Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har alltid undrat hur ett ruttet ägg luktar som. Nu vet jag =P  (läst 4722 gånger)

shelale

• Västergötland
Hönan hade legat på 10 ägg i tre veckor. en av äggen kläcktes igår morse. såg ingen annan aktivitet i dom andra äggen så jag tänkte att det skadar väl ändå inte om jag tittar o kanske kan hjälpa en liten till livet.
Skulle aldrig gjort det! HAHA
Jag tar in ägget i köket och tänker försiktigt försiktigt ta en kniv och picka där äggblåsan skulle suttit. så fort kniven kom emot sa det bara PANG!
Och hela ägget sprängdes i mitt ansikte! BLÄ *PANIK*
Visste inte vad jag skulle göra höll på att spy flera gånger så jag sprang runt o runt som en yr höna kastade ut ägget i trädgården in i duschen där jag fick tvätta mig otaliga gånger. Kommer ut ren o fin och upptäcker att barnen hade släppt ut hunden som givetvis ÅT UPP det ruttna ägget och slafsade och söla så det dröp längs med halsen *YUCK* In med hunden i badet tvätta honom jättenoge och försöka skölja ur munnen lite. hoppas han inte blir sjuk.
Nu har jag iallafall fått den erfarenheten. =P

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
;D Jag ser hela scenen framför mig ;D

Och är glad att jag bara ser den ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

shelale

• Västergötland
 ;D

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
Ja på mitt förra jobb så var det en höna som legat på ägg, men de kom inga kycklingar.
Sen började der lukta illa i hela hönshuset, så vi bestämde att högtryckstvätta det igen, tömmde då allt, bla så slänge vi äggen, tog dem inte så varsamt utan slängde ner i en hink (så slapp få de i ansiktet iaf). Flera av äggen sprack, och fy f*n rent ut sagt vad de lukta illa, mkt kan jag stå ut med, men ruttna ägg, där går gränsen! BLÄ
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera
In med hunden i badet tvätta honom jättenoge och försöka skölja ur munnen lite. hoppas han inte blir sjuk.

Dör hunden så är det nog av det rena vattnet i munnen!  8)
Lite ruttet ägg ibland är bara bra att blanda hönsskiten med.....
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Men ToA då, vilka associationer ...  8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

shelale

• Västergötland
Dör hunden så är det nog av det rena vattnet i munnen!  8)
Lite ruttet ägg ibland är bara bra att blanda hönsskiten med.....

hehe

shelale

• Västergötland
Det värsta är ju att hunden älskar att slicka på händer o fötter och så fort han öppnar munnen stinker det!!! Snacka om dålig andedräkt  ::)

Jakobsson

hahaha, urk alltså!  ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Läste nånstans att en hund är renare i munnen än en människa efter 15 minuter. Osäkert om man ska tro allt man läser. Zassy har iaf aldrig dålig andedräkt. Kan ju va för att vi lärt henne vad man äter och inte. Lite svårare med vad man dricker.........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hustran

SV: Har alltid undrat hur ett ruttet ägg luktar som. Nu vet jag =P
« Svar #10 skrivet: 06 aug-11 kl 21:36 »
Har varit med om liknande....Brrrrrrrr. Undrar varför ingen säljer sådana inför demonstrationer.Det borde ju vara hårdvaluta. ;D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 07 aug-11 kl 08:12 »
Var med om samma sak men med både höns och ankägg.
Kommer väl ihåg en gång när en höna hade legat på ankägg, sen går hon av de på dag 27!
In med de i kläckeren med många dog ju i ägget, Det luktade så hämskt så jag fick stå minst en meter frånspannen och knäcka äggen med döda foster i  :(  :-X
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 07 aug-11 kl 08:44 »
För några år sedan fick min dåvarande hund, en collietik, fatt i "rede-äggen", GÅSägg som legar där i evigheter. Innan jag upptäckte det på grund av stanken som bredde ut sig i omgivningen, hade hon satt i sig tre stycken, inklusive stor del av skalen.
Hon blev inte det minsta dålig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 07 aug-11 kl 09:36 »
Haha, påminner lite om en händelse min mammas faster råkade ut för. ;D Hönan hade legat och legat och hon började undra om det inte var dags snart. Så hon tog upp ett av äggen och la det mot örat och... Knackade lite på det med fingret. Smällen hördes enda till andra sidan av gården där hennes man satt. ::) ;D Det var ruttet ägg överallt! Hela hennes långa blonda hår var insmetat i den stinkande sörjan och hon sprang omkring i panik och försökte ta gräs och gnida bort det med! ;D  :-X  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #14 skrivet: 07 aug-11 kl 14:36 »
Jag har ocså alltid undrat hur illa det kan lukta igentligen. ???
Men efter dessa målande beskrivningar ska jag vara mycket försiktigare när jag skakar och lyssnar på gamla ruvägg :P
Tack för att du delar med dig, fick ett gott skratt på köpet ;D ;D ;D
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #15 skrivet: 07 aug-11 kl 15:22 »
Jag kommer nog inte heller att lyssna o picka på några ägg i fortsättninge   :-X
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser