Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur är det att bo permanent i enkelt torp?  (läst 38224 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Hur är det att bo permanent i enkelt torp?
« Svar #20 skrivet: 19 aug-11 kl 20:06 »
Det är bara en parameter i ekvationen.  Som det skrivs i förgående inlägg så finns det hundar som hanter vargar som vantar..  Annars så får man väll låsa in djuren om natten. 
Det handlar helt enkelt om att ta gamla tillvägagångssätt till nytta igen, dessutom så lever vi en global värld idag och kan ta nytta av den kunskap som tex finns ute på Kaukasusslätter med nägra knapptryck.

Och en positiv syn på saker och ting, att allt går bara man ger sig fan på det. Med "det går inte-inställningen" kan man lika gärna låta bli att stiga upp.

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 aug-11 kl 20:15 »
På kaukasus slätter löser man vargproblemet med gevär, inte staket i alla fall...

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 aug-11 kl 22:10 »
Har du inte el till djuren kan du ju fetglömma att leva där det finns vargar i närheten.
Snicksnack finns väll höga staket  eller så bygger man av trä om man är tillräckligt envis  sen finns det ju batteri drivna el agrigat.
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 00:07 av pålle »

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 aug-11 kl 22:23 »
På kaukasus slätter löser man vargproblemet med gevär, inte staket i alla fall...
Vi är i civiliserade trakter nu  i.te i ett mer eller mindre u land och ska hantera saken där efter men vissa vill stanna kvar i u lands tänkandet .

Cyklisten

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 aug-11 kl 22:25 »
Men vad ända in i glödröda torph-e! Ska man inte kunna få läsa om hur det är att bo i ett enkelt torp utan att den här uttjatade vargdebatten ska komma  upp? Sluta!  Nu!! Idioter!!!

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 19 aug-11 kl 22:30 »
Men vad ända in i glödröda torph-e! Ska man inte kunna få läsa om hur det är att bo i ett enkelt torp utan att den här uttjatade vargdebatten ska komma  upp? Sluta!  Nu!! Idioter!!!
Idiot kan du få va skälv men du har rätt i sak tyckte bara att dom ska inte va i motsagda.

Nina W

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 19 aug-11 kl 23:15 »
Kænner ett par som bor så, men dom har inte så långt till den enas førældrar och dit åker dom och duschar ibland. Dær har dom æven en frys och en dator. Dom har en badtunna dær dom kan bada hemma. Jag har bott utan badrum några år, bara haft rinnande kallvatten i køket. Jobbar man inom vården finns det alltid personaldusch. Samma om man studerar, i skolorna finns det alltid duschar.

Nausikaa

• Småland
« Svar #27 skrivet: 21 aug-11 kl 22:44 »
Citera
Vad är torrschampo för något? Låter intressant, men jag hoppas att det inte bara är parfym och starkt avfettningsmedel. Var kan man köpa det?
torrschampo bygger på stärkelse. samma princip som gäller när man häller potatismjöl på en fettfläck. mitt består till största delen av majsstärkelse (om jag inte mins helt fel) jag fick det av en vän. men jag tror man borde kunna köpa ett hyggligt på hälsokosten ( de som är från kosmetikabutiker är det nog mer skummheter i).

Körven

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 21 aug-11 kl 23:16 »
Största problemet med att leva utan el för min del var när man kom hem efter jobbet.En mopedtur på 3 mil och in i ett iskallt hus.Tända i spisen o kakelugnen samt fortogenkaminen,ut och mata kaniner och höns.Äta mat och sedan gå och lägga sig i en iskall säng.Det fanns även en fördel med detta liv,när man vaknade på morgonen så visste man hur kallt det var ute.Hade man tur så var inte vattenhinken bottfrusen,så man kunde få sig en kopp kaffe innan man åkte till jobbet.
Fy fasen när man jobbat övertid och kom hem vid nio tiden,när djuren fått sitt så skulle man hämta in ved och vatten,i den smällkalla vinternatten.På något underligt vis så trivdes jag.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

forestman78

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 11 okt-11 kl 12:47 »
Jag tycker det går bra att leva enkelt även om jag på sistone gjort badrum inomhus. Vill man bevara ett gammalt hus i "originalskick" tror jag att en bra lösning kan vara att bygga badrum och eventuellt kök i en fristående friggebod på tomten. Blir nog billigast och enklast. Mitt badrum inne i huset blev ganska dyrt pga att det gamla torpet hade så sneda vinklar, låg takhöjd mm. Bättre att bygga nytt utanför med dagens standardmått och räta vinklar. Då kan man också ha t ex eluppvärmning i endast detta utrymme och köra ved i det gamla huset. Nackdelen är ju att man måste gå ut för att komma till kök/badrum men till skillnad från gamla utedass kan det vara tempererat och skönt. 
Tror det är skillnad på att leva enkelt ensam eller med familj. När jag var ensam tyckte jag inte det var några problem och eftersom inga grannar fanns i närheten gick det bra att värma ca 20 liter vatten, bära ut och hälla över sig med en skopa så blev man ren och fin innan man skulle ta på kostymen och åka till jobbet. För mig var det ok även på vintern. Som någon skrev tidagare i tråden tar det mer tid att leva enkelt men arbetar man någon timme mindre per dag så fungerar det ju utmärkt.
Man kan leva billigt men man får ändå räkna med ganska mycket utgifter. Fasta kostnaden för elräkningarna kan vara höga beroende på vilket elbolag som äger ledningarna i ditt område, oftast betydligt högre i hus än om man har lägenhet. Sen har man ju fastighetsskatten eller fastighetsavgiften tror jag det heter nuförtiden. Den är på ca 6000 kr per år även för enkla billiga ställen. Sophämtningsavgiften också den på någon eller några tusen per år och måste betalas även om man inte slänger något.
Jag tycker absolut du ska prova att leva med låg standard ett tag och se hur det funkar och hur det känns. Testa ett år eller två först och se vilka bekvämligheter som du är i behov av och skaffa något i taget! Själen mår bra av enkelhet! Lycka till!
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 13:04 av forestman78 »
Biodlande torpare med hund och gäss.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #30 skrivet: 11 okt-11 kl 13:54 »
Själv har jag ett fritidstorp med el och elvärme att ta till. Inget vatten, inget avlopp. Det fungerar ju bra en helg, men är väldigt jobbigt någon längre tid. Hämta vatten är jobbigt, det går åt mycket mer än man tror (speciellt om man har djur). Bara dricksvattnet till två vuxna och en hund blir minst 3 liter per dag (och då dricker vi annat också). Sen tillkommer vatten till handtvätt, hygien, matlagning, disk, städning, klädtvätt (och vattning av odlingarna, om det behövs). Stora mängder blir det och det är inte gratis att köra för att hämta vatten heller.

Utedass funkar utmärkt, men det är inte särskilt kul när det blir lägre än +10. Sen tillkommer ju avgiften för att nån hämtar skiten. Men jag vet inte riktigt hur reglerna ser ut, får man ens bo permanent utan avlopp? Det är inte heller särskilt skoj att stå och duscha utomhus i -10 grader, även om man har värmt vatten. Huja, detta värmande av vatten, det tar tid det! Till mat, disk, tvätt, hygien m.m. Men det funkar. :)

En viktig sak att vara beredd på är vad som händer om nåt händer. Den dagen man blir sjuk eller råkar ut för en olycka så kan det bli väldigt knepigt, man kan ju inte direkt ta en paus från eldning och vattenbärande. Tror också att det blir väldigt jobbigt med t.ex. småbarn, om du har sådana.

Menmen...det var gnället och farhågorna det!  ;) Slutligen måste jag bara säga att det är alldeles, alldeles uuuunderbart att bara få smita från det moderna samhället och anpassa sig till en annan och enklare lunk! Torpet är en oas och det skulle inte alls ha känts lika bra att vara där om det hade haft alla moderniteter. Så prova du om du är sugen, det är ju bara att flytta igen om du inte trivs.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 11 okt-11 kl 15:20 »
Jag undrar hur det fungerar att bo i ett hus som saknar vatten/avlopp och har kaminer/vedspis som enda värmekälla. Blir boendet mycket billigare?
Funderar på sätt att leva med små medel så man kan  försörja sig så mycket som möjligt på egen hand och få tid att ta tillvara på naturen.

Dessutom gör det ju ont i en att behöva bygga om och dra ledningar i ett 1800- talstorp som inte tidigare har utsatts för så mycket renoveringar utan är fantastiskt i sig...

Om man har getter och höns, blir det besvärligt om man inte har el där de bor?

Är ni många som lever såhär?
Vore jätteintressant att höra era erfarenheter!

Vatten/avlopp: Är stället utan brunn, eller bara utan indraget vatten? Utan brunn=jobbigt, med brunn utan indraget vatten=lättare.

Värme: Innanfönster, fönstervadd, fönsterremsor, tjocka gardiner, begränsad boyta under vinterhalvåret och elda så fort du är hemma. Värm vatten i stor kittel som alltid står på spisen och utnyttja till värmehållare, disk, tvätt och bad.

Tvätt: Du bygger en handvevad tvättmaskin relativt enkelt, finns även mindre att köpa färdiga. Vädra istället för tvätta räcker om det inte blivit fläckar. Förkläden sparar kläder.

Har ingen erfarenhet av getter. Höns klara man utan el.

Ved: Var får du den ifrån? Egen skog? Köpa?

Bygg en bastu. Det räcker med en liten en. Bra till mycket. Och man blir riktigt ren.

Hur långt till "civilisationen" är det? Behöver du bil? Kan du cykla/åka kollektivt för att handla det du behöver? Bilar kostar pengar.

Önskar dig stort lycka till!!!
Som någon sagt tidigare handlar allt om inställning. Gillar du att jobba med kroppen, ha fasta rutiner på "måsten" varje dag och få utgifter kan torplivet absolut vara något för dig! Jag känner mig lika fri i en lägenhet mitt i stan som i ett torp mitt ute i ingenstans, men fri på två väldigt olika sätt. Jag har dock valt torplivet.

MVH / Tillva

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 11 okt-11 kl 15:27 »
Utedass ja...

Har man en godkänd kompost för avföringen ska det inte vara några problem att få leva utan svartvatten och slamtömning. Allt från en modern Separett till ett vanligt utedass funkar. I båda fallen är det klokt att separera, då urinen är fantastisk gödning (om du planerar att odla). Strö med torv. Kalka inte.

http://www.alltitra.se/latrin.html
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 15:51 av TillVaraTa »

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #33 skrivet: 11 okt-11 kl 16:11 »
När jag var ensam tyckte jag inte det var några problem och eftersom inga grannar fanns i närheten gick det bra att värma ca 20 liter vatten, bära ut och hälla över sig med en skopa så blev man ren och fin innan man skulle ta på kostymen och åka till jobbet. För mig var det ok även på vintern.

20 liter!!!  :o Till en dusch? Jag värmer upp vatten till en 5 liters dunk och det räcker mer än väl och jag är tjej.

Det värsta med att duscha ute vintertid är om det blåser så bygg ett plank eller hitta någon som skänker bort en gammal duschkabin på blocket. Sätt sedan tak på det hela, höstregn är inte heller skönt.
Ett annat  knep är att tvåla in sig innan man går ut,  först tvättar man  håret framåtböjd,för  det är först  som man  blir  blöt som man blir kall.

Neiklot

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 okt-11 kl 17:00 »
Hej hopp!

Nej, det är inte jobbigt alls!

Vi bodde 2 vuxna (jag och frun) med 3barn (småbarn!) utan el, utan rinnande vatten i flera år...

Det går!

Visst är det lite kämpigt ibland, men är man själv dessutom så är det inga problem alls!

Småsaker som ex. mobil och dator kan man ha, det går bra att ladda med solceller och sånt. :)

/Neiklot

Neiklot

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 okt-11 kl 17:02 »
20 liter!!!  :o Till en dusch? Jag värmer upp vatten till en 5 liters dunk och det räcker mer än väl och jag är tjej.

Det värsta med att duscha ute vintertid är om det blåser så bygg ett plank eller hitta någon som skänker bort en gammal duschkabin på blocket. Sätt sedan tak på det hela, höstregn är inte heller skönt.
Ett annat  knep är att tvåla in sig innan man går ut,  först tvättar man  håret framåtböjd,för  det är först  som man  blir  blöt som man blir kall.

Men det är rysligt skönt att komma in i spisevärmen! ;)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #36 skrivet: 11 okt-11 kl 17:16 »
Men det är rysligt skönt att komma in i spisevärmen! ;)

Jo, det håller jag fullständigt med om. :D

Kommer inte över 20 liter, massor med vatten ju.

Huggorm

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 okt-11 kl 17:19 »
Hemligheten är att elda en massa i kaminen, så man svettas rejält när det är dags att ta sin utomhusdusch ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 11 okt-11 kl 17:42 »
Jag är alldeles fascinerad över att det tog nästan två sidor inlägg innan någon föreslog ett bastubygge. Det är ju det första jag skulle bygga om jag hade ett torp utan dusch/bad.  ::)  Man blir inte bara ren och slät som en barnrumpa, man blir även varm ända in i märgen! Vilket garanterat behövs när man bor kallt. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Xoot

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 okt-11 kl 18:18 »
Det är skit att bo i ett torp som är över 200 år gammalt och knappt renoverat.
Har två rum som är 2m i taket men resterande rum är 1.75 och då är jag 1.89 lång.

Drar kallt från golvet, drar kallt från väggarna och det lilla man värmer upp försvinner rakt upp till kråkorna.
Har eldat med el-element nu i två vintrar och fick ta ett par vändor i plånboken!

Hade aldrig kunnat tänka mig att leva utan rinnande vatten från kran.
Saknar dock tillståndet då det fanns att elda med ved.

Tror det handlar om var och en. Hur man kan tänka sig och även sänka sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser