Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om maskinkläckta kycklingar  (läst 8856 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Råd om maskinkläckta kycklingar
« skrivet: 08 aug-11 kl 17:08 »
Det är beräknat att kycklingarna ska kläckas i morgon. Vi har höjt luftfuktigheten i maskinen, annars är temperaturen densamma.
Vad ska jag göra när de kläcks? Ska värmen fortfarande vara på då? När ska jag flytta dem från maskinen?

allvetarn

• Skåne
SV: Råd om maskinkläckta kycklingar
« Svar #1 skrivet: 08 aug-11 kl 17:14 »
Hej! Låt dom va kvar i kläckaren tills alla har kläckts, dvs 1-2 dygn,, de klarar sig i 3 dygn med i nödfall.. de behöver ingen mat de 2 första dygnen, när du har tagit ut dem från kläckaren så ska de ha värmelampa i 6-7 veckor. Det ska vara ca 35 C under lampan, om temperaturen är för hög kommer kycklingarna att lägga sig i en ring runt lampan, om det är för kallt lägger de sig tätt ihop. 

Lycka till!
Mvh
Brevduvor, höns

La Ladin

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-11 kl 17:18 »
Ok, tack så mycket. Hur ska jag servera maten och vattnet? I skålar? Kan de gå när de är så små?

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 aug-11 kl 17:19 »
Jag svarar kort och så låter jag experterna ta vid då jag inte kläcker så ofta i maskin (kanske beror lite på maskin)

Du ska absolut ha maskinen på! Kycklingarna behöver torka och få värme och det kan ta flera dagar innan alla ägg blivit kläckta.
De som kläcks först klarar sig utan mat och vatten i minst två dagar (lever på gulesäcken) så de behöver du inte plockas ut förrän efter 2 dygn om det finns ägg kvar som kan kläckas. Och nu ska ju inga ägg vändas, så det är stilla för dem.

Ta inte hål på något ägg själv - det kan ta upp till ett dygn från första hålslaget tills de kommer ut och vissa tar bara några timmar på sig. Vissa kanske aldrig orkar komma ut och då är det upp till dig om du till slut vågar försöktigt skala ut - blodkärl kan brista och det kan blöda eller så klarar de sig - olika uppfattningar här. Men man ska inte ingripa för mkt eller för tidigt..

Om alla blivit kläckta och hunnit torka så kan du ju ta ut alla och sätta under värmelampan. Tänk på att ha en bra vattenautomat som inte är för bred/djup så de drunknar. Lägg annars i tex lite stenar. Låt foder och vatten stå lite ifrån värmelampan så de tar små turer därifrån.

Lycka till!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-11 kl 17:31 »
Hej!
Vad har du för kläckare till att börja med? Jag har en king-suro å då kycklingarna kläcktes eftersom tog ja ut dom för annars far dom å rullar på dom andra äggen å då kan de bli så oturligt att ett ägg som blivit hål på hamnar neråt å att den kycklingen inte alls tar sej ut.
Å man ska ha maskinen på ja självklart!

hönan anna

• Finland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-11 kl 20:29 »
Låt dom komma ut av sig själva.
Vår första kläckning blev inte lyckad :-\, en kom ut av sig själv å resten så hjälpte vi på vägen, INTE BRA. Vi hade de 2 som överlevde i kläckningsmaskinen i 1 dag till så att de skulle torka upp.

Sen gav vi bröd som va indränkt i vatten, mixad hönsmat.
"Beter ti stjämmes idag än harmas imåron"

La Ladin

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 aug-11 kl 20:59 »
Tack för alla råd.  :)
Jag har en Brinsea Octagon. Ska jag ta bort spärrgallrena innan kycklingarna kläcks?

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 08 aug-11 kl 21:09 »
Spärrgaller menar du då?

La Ladin

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 aug-11 kl 21:10 »

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-11 kl 21:48 »
vad är spärrgallren för nåt?

La Ladin

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 aug-11 kl 13:48 »
vad är spärrgallren för nåt?

Gallrena mellan raderna av ägg :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 09 aug-11 kl 13:50 »
Nu vet jag inte hur du börjat, men så här gör jag med kläckning och kycklingar, och jag har fantastiska kläckresultat!

När äggen läggs i maskinen ska de vara rumstempereade. Första dygnet vänder man ej. Fuktigheten ligger lämpligtvis på runt 40%.

Efter 18 dygn lyser jag äggen och kastar obefruktade/döda (man kan lysa redan efter 3 dygn men enligt min erfarenhet blir kläckningen bättre ju mindre man grejar). Jag tar bort eventuella mellanväggar/byter till kläckback, beroende på vad det är för maskin.  Viktigt är att det är stängt till eventuell vattenbehållare, så kycklingarna ej kan ramla i. Ingen mer vändning nu alltså.

När jag ser första hålet i ngt ägg, höjer jag luftfuktigheten till max. Sedan rör jag ingenting, och öppnar ABSOLUT INTE maskinen. Temperaturen ändrar jag inte, men eventuellt stiger den ett par tiondelar av sig självt. Att de redan kläckta kycklingarna får de andra äggen att rulla runt har ingen betydelse verkar det som, en del påstår t.o.m. att de kläckta syskonens rumlande och pipande motiverar de som ännu är kvar i äggen, att ta sig ut. Om det stämmer vet jag inte.

Senast 3 dygn efter att första kycklingen är ute, är det dax att öppna och plocka ut de små. Förhoppningsvis är alla ägg kläckta då. Kycklingarna sätts under värmelampa, ca 35 grader under lampan är bra, sedan sänker man tempen efter hand. Vatten serveras i liten automat (skål är mindre bra, deblir lätt blöta och kan drunkna om de ramlar i) Kycklingfoder/startfoder/hackat kokt ägg/undulatfrön serveras på fat. Picka gärna med fingret i vatten och mat, så kycklingarna ser och härmar. Har en väl förstått, så lär alla sig på nolltid. =)

Nykläckta kycklingar både går och springer, det brukar vara full fart så fort de kommer ut ur kläckaren. Var noga me dhygienen och byt vatten och mat flera gånger dagligen och hål rent under fötterna på dem också. Det är extra viktigt nu när det är varmt, annars blir de små lätt sjuka och dör...

Lycka till, spännande att kläcka ägg så här första gången!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

La Ladin

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 aug-11 kl 13:59 »
Jag ringer dig, fick panik när jag läste ditt svar  ;D

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 09 aug-11 kl 14:14 »
Har också en Brinsea Octagon. Jag gör så här:

Dagen innan kläckning - startar kläckare och kollar att den visar rätt temp (37,8 grader) med en vanlig febertermometer.
I med äggen, ribborna passas in, fyller ena rännan med vatten
dag 5 lyser jag äggen och tar bort eventuella obefruktade och fyller eventuellt på rännan med vatten
dag 18/19 stänger av vändning, tar bort ribborna och fyller rännan med vatten (vissa fyller bägge rännorna, min erfarenhet är att det är att jag får bättre % med bara en ränna fylld)
kläckning - rör inget, öppna inte (!)
cirka två dygn efter kläckning tar jag snabbt ut kläckta kycklingar
låter kläckaren gå ytterligare 2 dygn för eventuella eftersläntrare
kastar därefter kvarvarande okläckta ägg

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 09 aug-11 kl 15:12 »
Jag tar ut kycklingarna ur min kläckare på en gång för fick hjälpa en kyckling ut på grund ut av att dom nykläckta rullar runt äggen å då vart de jobbigt för den kycklingen att ta sej ut. Och har man kvar kycklingarna i kläckaren så STRESSAR dom ut sina syskon å det är inge bra bättre dom får ta sej ut i sin egen takt :) Men de är vad jag tycker det

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #15 skrivet: 09 aug-11 kl 15:17 »
Jag gör såhär:)  när det är dax för dem att kläckas, så har jag extra koll på dem, tar inte ut dem om någon hinner först, ibland så hjälper
kycklingarna sina syskon med att komma ut, vilket är naturligt.  efter ett dygn tar jag ut dem och sedan får de andra kläckas som inte kläckt ännu. Alla mina kycklingar har klarat sig och nästan alla ägg kläckts :) de ägg som inte kläckts har alldrig varit fullgångna el befruktade.   kollar även lite då och då så inget ägg har vänt sig osv :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Jakobsson

« Svar #16 skrivet: 09 aug-11 kl 15:33 »
Nu vet jag inte hur du börjat, men så här gör jag med kläckning och kycklingar, och jag har fantastiska kläckresultat!

När äggen läggs i maskinen ska de vara rumstempereade. Första dygnet vänder man ej. Fuktigheten ligger lämpligtvis på runt 40%.

Efter 18 dygn lyser jag äggen och kastar obefruktade/döda (man kan lysa redan efter 3 dygn men enligt min erfarenhet blir kläckningen bättre ju mindre man grejar). Jag tar bort eventuella mellanväggar/byter till kläckback, beroende på vad det är för maskin.  Viktigt är att det är stängt till eventuell vattenbehållare, så kycklingarna ej kan ramla i. Ingen mer vändning nu alltså.

När jag ser första hålet i ngt ägg, höjer jag luftfuktigheten till max. Sedan rör jag ingenting, och öppnar ABSOLUT INTE maskinen. Temperaturen ändrar jag inte, men eventuellt stiger den ett par tiondelar av sig självt. Att de redan kläckta kycklingarna får de andra äggen att rulla runt har ingen betydelse verkar det som, en del påstår t.o.m. att de kläckta syskonens rumlande och pipande motiverar de som ännu är kvar i äggen, att ta sig ut. Om det stämmer vet jag inte.

Senast 3 dygn efter att första kycklingen är ute, är det dax att öppna och plocka ut de små. Förhoppningsvis är alla ägg kläckta då. Kycklingarna sätts under värmelampa, ca 35 grader under lampan är bra, sedan sänker man tempen efter hand. Vatten serveras i liten automat (skål är mindre bra, deblir lätt blöta och kan drunkna om de ramlar i) Kycklingfoder/startfoder/hackat kokt ägg/undulatfrön serveras på fat. Picka gärna med fingret i vatten och mat, så kycklingarna ser och härmar. Har en väl förstått, så lär alla sig på nolltid. =)

Nykläckta kycklingar både går och springer, det brukar vara full fart så fort de kommer ut ur kläckaren. Var noga me dhygienen och byt vatten och mat flera gånger dagligen och hål rent under fötterna på dem också. Det är extra viktigt nu när det är varmt, annars blir de små lätt sjuka och dör...

Lycka till, spännande att kläcka ägg så här första gången!

Alldeles ypperligt bra förklaring!!! Ta fasta på denna, det är exakt så man ska göra. Även jag gör så & jag har King suro! Hönan plockar ju inte bort kläckta kycklingar så de resterande kläcks för sig själv...

//
Jakobssons fru

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 09 aug-11 kl 17:57 »
Ja ni gör alla som ni vill ja har inte haft dåligt kläckresultat fast ja gjort som ja gjort heller å har med en king-suro

La Ladin

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 09 aug-11 kl 18:56 »
Finns det att köpa sådana små vattenautomater på Granngården? Kan jag ge mat i vanlig, låg skål?

(Fem ägg med små hål i nu  :D)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 09 aug-11 kl 19:57 »
Finns det att köpa sådana små vattenautomater på Granngården? Kan jag ge mat i vanlig, låg skål?

(Fem ägg med små hål i nu  :D)
Du ser troligtvis allt som Granngården har på Nordposts webbsida. Vissa saker är beställningsvaror som Granngården sen tar hem. Om du har dvärgkycklingar och inte har en extra smal kanal i den lilla vattenautomaten du köper så brukar jag ändå lägga i lite småstenar den första veckan. Nu har jag köpt en avsedd för vaktlar och dvärg som jag använder till de riktigt små. De stora raserna klarar en liten utan att drunkna. Har ingen bra bild men med liten kan kanske beskrivas som den minsta i standardsortimentet... och ingen specialare som jag köpte sen...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser