Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir ev. snart Nivaägare......Tips och råd tack!!!  (läst 12649 gånger)

Moraggarn

• -
SV: Blir ev. snart Nivaägare......Tips och råd tack!!!
« Svar #20 skrivet: 10 aug-11 kl 11:35 »
Ja priset verkar vara mkt bra. Har fått napp på en till för 7000:- minus lite grann. Men den är ju inte på långa vägar i närheten av den andra vad gäller skicket. Det enda som var bättre på denna var däcken, de var lite större och "grovnabbade" ;D. Men jag hoppas verkligen att han som ska kolla före mig inte vill köpa. Det vore "tölit"som fan!!!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #21 skrivet: 10 aug-11 kl 16:20 »
Visst det stämmer att ryssbilar kräver en del kärlek.
Men överdrivet mycket nääää   inte alls.   Hur kan jag vara så säker på detta? det är inte för inte jag kallas nivamats i Offroadvärlden.

Dåså vad är Nivans svaga punkter.
- Främre drivaxlarna gillar inte för mycket fäste helt plötsligt för då får dom för sig att smälla av.
- diffklumpen fram får ibland för sig att lossa i skruvförbandet upp till infästningarna. Av med mutter/ bult rengör gängorna och på med gänglåsning.
- fördelningslådans infästning mot karossen. muttrarna gängar lös sig här oxå. Gänglåsning! Skulle bulten se skadad ut så skär av den pch montera en genomgående i stället. Ignoreras detta så knäcks öronen av = DYRT och jobbigt att byta
- Knutkorsen är förbrukningsvara = biltema och de som passar till Amazon
- Sen e det rosten
- Kamkedjan, när den börjar låta så byta alla delarna till den för att slippa problem.
- Vinter slå K-sprit i tanken så slipper man problem med att det fryser i förgasaren.
- Är det en 4 växlad låda så passar LADAs 5 växlade låda det innebär lägre 1:a och högre 5:a
- Håll koll på armarna i 4 linken till bakaxeln Infästningar rost i dessa och att dom lirar lätt. dom brukar sätta sig men om man sprutar på en krypande rostlösare så kommer dom att släppa. När du gör detta så bör bilen vara torr ett par dagar.

Nuförtiden så åker jag inte niva men funderar allvarligt på att köpa en nyare då det är en trevlig bil med enormt mycket attityd och enkel och väl beprövad teknik som de flesta klarar av och förstår.  Det krävs att man har med en verktygslåda för att lösa småproblem längs vägen men det hadde man med till dom flesta andra bilarna av de årsmodellerna som du skriver om.
Lycka till som niva ägare.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 02 sep-11 kl 15:14 »
- Kamkedjan, när den börjar låta så byta alla delarna till den för att slippa problem.
Jag hade en Vas Lada för massa år sedan där kamkedjan var helt uttänjd.
Så vad gör man med en bil som man betalat 300:- för.
Jo man plockar ut kamkedjespännaren och kapar av den för att sedan förlänga den en bit. ;D
Så att man kan spänna kedjan igen. ;D
Gick bra i några få månader innan spännaren gick av. :'(
Jäklar vad det skrammlade från kedjan. ;D
När jag hade tankat på macken och startade bilen så kom det en gubbe springandes och viftade med armarna.
Så jag sopade i växeln och åkte. Han försökte genskjuta mig över en gräsmatta fortfarande vilt viftande med armarna.
Så jag log och vinkade tillbaka. ;D
Tror nog att han svor långa ramser efter den språngmatchen.
Han måste ha tyckt att jag var en riktig dåre som inte stannade bilen direkt.
Körde 8 mil på 2 dagar utan kamkedjespännare innan jag fick tag på en annan billigt bil.
Sen blev det skroten.

sparxxx

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 13 sep-11 kl 19:30 »
Hur gick det? Köpte du Nivan?

I sånna fall, grattis! Du kommer säkerligen inte att ångra dig :)

Om inte, så har jag en finfin Niva -97 som jag har insett att jag behöver sälja nu pga av studier och kommande STORA renoveringar av huset. Så jag behöver hålla i slantarna och skaffa en bensinsnålare bil. Tyvärr.
Militärgrön och har gått under 10 000 mil, gick igenom besiktningen sist utan anmärkningar och med beröm.

Emelie

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 13 sep-11 kl 20:02 »
Hur gick det? Köpte du Nivan?

I sånna fall, grattis! Du kommer säkerligen inte att ångra dig :)

Om inte, så har jag en finfin Niva -97 som jag har insett att jag behöver sälja nu pga av studier och kommande STORA renoveringar av huset. Så jag behöver hålla i slantarna och skaffa en bensinsnålare bil. Tyvärr.
Militärgrön och har gått under 10 000 mil, gick igenom besiktningen sist utan anmärkningar och med beröm.

Emelie

Kosta?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Moraggarn

• -
« Svar #25 skrivet: 22 nov-11 kl 16:54 »
Nu har jag huvudbry!!! Jag startade denna tråden när jag fick napp på en jäkligt fin Niva 87:a. Lite detaljer kan ni läsa om den i tidigare inlägg. Det var en kille före mig som skulle kolla på den, men blev det ingen affär där så skulle säljaren höra av sig till mig direkt. Dagarna gick och så kontaktade jag säljaren som sa att han inte längre ville sälja bilen pga separationsångest. FAN!!! Besvikelsen var stor. Men skam den som ger sig tänkte jag och fortsatte leta Nivor i prisklassen 5000-10000:-, men herregud vilka bilar.......Ingen var ens att tänka på att försöka göra iordning för en besiktning. Maskinellt var dom ok, så det var bara att tuta och köra men jag ville ju ha en att även köra på landsväg...lagligt. Började ju inse att denna ickesålda Nivan för 10 papp hade vart ett fynd. Men inga sådana fanns och jag lade planerna åt sidan. Plötsligt häromdagen får jag ett mail där jag får frågan om jag fortfarande ville köpa Nivan....Samma pris 10000:- med den skillnaden att nu var den också skattad!!! Tänkte svara: JA FÖR FAN JAG KÖPER DEN!!! Men så funderade jag ett steg längre.....Varför vill han helt plötsligt sälja den igen?! Är det nåt fel? m.m m.m. Lite info jag fått är att han kan vara lite velig. Han har tidigare haft bilen och sålt den OCH sen köpt tillbaka den.....Tyder ju på att bilen är bra....men sen vill han sälja, men ändrar sig, för att nu nån månad senare hux flux ändå sälja!!!!!!!! Hur skulle ni gjort i detta läge? Är jag nojig som tror att det är nåt  som är fel...Kanske bara är så att han är velig och inte vet vad han vill.

Händig Man

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 22 nov-11 kl 17:02 »
Släng ur dig frågan i detta forum ;)
de kan ju verkligen den bilen

http://www.lada-niva.se/

Händig Man

• Gäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser