andra sommaren vi har torpet. Och vi var bara där i två veckor sammanhängande i sommar. Det kändes inte bra med så lite vatten. Har dessutom mycket växtlighet som jag vill bevattna och nu gick det inte alls.
Saken är den att vi har en liten inomhuspump och en liten hydrofor, och den väsnas förskräckligt. Så det skulle vara skönt att helt byta system och dessutom göra om det från sommarvatten. Har även planer på att bygga ett permanenthus intill torpet i framtiden och då är mer vatten en nödvändighet.
Torpet ligger i en "sluttning" med kanske 10-15 höjdmeter ned till en dalgång med en stor å. På tomten finns en gammal källa från kanske 1700-talet och den är snustorr på somrarna. Längre upp i "sluttningen" finns en liten bäck, men den är mestadels också uttorkad. Marken ovanför torpet (100-tals meter åt alla håll) har mycket granskog på sig (50-60-årig) och jag tror att det är den som suger upp mycket av vattnet.
Det har bott folk på marken sedan bronsåldern (finns röse och stensättningar och torpets innersta del är från 1700-talet), men jag kan tro att det var mer öppen mark tidigare (avverkning till virke och bränsle och betesmark). Idag slukar skogen mycket av det ytliga grundvattnet. Tror jag i alla fall.