Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor Orpington som ruvar  (läst 2336 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Stor Orpington som ruvar
« skrivet: 05 aug-11 kl 18:55 »
Hej!
Jag undrar hur det går för er andra orpingtonägare som har orpingtonhönor som ligger på ägg.
Min första höna har lagt sig för att ruva. Hon hade 10 ägg från början. Ett efter ett så försvann äggen.
När jag lyste dem så hittade jag visserligen bara liv i ett men jag lät dem ligga kvar, då jag är lite osäker.
Äggen var antagligen dåligt befruktade för på dag 21 hade hon bara två ägg kvar och i dem så skavalpade det. Nu har hon fått 8 nya ägg som jag vet är bättre befruktade.
Har hon tagit sönder äggen i vetskap om att de var tomma? Eller är hon klumpig?
Håller tummarna på att hon tyar ligga tre veckor till.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Qiz

• Västergötland
SV: Stor Orpington som ruvar
« Svar #1 skrivet: 05 aug-11 kl 19:19 »
Jag har ingen som ruvar men jag har en spottad orpingtonhöna som heter supersnällasilversara!   ;D ;D ;D
Lite ot, men ändå..
Zandra
« Senast ändrad: 05 aug-11 kl 19:27 av Qiz »

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 05 aug-11 kl 19:38 »
 ;D ;D ;D
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 06 aug-11 kl 09:27 »
Någon som har erfarenhet?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 06 aug-11 kl 10:44 »
Förr när jag hade Orpington brukade jag låta dem ruva plastägg medan de riktiga äggen låg i kläckaren. När det närmade sig kläck smugglade jag under ett par välutvecklade ägg som fick kläckas under hönan. När det kläckts och hon visade att hon var en duktig mamma smugglade jag under henne massor av fler kycklingar. 20 st brukar inte var något problem för en duktig stor Orpington.

Skälet till att jag gjorde så var att dom som regel trampade sönder äggen i för stor utsträckning för att det skulle bli något vettigt kläck i slutändan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jonte76

• -
« Svar #5 skrivet: 06 aug-11 kl 10:47 »
   Mina gula stora  orpington har ruvat fram 12 st var ungefär inga problem , men kanske svårt med mera ägg jag vet inte hur många som är max ?   / Jonas

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 06 aug-11 kl 14:40 »
Max antal ägg beror på hur stor höna man har. Det ska inte vara fler än att hönan täcker äggen när hon flyter ut  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 06 aug-11 kl 18:47 »
Har inte haft någon stor orpington höna i år som ruvat, men en massa dvägar.

De har fått mellan 12-18 ägg var under sig av både stora och små ägg.
Inga ägg sönder och nästan alla honorna var det första  gången de ruvade.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser