Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur är det att bo permanent i enkelt torp?  (läst 38209 gånger)

AnnaSigne

• Dalarna
Hur är det att bo permanent i enkelt torp?
« skrivet: 11 aug-11 kl 18:34 »
Jag undrar hur det fungerar att bo i ett hus som saknar vatten/avlopp och har kaminer/vedspis som enda värmekälla. Blir boendet mycket billigare?
Funderar på sätt att leva med små medel så man kan  försörja sig så mycket som möjligt på egen hand och få tid att ta tillvara på naturen.

Dessutom gör det ju ont i en att behöva bygga om och dra ledningar i ett 1800- talstorp som inte tidigare har utsatts för så mycket renoveringar utan är fantastiskt i sig...

Om man har getter och höns, blir det besvärligt om man inte har el där de bor?

Är ni många som lever såhär?
Vore jätteintressant att höra era erfarenheter!
"Jag föddes skyldig jorden, att hedra den med varsam hand. I mitt hjärta klingar alltjämt orden: mina fötter vandrar på ingenmansland".

Vargerik

• Gäst
SV: Hur är det att bo permanent i enkelt torp?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-11 kl 18:45 »
Boendet blir i princip gratis då man slipper tunga utgifter som t ex, el (satans påfund då elen kostar nada ifh till alla avgifter och skatter som tillkommer). Man vänjer sig fort och kommer in i lunken. Men så en dag blir man (iaf jag) nåt så in i själen less..

El är en fabululöst bekväm tingest, även om man inte eldat så är det fortfarande plusgrader när man kommer hem. Vad man saknar mest utan el är ett kylskåp men det finns såna som går på gas.. Tvätt blir knöligt och tidskrävande.

Kort sagt, det går bra och man vänjer sig/blir bra på det, men dom flesta lessnar. Ett jävla plockande/bärande/släpande på ved, det senaste fyndet man släpar hem tror att man är skvatt galen..

bua

« Svar #2 skrivet: 11 aug-11 kl 18:46 »
Jag bor så och jag stormtrivs. Vintermornarna kan vara lite kyliga men så länge temperaturen ute inte understiger -20 så är det OK. Det känns skönt att bära ved och vatten, att använda kroppen till något vettigt. Jag har haft höns när jag bodde modernt och ser det inte som ett problem att skaffa höns här, de kräver inga enorma vattenmängder...(hönsfård ska byggas nästa sommar, jag bara längtar). Getter har jag ingen erfarenhet av.
Hur ekonomiskt det blir beror väl på hur man lever, själv lever jag billigt men det gjorde jag i stan också (fast det är lättare här där jag inte hela tiden måste värja mig mot all reklam).

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 11 aug-11 kl 18:51 »
Jovisst går det bra och det blir mycket billigare... MEN, du får svårt att sköta ett vanligt jobb. Ett 1800-talsboende kräver mer eller mindre att nån är hemma och sköter om hemmanet hela tiden.

Förr i världen så hade man ju inget eget boende som ungkarl/ungmö - antingen bodde man hemma eller tjänade som dräng/piga nånstans.

Eget boende skaffade man sig efter att man gifte sig, och då skaffade man sig även en skock med ungar så något ensamboende var det ju aldrig tal om.

Och i ärlighetens namn så efter en heldag på jobbet så är man inte så sugen att ta itu med att bära vatten, bära ved, bära hö, bära allt... elda det första man gör när man kommer hem för att det är skitkallt inne, vakna på morgonen av hur jädra kallt det... eller att gå ut och skita på utedass när det är snöstorm och vinden viner i rumpan  :-X

Jag kan räkna upp massor med nackdelar med ett sådant boende, även att jag tycker att det absolut är nyttigt att nån gång ha prövat.

Om du verkligen inser hur mycket extra jobb och umbäranden det innebär med 1800-talsliv så tycker jag absolut att du ska görat - men se till att du inte har någon romantiserad bild av livet förr, du måste vara väl införstådd med verkligenhetens "torparliv"

jaktbeagle

• -
« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 20:52 »
utan el..  bra fråga.. om man förbiser värme frågan  så e det gott med rinnande vatten till dricka , disk och  tvätt... men med en liten elsnurra (vindkraft)  och lite solceller så kan man klara sig rätt väl tror jag...

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #5 skrivet: 11 aug-11 kl 21:02 »
Ska man ha någon form av arbetsliv får man tänka på att en sån sak som hygien kan folk ta illa upp på. Andra att det är pittoreskt!
Jag bodde utan möjlighet att duscha och var gång jag ändå fick gjort det så va det alltid nån som sa -Oh, vad har du gjort med håret? -Tvättat det, sa jag. -Haha, skrattade alla och tyckte jag skämtade, men det var ju sant.
Tvättfat kan man ju alltid sköta det viktigaste i......
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

256:an

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 11 aug-11 kl 21:04 »
Har precis lämnat ett sådant boende efter sju år. Just nu njuter jag av lyx som rinnande vatten, tvättmaskin, frys och vattenkokare, men faktiskt saknande jag det inte så enormt då, förutom frysen. Men precis som flera andra skrivit, det är mycket bärande och det tar mycket tid, MEN man finner sig enormt snabbt i det och finner en fridfull vardagsrytm. Jag vet inte hur du har med arbete/inkomstkälla men bor man så har man väldigt små utgifter så har du inte massa lån eller dyra vanor så klarar du dig lugnt på ett deltidsjobb, kanske lite timvik eller semesterinhopp eller så. När vi flyttade till huset levde vi två vuxna på min lön på ca 2000:-/månad. Då hade vi bara mobiltelefonerna som kostade regelbundet, så allt är en fråga om hur villig man är att försöka, för det ÄR faktiskt underbart att vara sin egen herre, bestämma hur man vill lägga upp dagen, slippa påfrestande elbelysning och surrande kylskåp osv.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 aug-11 kl 21:05 »
Jag bodde i tält i två år. Tvätten sköttes genom att jag förhandlade mig till en tvättmaskin hos en före detta hyresvärd för en spottstyver. Handtvätta går också. Gjordes hela förra sommaren. Tycker inte du borde ha några som helt problem med att bo i torp. Solpaneler kan vara bra men absolut inte nödvändigt till belysning och kanske en radio eller dator om man behöver ha kontakt med omvärlden. Man vänjer sig snart.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 aug-11 kl 11:19 »
Nu står det ju faktiskt intet i ursprungsinlägget att boendet saknar el, bara att det saknas el där djuren skall bo. Personligen vill jag inte bo utan el, jag är allt för datorberoende. Dessutom är det svårt att sköta underhåll på hus och gård utan el. Rinnande vatten är lite enklare att undvara, även om man saknar duschen. Visserligen finns det andra sätt att tvätta sig, men det är omständigt. Att enbart värma huset med kamin och vedspis tycker jag däremot inte är minsta problem. Mycket jobb med veden, men det är jobb som jag njuter av. Mycket jobb med passande av elden, men man lär sig snart att gå upp på natten och stoppa i ett par pinnar för att ha värme på morgonen. Men som skrivits tidigare, enkelt boende slukar mycket tid, så det gäller att vara beredd att anamma livsstilen.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-11 kl 12:54 »
Rinnande vatten är lite enklare att undvara, även om man saknar duschen. Visserligen finns det andra sätt att tvätta sig, men det är omständigt.

Jag håller med, el öppnar upp för mycket medan vatten kan lösas på olika sätt. Om man ska vara permanentboende så är det ändå säkert värt att borra en brunn så att man har vatten på tomten i alla fall. Att dagligen hämta färskvatten någon annanstans kan tära på krafterna. Det går an för mig som bara behöver hämta vatten på lediga dagar (då jag är i torpet), men jag tror att jag skulle tröttna om det var så även på arbetsdagar.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #10 skrivet: 14 aug-11 kl 20:34 »
Dessutom är det svårt att sköta underhåll på hus och gård utan el.

Instämmer!

Har byggt jaktstuga/ekonomibyggnader mm, ute på en skogsfastighet med hjälp av ett elverk, och det har
varit "guld värt", främst för att driva byggsåg/cementblandare och ladda handverktyg typ skruvdragare mm.
Jag har dock nät/elstoplar på marken med inkopplingsmöjligheter, så jag funderar allvarligt på att ansluta mig
och pensionera elverket även om det kostar en rejäl slant.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 aug-11 kl 20:45 »
Instämmer!

Har byggt jaktstuga/ekonomibyggnader mm, ute på en skogsfastighet med hjälp av ett elverk, och det har
varit "guld värt", främst för att driva byggsåg/cementblandare och ladda handverktyg typ skruvdragare mm.
Jag har dock nät/elstoplar på marken med inkopplingsmöjligheter, så jag funderar allvarligt på att ansluta mig
och pensionera elverket även om det kostar en rejäl slant.
Jag byggde hela min stuga utan el. Sågningen var värst förstås, men jag hade en uppladdningsbar skruvdragare som jag kunde ladda där jag bodde under byggtiden. Nu har jag fått el hit och har en kapsåg, och det gjorde väldigt gott. Inte nog med att det är jobbigt att såga för hand, det blir inte helt rakt heller om man inte koncentrerar sig väldigt.

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 aug-11 kl 20:55 »
Ja för står inte det där men att hålla på att bära vatten i från brunnen ja kommer i håg från min bardom att somliga hade han pumpar i sina kök  så man slipper att springa med hinkar så var det även i en del ladugårdar   tror det var en sån där farmar pump som siter på diesel tankar så nog går det att få hyfsat bra om man vill  varmvatten i från en mjölkkruka på spisen  med en dit svetsad kran .

Beisla

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 aug-11 kl 21:26 »
Vi har el och vatten men värmer vårt torp enbart med en gammal kakelugn och en ny liten svanen-märkt täljstenskamin i köket. När det är ca 14 minus och kallare så krävs det två större brasor /dag i kakelugnen. Annars räcker det gott med en i kaminen på morgonen och en i kakelugnen på eftermiddagen.
Åker man hemifrån flera dagar så är det gott att ha nån som eldat en brasa precis dagen innan man kommer hem så att det inte är iskallt inne, men det är inget måste.

Våra getter rymmer utan elen om de inte har sly i hagen, vilket vinterhagen inte har. Men det går antagligen att lösa med JÄTTEhögt staket. Mitt är bara 1,20m högt. Det finns väldigt härdiga höns som är ute i sträng kyla, men de behöver kunna värma sig under en liten värmelampa om de vill där det är nån plusgrad, där även vattnet står som inte fryser till.

Avlopp har vi inte. Däremot en Separett, separerar urinen till tunna, bajset till en annan tunna, det luktar inte inne för att det sitter en fläkt som suger ut hela tiden. Men utedass funkade bra innan vi skaffade lyxen med att kunna sitta inne å filosofera.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Nausikaa

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 aug-11 kl 13:49 »
Ännu ett vittne ;D......
Vi har el men inget rinnande vatten. Elen blir inte så dyr så länge man inte försöker värma upp huset med det. Utedass funkar bra och vad gällande allt konkande så skaffar man sig rutiner för att det ska kännas lättare. Efter ett tag så gör man inte åt så mycket vatten. Hygien sköts enkel över en balja, varmt vatten får man relativt snabbt på vedspis, men planera det så att det värms upp medan man gör något annat så slipper man stå och vänta. Planering och rutiner är a och o, saker och ting blir inte så spontana. Krisar det med hårtvätt så finns det alltid torrschampo som funkar utmärkt. Jag rekommenderar el för kyl och frys och ev. dator och telefon, kan underlätta med en vattenkokare också. En kakelugn ger jämn värme i huset med minimal vedåtgång medan en kamin ger snabb och hög värme men svalnar också fort. Vedspis är det bästa man kan ha för matlagning och dessutom är det en fröjd att få stå vid spisen då den dessutom avger spillvärme. Våra höns lever utan el eller extra värme och mår bra ändå.
Dock som redan nämnt så är detta en livsstil som skär sig med ett heltidsjobb, helst bör nog en person vara hemma för att det ska fungera bra. Ju mindre bekvämligheter ju mer tid krävs.
Har man bara tid så är det en enorm livskvalité och något alla borde få uppleva!
Lycka till!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #15 skrivet: 18 aug-11 kl 22:26 »
Att leva utan de normala bekvämligheterna såsom rinnande vatten och ström är besvärligt men fullt genomförbart.
En rickepump i köket för vatten är i många fall en enorm skillnad, vi kommer innom kort att få igång innomhusskiterie på en separett men jag tror nog att utomhusavträdet kommer att användas en hel del av mig i allafall då det känns fel att gå in och ta av sig arbetsskor och skitiga kläder för att gå upp på ovanvåningen för att lägga en kabel.
Vi har rinnande varmt och kallt vatten men då blandaren till badet är kass och den nya inte blivit monterad så bär jag varmt till baljan som jag har utomhus. där skopas det goa vattnet över kroppen.  det är fantastiskt uppfriskande  ;D
Vi drömmer om en rejäl kökspis/panna med separat varmvattenmagasin så denna manöver kan utföras även i framtiden med spillvärmevatten.  Vintertid så är planen att kökspannan skall värma huset och tyvärr är bägge kakelugnarna i behov av ommurning men så snart desssa är friska igen så skall dom få stå för e del av värmen i huset.

Men framför allt, det funkade förr så varför skall det inte funka nuförtiden att leva enklare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 19 aug-11 kl 18:26 »
Krisar det med hårtvätt så finns det alltid torrschampo som funkar utmärkt.

Vad är torrschampo för något? Låter intressant, men jag hoppas att det inte bara är parfym och starkt avfettningsmedel. Var kan man köpa det?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Fordson

« Svar #17 skrivet: 19 aug-11 kl 18:49 »
Jag undrar hur det fungerar att bo i ett hus som saknar vatten/avlopp och har kaminer/vedspis som enda värmekälla. Blir boendet mycket billigare?
Funderar på sätt att leva med små medel så man kan  försörja sig så mycket som möjligt på egen hand och få tid att ta tillvara på naturen.

Dessutom gör det ju ont i en att behöva bygga om och dra ledningar i ett 1800- talstorp som inte tidigare har utsatts för så mycket renoveringar utan är fantastiskt i sig...

Om man har getter och höns, blir det besvärligt om man inte har el där de bor?

Är ni många som lever såhär?
Vore jätteintressant att höra era erfarenheter!

Har du inte el till djuren kan du ju fetglömma att leva där det finns vargar i närheten.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 aug-11 kl 18:51 »
Har du inte el till djuren kan du ju fetglömma att leva där det finns vargar i närheten.

Stor vovve som vaktar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #19 skrivet: 19 aug-11 kl 19:50 »

Det är bara en parameter i ekvationen.  Som det skrivs i förgående inlägg så finns det hundar som hanter vargar som vantar..  Annars så får man väll låsa in djuren om natten. 
Det handlar helt enkelt om att ta gamla tillvägagångssätt till nytta igen, dessutom så lever vi en global värld idag och kan ta nytta av den kunskap som tex finns ute på Kaukasusslätter med nägra knapptryck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser