Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkring av ekonomibyggnader  (läst 2271 gånger)

Halte

• Gäst
Försäkring av ekonomibyggnader
« skrivet: 08 aug-11 kl 10:38 »
Sitter och funderar på försäkringen för min ladugård.. Det är ju en tämligen stor och för mig väl fungerande ladugård, c:a 36 meter lång  och 12 meter bred med plåttak, djurdel, sadelkammare, 24 meter höskulle, förråd och loge. Nydragen el samt vatten.

Men försäkringsgubben vill bara försäkra den till 1 miljon vilket jag tycker är alldeles för lite.. Enligt honom så "börjar äldre ladugårdar ofta brinna inom ett år om man försäkrar dem för mer pengar". Men för 1 miljon får man ju inte en ladugård som är ens i närheten av den funktionalitet som den nuvarande har om denna nu skulle brinna ned. Känns lite olustigt att ha risken att behöva lägga av med lantbruket bara för att försäkringen inte täcker en ny likvärdig byggnad.

Jag har redan haft tur som en tokig när det gäller ett brandtillbud på höskullen och den turen lär jag aldrig få någon mer gång i mitt liv..

Kan man överklaga försäkringssumman? Bolaget är Länsförsäkringar..
Vad har ni för försäkringssummor på era ladugårdar?

Existens?

• Gäst
SV: Försäkring av ekonomibyggnader
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 09:08 »
Kolla med andra bolag. Jag fattar inte varför alla envist klamrar fast vid Länsförsäkringar. De är sen länge omsprungna av andra bolag både vad gäller villkor och framförallt priser.
Kolla med Dina försäkringar och Säkra, och se om du får nåt bättre.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 aug-11 kl 08:38 »
Mjo.. Men det är ju så bökigt att byta bolag när man har ALLT försäkrat i LF samt har lånen där.. Man får ju en viss rabatt också när man har allt där. Men jag ska nog ta och kolla upp lite andra bolag också då.. Just det där med försäkringsvärdet känns ju alldeles förbannat viktigt så jag skulle kunna tänka mig att byta även om det blev lite dyrare.

Nu är det ju som sagt 1 miljon, 2 miljoner skulle jag vilja ha upp det till i.a.f. om man ska kunna fortsätta med någon form av verksamhet om olyckan är framme.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 13:37 »
Mjo.. Men det är ju så bökigt att byta bolag när man har ALLT försäkrat i LF samt har lånen där.. Man får ju en viss rabatt också när man har allt där. Men jag ska nog ta och kolla upp lite andra bolag också då.. Just det där med försäkringsvärdet känns ju alldeles förbannat viktigt så jag skulle kunna tänka mig att byta även om det blev lite dyrare.

Nu är det ju som sagt 1 miljon, 2 miljoner skulle jag vilja ha upp det till i.a.f. om man ska kunna fortsätta med någon form av verksamhet om olyckan är framme.

Ett tips är att leta upp ett annat bolag med en bättre deal och sedan höra av dig till försäkringsbolaget och berätta att du ska flytta men att du kan tänka dig att stanna kvar om de kan ge ett bättre/samma 'bud'. Det funkade iaf för min bror...
elliha.blogspot.com

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 aug-11 kl 14:31 »
Jo, hade Dina Försäkringar ute igår, de ska sno ihop ett förslag så får vi se..

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser