Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur avliva en höna :(  (läst 14084 gånger)

Eden2006

• Skåne
Hur avliva en höna :(
« skrivet: 08 aug-11 kl 21:56 »
Hej
Är den allmänna åsikten att han man skaffat höns måste man klara av att avliva dem !! Är så ledsen, måste man verkligen kunna detta.? Vi har frågat här på forumet och det verkar som vi fått röda hönskvalster. Verkar så svårt att få bort, läst en massa på nätet nu ikväll och det verkar stämma med det mesta...Läste på SVA.se om hur man märker det och verkar som att man inte kan få bort det helt. :( Hönsen verkar lida verkligen av vad jag läst alltså...fått bra tips här men kommer man verkligen att känna sig säker på att man gjort allt och vågar släppa in dem i hönshuset igen....?
Ja min första tanke var alltså....kan man inte få ha höns om man inte kan avliva dem !!! Hur hittar man någon som kan hjälpa en.? Har avlivat en hos veterinären en gång, hon blev sjuk för att äggen ville inte komma ut. Fick en överdos av narkosmedel i buken så hon somnade , men tror inte att jag kan komma till veterinären med alla 9...
Hallå alla där ute, kan ni som är vana ge mig ett litet tips

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Hur avliva en höna :(
« Svar #1 skrivet: 08 aug-11 kl 22:10 »
Slå den i huvudet så den tuppar av, enklast genom att slå den i huggkubben. Hugg sedan av huvudet med yxa.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 aug-11 kl 22:27 »
Hej
Är den allmänna åsikten att han man skaffat höns måste man klara av att avliva dem !! Är så ledsen, måste man verkligen kunna detta.? Vi har frågat här på forumet och det verkar som vi fått röda hönskvalster. Verkar så svårt att få bort, läst en massa på nätet nu ikväll och det verkar stämma med det mesta...Läste på SVA.se om hur man märker det och verkar som att man inte kan få bort det helt. :( Hönsen verkar lida verkligen av vad jag läst alltså...fått bra tips här men kommer man verkligen att känna sig säker på att man gjort allt och vågar släppa in dem i hönshuset igen....?
Ja min första tanke var alltså....kan man inte få ha höns om man inte kan avliva dem !!! Hur hittar man någon som kan hjälpa en.? Har avlivat en hos veterinären en gång, hon blev sjuk för att äggen ville inte komma ut. Fick en överdos av narkosmedel i buken så hon somnade , men tror inte att jag kan komma till veterinären med alla 9...
Hallå alla där ute, kan ni som är vana ge mig ett litet tips

Finns ju utvägar som kanske kan rädda..
Men om inget annat så ska du självklart lära dig hur du kan avliva på ett tryggt vis. Vart i Skåne bor du? :)

hönipöni

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 aug-11 kl 22:32 »
Jag ber jägarn komma och det gör han så snällt! Du har ingen gammal bonde i trakten? De brukar klara sådant utan problem.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-11 kl 22:46 »
Om du har röda kvalster så låt hönsen gå ute med nåt enkelt skydd medans du behandlar dom mot det .
Har du nån annan bod eller dyl dom kan bo i sen ??
Jag hade mina höns i en stor ute kaninbur på natten en hel sommar utan problem .
Ju längre dom är borta från hönshuset desto bättre .
Om jag vore du så skulle jag ha dom ute helt tills snön kommer .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #5 skrivet: 09 aug-11 kl 16:00 »
1. Du måste inte kunna avliva dom själv, men i en akutsituation är det väldigt bra att veta HUR man ska göra så inte en skadad höna behöver lida onödigt. Man kan öva sig med en redan död för att få in "slagtekniken".
2. Röda kvalster går att få bort, men det kräver lite tålamod. Det är enklast att ha dem ett annat ställe några dagar under den mest intensiva behandlingen/vaskningen/målningen av hönshuset. Ett och annat kvalster kan smyga med på hönsen så ta en sista genomgång av hus med hönor sista dagarna.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 16:26 »
man borde inte behöva ta bort höns för rödkvalster.. finns ju massa medel och grejer att lösa det problemet.. du har ju fått många tips här..
sen kan jag ju nämna att jag inte ännu tagit bort någon höna själv.. och om man måste det kan man ju alltid kontakta veterinär.. jag har en toppen bra vet som gör en avliving humant på höns för ca 200kr jag tycker det är värt det. men helt klart är ju bra om man klarar det själv.. men jag resonerar så att när jag e så osäker så lämnar jg hällre de åt experter man ska ju inte åstakomma mer skada än nytta..

tips sök här på forumet hur man blir av med rödkvalster i stället.. i englad har dom visst mirakelmedel.. ;)
eftersom jag bor i norr och här överlever inga kryp den bistra kylan ,så jag har "knacka i trä" inte haft nåt sånt än..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Eden2006

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 aug-11 kl 17:48 »
Ja har fått många tips här på att ta bort röda hönskvalster, TACK ALLA. Nu ska det kalkas i hönshuset och låta dem gå ute som ni skrivit här. Tänkte inte avliva dem i första hand, ska såklart fortsätta så mycket det går med att ta bort.
Men hur länge lever kvalstern? Tänkte att om man försöker med att kalka mm, behandla hönsen med Etotal så kanske det funkar. Dör kvalstern till slut om de inte få suga blod på ngn höna eller sover de och väntar? De nya kycklingarna har bajsat lite blod en gång, köpta för ngr veckor sedam på Hästveda marknad. Kan det vara de som är smittbärarna vilket vi misstänker nu..?
Häls Karin ps vi bor i Emmaljunga

tranicos

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 aug-11 kl 18:02 »
Mina kompisar fick med röda hönskvalster på köpet när de köpte höns förra sommaren.

De slaktade hönsen i höstas och lät hönshuset stå tomt utan värme och med luckan öppen hela vintern. Under sommaren har de rengjort och svavelrökt ett flertal gånger och om jag inte minns fel har de sprayat med radar i ventilen också. Först nu verkar det som att kvalstren har försvunnit.

Jag kan ha fel men jag har för mig att han sa att de klarade sig i ca åtta månader utan mat och att de klarade temperaturer ned mot 20 minusgrader. Det var ju kallt som attan i vintras och det dog de inte av iallafall.

Inte så upplyftande läsning kanske men det kan ju vara bra att vara förberedd på det värsta. Hoppas det löser sig!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-11 kl 18:59 »
Snabbt sätt att avliva : Har du ett brunnslock eller dylik platt o hård yta ?
Smäll till hönan snabbt i huvudet med en spade , hugg sen av nacken med samma spade .
Eller om du har en huggstubbe : knacka till snabbt o hårt med yxan o hugg sen av huvet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser