Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad hände med min svärm?  (läst 2763 gånger)

ersam

• -
Vad hände med min svärm?
« skrivet: 04 aug-11 kl 13:18 »
Jag har lyckats få en svärm!  :D

Kom ut till bigården och i en buske strax framför satt en klase bin. Hade en låda med två utbyggda ramar och åtta med mellanväggar. Slog in hela gänget. Kollade efter nån dag att det rörde sig vid flustret vilket det gjorde så jag tänkte att bästa att inte störa.

Tio dagar senare kollade jag ordentligt. Satt kanske hundra bin förskrämda i ett hörn på kupan. Inget spår efter drottningen. Däremot var alla åtta mellanväggar utbyggda och alla tio ramar fyllda med honung. Inte ett spår efter äggläggning.

Vad tusan har hänt här? Fick ju iallafall dryga 12 kg honung men det hade ju varit skoj att fått behålla svärmen också.

Nedley

• Västergötland
SV: Vad hände med min svärm?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-11 kl 14:32 »
Då slipper du ju intvintra! ;)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 04 aug-11 kl 21:37 »
När man köper ett hus finns det tre saker man ska överväga och tänka på !

LÄGE LÄGE LÄGE 

ditt läge var tydligen inte tillräckligt bra så de drog , de stakars 100 blev inte informerad om de nya adress och blev kvar  :'(

Hade du hängt in en ram med yngel så hade de varit tvungna att vara kvar för att ta hand om dessa .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 05 aug-11 kl 10:34 »
Verkar ju ändå så de valt att lägga en hel del energi på nya hemmet eftersom de byggde vax och drog in honung.

Är det så med andra samhällen också att de kan dra om de inte är nöjda eller är detta ett fenomen som gäller svärmar?

Aspargus

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-11 kl 14:03 »
Mycket märkligt.
En svärm samlar normalt inte in 12 kilo honung för att sedan flytta. Något måste ha varit dåligt i den nya bostaden som tvingade bort dem. Kan den ha stått för varmt? Just värme kan få ett samhälle att överge kupan, och man bör eftersträva att de har åtminstone halvskugga under eftermiddagen..

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 05 aug-11 kl 14:37 »
Skulle nog säga att det inte var fallet. Ställde kupan nedanför busken de mellanlandade i på norra sidan så skuggigt torde det varit mitt på dagen. Står andra kupor i närheten.

Tycker jag råkar ut för märkligheter med mina bin mest hela tiden men det är väl nybörjarens lott.  :)

Curt

« Svar #6 skrivet: 05 aug-11 kl 14:53 »
Jag har lyckats få en svärm!  :D

Kom ut till bigården och i en buske strax framför satt en klase bin. Hade en låda med två utbyggda ramar och åtta med mellanväggar. Slog in hela gänget. Kollade efter nån dag att det rörde sig vid flustret vilket det gjorde så jag tänkte att bästa att inte störa.

Tio dagar senare kollade jag ordentligt. Satt kanske hundra bin förskrämda i ett hörn på kupan. Inget spår efter drottningen. Däremot var alla åtta mellanväggar utbyggda och alla tio ramar fyllda med honung. Inte ett spår efter äggläggning.
Vad tusan har hänt här? Fick ju iallafall dryga 12 kg honung men det hade ju varit skoj att fått behålla svärmen också.
Bin som är kraftigt angripna av Varroa kan överge kupan. I så fall har du dom i dina andra samhällen. Vet du att det var dina bin som svärmat?

Aspargus

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 05 aug-11 kl 15:09 »
En förklaring skulle kunna vara att drottningen dött i samband med att du placerade bina i kupan. Bina jobbade på ett tag men har sedan letat sig in hos andra samhällen i stället.. De kan ju faktiskt ha dragit in de 12 kilona på bara ett par dagar.

Bin som är kraftigt angripna av Varroa kan överge kupan. I så fall har du dom i dina andra samhällen. Vet du att det var dina bin som svärmat?

De hade ju redan lämnat kupan, det var ju en svärm..

Hursom, du är nog inte ensam om att råka ut för märkligheter. Skillnaden är att nybörjare "vågar" fråga.. ;D

Curt

« Svar #8 skrivet: 05 aug-11 kl 15:55 »
De hade ju redan lämnat kupan, det var ju en svärm..
[/quote]
Javisst det var en svärm när den gick ut. Den antog sin nya bostad. Nu är det inte längre en svärm utan ett samhälle.
Rymmer dom så gör dom det ganska snart efter intagning. Dessa jobbade med vaxbygge och nektarsamling. 12 kg honung får man inte på en eftermiddag. Ett samhälle utan drottning beter sig inte så. Det kan ju ha varit en andrasvärm med oparad drottning, därav inga ägg. Hon kan ha kommit bort vid parningsflykten, men det skulle resulterat i äggläggande arbetsbin. Inte försvinnande.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 05 aug-11 kl 16:16 »
Hur står kupan? Tvåbent rovdjur kanske?

ptakaplay

« Svar #10 skrivet: 07 aug-11 kl 10:31 »
det kan vara en andrasvärm med 2 trottningar är det dåligt väder så kan dom stanna ett par dagar inann dom flyger vidare.
jag silar mina bin om jag får en svärm på hösten andra -tredje svärm kan ha många drottningar
är det två drottningar så lämnar dom kupan tidigt på morgonen dagen efter
är det dåligt väder längre tid så gör drottningarna upp

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser