Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk Faverolle  (läst 2219 gånger)

hönan anna

• Finland
Sjuk Faverolle
« skrivet: 08 aug-11 kl 21:37 »
Min Faverolle höna verkar inte må så bra nu. Ligger på höger sida å andas tungt. Går i normala fall undan men nu kan man klappa den å undersöka den hur bra som helst. Inget är brutet. Den gick ute igår helt normal, har alltid velat vara lite för sig själv.
Den går nu väldigt långsamt å vaggande vill nästan lägga sig ned genast på sidan. Den protesterar inte när man undersäker den inte ett ljud.
"Beter ti stjämmes idag än harmas imåron"

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Sjuk Faverolle
« Svar #1 skrivet: 08 aug-11 kl 21:44 »
Hmm andas tungt, det var svårt. Nr 1 är ju att du tar undan henne för sig själv genast. Svårt att gå liknar Mareksymptom (hönsförlamning)men vad jag förstått verkar de helt okej annars då förutom svårt att gå, varje fall i början. Förkylningar - då ska de ju vara duktigt förkylda för att vilja ligga ned och vila... Har du kollat kloaken - så det inte skulle vara någon äggledarinflammation? Vet inte hur de beter sig då men kolla varjefall. Någon ohyra? Lätt att de får när de börjar bli nedsatta.... Förhoppningsvis är det någon här som känner igen symtomen. Det var allt jag kunde komma på. Hoppas det ordnar sig!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

hönan anna

• Finland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-11 kl 22:03 »
Jag såg en loppa.
Klämde där bak men inte knös hon något. Kanske lös mage,svårt att säga. hon får vara ifred för de andra.
Faverolle tuppen har tappat flera av stjärtfjädrarna den senaste veckan, de översta. Kan de hänga ihop? I flocken finns flera olika raser. Förra veckan dog en vanlig höna plötsligt.

hönan anna

• Finland
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 08:38 »
Nå hönan dog i morse, försökte känna efter om där fanns ngt ägg, hittade inget 3cm in. Men ngt som kändes hårt/strävt (anv. handskar) som jag inte fick ut, kan det ha varit en skal bit? Kan för lite om hönans anatomi ifall det är ngt som skall finnas i tarmen naturligt. När den hade dött rann det ur näbben ngt gult, skall det göra så, kommer det ur krävan? Har inte märkt att hon skulle ha varit förkyld.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 aug-11 kl 13:04 »
Det var ett snabbt förlopp från dålig till död. Så tråkigt.
Heller ingen aning om anatomin. Ser att du bor i Finland. I Sverige kan man ringa till SVA (Sveriges veterinäranstalt) och ställa frågor om höns till en expert mellan 9-11.... Har du något liknande där?

Jag hade en som dog av att ägget fastnade men då rann inget ut ur näbben. Det skulle kunna visa på något symtom om du rådfrågar någon som kan. Om fler dör så här och inte bara någon enstaka så hade jag skickat in för obduktion (det gör man till SVA här) men förhoppningsvis kanske du också får fler svar på forumet. Men vi hoppas på att din flock håller sig frisk nu - verkligen inget roligt med större utbrott. Ibland dör de ju av något helt ofarligt.
/Nina
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 09 aug-11 kl 21:15 »
Min Faverolle höna verkar inte må så bra nu. Ligger på höger sida å andas tungt. Går i normala fall undan men nu kan man klappa den å undersöka den hur bra som helst. Inget är brutet. Den gick ute igår helt normal, har alltid velat vara lite för sig själv.
Den går nu väldigt långsamt å vaggande vill nästan lägga sig ned genast på sidan. Den protesterar inte när man undersäker den inte ett ljud.
Tråkigt att din höna dog  :( Av din beskrivning så skulle jag gissa på lunginflammation. Det kan gå väldigt fort från att dom verkar pigga till att dom dör  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hönan anna

• Finland
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 21:57 »
När jag tänker efter så har hon nog trappat ned de senaste dagarna, legat lite varstans å vilat.
Smittar det tro till dom andra?

hönan anna

• Finland
« Svar #7 skrivet: 09 aug-11 kl 21:58 »

I Sverige kan man ringa till SVA (Sveriges veterinäranstalt) och ställa frågor om höns till en expert mellan 9-11.... Har du något liknande där?

Jag försöker leta men blir inte klokare, måste väl ringa nån vanlig veterinär och fråga, tack för tipset

hönan anna

• Finland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-11 kl 11:28 »
Har hittat mask i avföringen hos några av hönsen och håller på och avmaskar alla. Men inte kan väl en "normal" höna dö av mask?

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser