Vi syrar alla bönor vi äter, detta året ca 30kg bondbönor och lika mycket kokbönor.
Alla bönor jag har provat funkar: färska bondbönor, fyra-fem varianter hemodlade kokbönor samt gröna och gråa ärtor.
Jag gör så här: Blötlägger ca ett dygn (färska bondbönor förvälls kort), kokar knappt färdigt för de blir lite mjukare under syrningen (skiftar mellan olika bönor/ärtor). Låt svalna och lägg i burk (vi syrar i glasburkar med gummiring). Häller på vatten med ca 3-4% salt i samt minst 10% syrningskultur (viktigt!). Syrningskulturen är från en tidigare lyckad syrning av baljväxter. (Så hur gör du då? Jo, du tar den kultur du har från en tidigare syrning och håller tummarna. Häll gärna i mer än 10%. Lyckas denna så har du din bönstarter.) Låt syra i rumstemperatur ca 10 dagar och sedan är de färdiga att använda.
Vi använder bönorna till bönröra (bönor mixade med olja, vitlök och kryddor), bönbiffar och hela i/till maten, ev marinerade.
Syrade bönor är enligt vad jag har läst i olika forskningsrapporter mycket mer hälsosamma och lättsmälta än vanliga kokta bönor. Googla om du är intresserad.
Ang quinoan så kan du väl pröva att blötlägga dem ett halvt/helt dygn i vatten med lite surdeg eller kanske syrningskultur i. Det kan minska mängden fytinsyra mm (skyddsämnen i skalet) och göra den mer hälsosam. Gäller även svenska sädesslag (utom havre).
Lycka till!