Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gula öronlappar  (läst 2004 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Gula öronlappar
« skrivet: 06 sep-06 kl 09:37 »
Finns det någon regel om i vilket öra den gula id-brickan ska sitta?  Det verkar som om en tanke hos besättningarna jag köpt av är att tackorna ska ha brickan i vänster öra och baggarna i höger. I det andra örat har de en metallbricka/clips.

Har nu ett lamm som skrevs in som tacka men, som är bagge och har alltså lappen i fel öra.  ::) Bara för att snurra till det då.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

BuDDHa

• Gäst
Re:Gula öronlappar
« Svar #1 skrivet: 06 sep-06 kl 11:43 »
det finns ingen sådan regel, du kan ha stora, små, plast eller metall så länge dom är godkända av jordbruksverket, men det skall sitta i båda öronen..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 06 sep-06 kl 13:16 »
Vad jag förstår, så är det ok med ett öra så länge djuret inte lämnar gården. Då ska det vara i båda öronen. En regel som alla verka strunta i. Inte ens dom som föder upp i större skala har i båda öronen när man köper djur. Och på sjv står det olika på tre ställen beroende på vart man läser  :)

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 sep-06 kl 13:52 »

Hortenmärkena har nog varit först och tackorna är alltså märkta i högerörat och baggarna i vänster. Det är vanligt att man tar till något sådant knep för att snabbt kunna sortera fåren när bagglammen skall skiljas ifrån.
De gula märkena har sedan tillkommit på utvalda avelsdjur, som skall vara märkta i bägge öronen. Jag har hört flera "fårproffs" som tycker att hortenmärkena sitter sämre än de gula brickorna. Därför blir märke nummer 2 en bricka...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 06 sep-06 kl 15:17 »
Har inte hört om höger eller vänster öra, själv kör jag med systemet en lapp på bagglamm och två lappar på tacklamm - funkar bra. Ett märke räcker väl till slaktdjur?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 sep-06 kl 15:33 »
själv kör jag med systemet en lapp på bagglamm och två lappar på tacklamm - funkar bra. Ett märke räcker väl till slaktdjur?

Det beror på vilken sorts märken du använder !
Vissa slakterier godkänner inte bara ett märke om det är Combi 2000 Rund eller PAT Horten..

Djur som är avsedda att gå i avel eller leva längre än tolv månader ska märkas med en öronbricka i vardera örat.

Mvh Rosa

« Senast ändrad: 22 sep-06 kl 10:55 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser