Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggledarinflammation?  (läst 7798 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Äggledarinflammation?
« skrivet: 10 aug-11 kl 12:21 »
Ungefär varannan dag eller kanske något mer sällan får jag ett knöligt ägg. Vi har fjorton höns varav elva är lohman. De kom hit för hm... cirka en månad sedan direkt från ett hönseri. Det är ett ägg från lohman.

Kan detta vara äggledarinflammation? Hur ska jag lista ut vem som lägger ägget? Jag kan ju inte sitta där och vakta? De verkar friska för övrigt, börjar återfå sin befjädring och går ute fritt.

La Ladin

• Västergötland
SV: Äggledarinflammation?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 12:29 »
Eller... jag skiljer av hönsen en och en och tar bort den som värper konstiga ägg?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 17:49 »
Eller... jag skiljer av hönsen en och en och tar bort den som värper konstiga ägg?
Så brukar jag göra om jag har någon som lägger konstiga ägg i en grupp och jag inte kan se vilken höna som är dålig. Om du ska ta bort eller behandla din sjuka höna beror naturlihtvis på hur dålig hon är. Ibland kan det räcka med att dom tar en paus (värpuppehåll i samband med ruggning) för att dom ska bli bra igen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

La Ladin

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 19:51 »
Så brukar jag göra om jag har någon som lägger konstiga ägg i en grupp och jag inte kan se vilken höna som är dålig. Om du ska ta bort eller behandla din sjuka höna beror naturlihtvis på hur dålig hon är. Ibland kan det räcka med att dom tar en paus (värpuppehåll i samband med ruggning) för att dom ska bli bra igen.

Okej... men tycker du att jag ska vänta och se vad som händer då eller? Och i sådana fall, kan man äta äggen? (Det har vi gjort innan jag fick höra vad det kunde bero på)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 20:06 »
Nej, jag tycker att du ska ta reda på vilken höna det är och undersöka henne noggrannare. Om hon inte har flytningar eller luktar infektion ur kloaken skulle jag märka henne med en ring så du säkert ser henne i flocken. Håll koll och avvakta.

Att det skulle vara farligt att äta äggen kan jag inte tro. Jag har åtminstone aldrig hört att ägg med skaldefekter skulle vara något att undvika i matlagning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

La Ladin

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-11 kl 20:38 »
Nej, jag tycker att du ska ta reda på vilken höna det är och undersöka henne noggrannare. Om hon inte har flytningar eller luktar infektion ur kloaken skulle jag märka henne med en ring så du säkert ser henne i flocken. Håll koll och avvakta.

Att det skulle vara farligt att äta äggen kan jag inte tro. Jag har åtminstone aldrig hört att ägg med skaldefekter skulle vara något att undvika i matlagning.

Okej tack. Jag ska göra så då.  :)

pita

• -
« Svar #6 skrivet: 12 aug-11 kl 09:29 »
Hönserierna vaccinerar sina höns mot IB, om jag minns rätt så kan den sjukdommen ge knöliga ägg. Fast dom går att äta, alla defekta ägg typ missformade, kalkknölar mm går direkt till bagerierna. Iaf hos oss.

Det är så kul när icke hönsvana är hemma och ser de olika formerna, färger på ägg öch utbrister "vilka konstiga ägg" ;D dom är ju vana med äggen på ica, runda och fina antingen vita eller bruna.
« Senast ändrad: 12 aug-11 kl 09:31 av pita »
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

La Ladin

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 aug-11 kl 13:12 »
Hönserierna vaccinerar sina höns mot IB, om jag minns rätt så kan den sjukdommen ge knöliga ägg. Fast dom går att äta, alla defekta ägg typ missformade, kalkknölar mm går direkt till bagerierna. Iaf hos oss.

Det är så kul när icke hönsvana är hemma och ser de olika formerna, färger på ägg öch utbrister "vilka konstiga ägg" ;D dom är ju vana med äggen på ica, runda och fina antingen vita eller bruna.

Jaha. :) Jag har kollat, fattar inte vilken höna det skulle vara som är sjuk om någon nu skulle vara det. Alla verkar likadana och sedan jag skrev tråden har jag inte fått något knöligt ägg. Men egentligen är det ju inte så konstigt om man får ett knöligt ägg av tjugo. Någon gång ibland måste det väl bli konstigt.

Personen som sa det där med äggledarinflammation vet väldigt mycket om höns så jag utesluter inte äggledarinflammation. Avvaktar på eventuellt fler symptom och försöker att hålla lite koll på dem. Men tror inte att jag ska låsa in en och en i en bur och vänta eftersom det sker så sällan.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 12 aug-11 kl 18:29 »
Ägg ser inte ut sådär utan anledning, däremot kan de ju vara olika stora/avlånga/runda, ha kalkprickar osv, det är däremot normalt...

Så ngt är galet om äggen blir sådär skrynkliga, om hönan har ont av det eller inte är väl svårare att uttala sig om. Förhoppningsvis kanske det läkt ut av sig själv, vd det nu var, om äggen är fina igen!  :)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Helle-Mari

• -
« Svar #9 skrivet: 12 aug-11 kl 18:45 »
Jaha. :) Jag har kollat, fattar inte vilken höna det skulle vara som är sjuk om någon nu skulle vara det. Alla verkar likadana och sedan jag skrev tråden har jag inte fått något knöligt ägg. Men egentligen är det ju inte så konstigt om man får ett knöligt ägg av tjugo. Någon gång ibland måste det väl bli konstigt.

Personen som sa det där med äggledarinflammation vet väldigt mycket om höns så jag utesluter inte äggledarinflammation. Avvaktar på eventuellt fler symptom och försöker att hålla lite koll på dem. Men tror inte att jag ska låsa in en och en i en bur och vänta eftersom det sker så sällan.

Nä då hon behöver inte vara sjuk. Det kan ha läkt ut men äggledaren är fortfarande ärrig på insidan. SÅ som ägget ser ut i skalet så ser äggledaren ut på det stället skalet hårdnar. Likt en gjutform. Det är ingen som helst fel på äggen bara för att skalet är skrynkligt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 12 aug-11 kl 19:06 »
Ungefär varannan dag eller kanske något mer sällan får jag ett knöligt ägg.
Kan du inte lägga in en bild här i tråden?  :)

Tecken på äggledarinflammation är svullen buk, viktminskning samt utsöndring av sekret från kloaken.

Ansamling  av  var  och  sekret  kan  återfinnas  i  olika  delar  av
äggledaren. Vid extrem ansamling kan detta leda till att buken svullnar så pass att hönans ben pressas  utåt  och  det  uppstår  hudskador  på  bukens  bakre  del.
Vid infektioner i skalkörteln kan detta ofta ses på äggen genom förtjockade skal, avvikande form och storlek (Romagnano, 1996).
« Senast ändrad: 15 aug-11 kl 00:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

La Ladin

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 aug-11 kl 19:22 »
Ägg ser inte ut sådär utan anledning, däremot kan de ju vara olika stora/avlånga/runda, ha kalkprickar osv, det är däremot normalt...

Så ngt är galet om äggen blir sådär skrynkliga, om hönan har ont av det eller inte är väl svårare att uttala sig om. Förhoppningsvis kanske det läkt ut av sig själv, vd det nu var, om äggen är fina igen!  :)

Fast med stor sannolikhet kommer det fler sådana ägg... bara inte ännu. :)

La Ladin

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 aug-11 kl 19:23 »
Kan du inte lägga in en bild här i tråden?  :)

Ok, jag ska försöka. Måste bara invänta ett sådant ägg. :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 12 aug-11 kl 19:39 »
Nä då hon behöver inte vara sjuk. Det kan ha läkt ut men äggledaren är fortfarande ärrig på insidan. SÅ som ägget ser ut i skalet så ser äggledaren ut på det stället skalet hårdnar. Likt en gjutform. Det är ingen som helst fel på äggen bara för att skalet är skrynkligt.

Så kan det förstås vara! Men hur avgör man det egentligen? Om det är en aktiv inflammation, eller en utläkt? Om ingen höna har flytningar, luktar illa eller verkar må dåligt, kan man då dra slutsatsen att det är en gammal inflammation?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

La Ladin

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 aug-11 kl 19:55 »
Så kan det förstås vara! Men hur avgör man det egentligen? Om det är en aktiv inflammation, eller en utläkt? Om ingen höna har flytningar, luktar illa eller verkar må dåligt, kan man då dra slutsatsen att det är en gammal inflammation?

Hoppas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser