Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpning  (läst 2413 gånger)

nicke66

• Skåne
Värpning
« skrivet: 10 aug-11 kl 18:03 »
Jag har skaffat en tupp och två hönor och det ena  paret är Sussex och en ensam Blommeröd men enligt den förra ägaren sa att dom värpte ägg. Men jag har inte fått ett ända ägg från dom två hönorna så jag undrar om det är vanligt att dom inte ger några ägg och jag undrar hur långt tid det tar för dom att värpa. :-\

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Värpning
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 18:11 »
När fick du  djuren?

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

nicke66

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 19:44 »
När fick du  djuren?

Jag fick djuren för en vecka sedan. Det verkar som sussex hönan och tuppen inte tycker om blommeröds höna för dom går åtskilda. När dom är ute är hon inne.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 19:48 »
Går hönsen lösa ute kan dom gömma äggen eller så äter skatorna upp dem eller så har dom värpuppehåll för att dom ruggar eller så har dom tillfälligt slutat värpa pga omställningen med flytten...

Det finns många skäl att man inte får ägg från sina höns och det behöver inte nödvändigtvis bero på att något felas hönsen  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nicke66

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 21:50 »
Går hönsen lösa ute kan dom gömma äggen eller så äter skatorna upp dem eller så har dom värpuppehåll för att dom ruggar eller så har dom tillfälligt slutat värpa pga omställningen med flytten...

Det finns många skäl att man inte får ägg från sina höns och det behöver inte nödvändigtvis bero på att något felas hönsen  ;)

Dom går inne och ute än så länge och när dom är ute så är dom inhägnade.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-11 kl 10:42 »
Jag har skaffat en tupp och två hönor och det ena  paret är Sussex och en ensam Blommeröd

Vad är Blommeröd... är det ett annat namn på Skånsk Blommehöna eller ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

nicke66

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 aug-11 kl 06:45 »
Vad är Blommeröd... är det ett annat namn på Skånsk Blommehöna eller ???

Jepp skrev fel... :/
Dom har inte börjat värpa ännu. :(

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 20 aug-11 kl 08:39 »
Det er ganske vanlig at hønene har en pause når de blir flyttet på.

I tillegg er det jo mulig at de har gått i myting også, da kommer det jo ikke så mange egg.

Kanskje de var vant til mer dagslys/belysning der de kom fra, da vil de nok reagere på kortere dager også.

Det er kanskje litt rart at du ikke fikk noe egg aller første dagen, da det etter hva jeg husker tar ca 24 timer (dette kan godt være feil) å produsere egget og da skulle man jo tro att det var underveis til tross for flyttingen.

Er de røde i kammen?

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-11 kl 16:45 »
Jag fick vänta ett tag på ägg när mina inköpta hönor hade flyttat hit.
Jag tolkade det så att de behövde tid för att känna sig trygga med varandra och miljön innan dom släpper till.
 o:)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser