Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrerad bock som är sugen...  (läst 2040 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Kastrerad bock som är sugen...
« skrivet: 06 aug-11 kl 19:04 »
Hej! Jag har en kastrerad bock som är 15 mån gammal. Han kastrerades för en sådär 2månader sedan.
Nu verkar han pilsk igen. Han har börjat sexa sig mot sin lilla killingtös. Men han hoppar inte upp på henne. Killingen är född den 15 maj i år.
Jag hade hoppats att lusten skulle försvinna men så är det tydligen inte. Är killingen redan könsmogen så det är brunst han känner?
Borde jag göra någor åt det? Det blir ju inga killingar, men det kan ju vara jobbigt för den lilla. Han är inte alls på den vuxna geten.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrerad bock som är sugen...
« Svar #1 skrivet: 06 aug-11 kl 19:31 »
En peodfil, alltså?  Sånt förekommer bland getter också.  Om Du tycker att det ser ut som om den lilla tycker illa vara, så lär Du väl göra något.  Bild, kanske, så kan vi hjälpa Dig att bedöma om hon verkar tycka att det är jobbigt.

Om det är brunst, så går det över om sisådär en halv vecka.  Och kommer tillbaka efter 21 dagar.  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 06 aug-11 kl 19:59 »
Nja, det känns väll inte som att hon far illa av det direkt. Hon skuttar ju undan bäst hon kan och vänder huvet till istället ;). Men visst undrar hon nog vad som händer. Han håller ju inte på precis hela tiden heller. Men hon skulle alltså kunna brunsta redan? Lilla gumman :-[
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 06 aug-11 kl 20:07 »
En gång bock alltid bock :P
Näe men jag tror inte att det är någon fara, men hur gamal är getkillingen?
Vissa börjar brunsta vääldigt tidigt.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 06 aug-11 kl 20:10 »
Ja, det är inte helt ovanligt att de små raringarna blir könsmogna innan de egentligen kan klara sig utan mammans mjölk.  En lite annorlunda livsrytm än vår ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 07 aug-11 kl 08:09 »
Killingen är född den 15 maj och är alltså snart tre månader.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 19:24 »
Ja då är de inte omöjligt att hon börjat brunst :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser