Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan låter som hon inte får riktigt med luft - det tjuter  (läst 4174 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Har en Faverollehöna som går runt här ute som vanligt och letar (älskar mat) Ser aktiv ut. Men idag har det här konstiga ljudet blivit mkt värre - som att hon drar efter andan och inte får ordentligt med luft så hon låter som en gås eller något. Öppnar näbben som hon gol. Är hon förkyld? Har aldrig sett detta symtom innan.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hönan låter som hon inte får riktigt med luft - det tjuter
« Svar #1 skrivet: 12 aug-11 kl 15:36 »
Gullhönan här har alltid låtit & betett sej som en astmatiker. Väser och öppnar näbberiet men verkar må bra för övrigt.

Nu börjar det nog regna.............
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 aug-11 kl 16:00 »
Gapmask?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 aug-11 kl 16:32 »
Gapmask?
Hmm, hur medicinerar jag då? En förkylning artar sig inte så här? Hon väser inte utan mer tjuter och rosslar inte. Som någon som drar efter andan och sen i utandningen gör ljud . Den där golrörelsen hon gör ibland är väl iofs symtom på det. Ska jag ge Ivomecen (har det och Terramycin hemma)? Smittar gapmask?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 12 aug-11 kl 17:31 »
Gapmask?

Gaphals har jag hört men inte gapmask.  ;D Hur yttrar det sig och vad är det?

Hade en welsumer med gulknopp men ser inga sådana symtom på någon av de andra. Gullhöna har vi haft i över ett år och hon har alltid "varit astmatiker".
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 12 aug-11 kl 18:09 »
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Gapmask/

Hurvida Ivomec funkar vet jag inte. Axilur tar dock gapmask. Dosera per kg som till hund eller katt och ge i 5 dagar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 13 aug-11 kl 11:25 »
Vet inte vad det är men om det kan vara någon tröst så hade jag en höna som lät så där en gång. Jag tog henne till veterinären som inte hittade någonting alls, sen gick det bara över och hon levde i flera år till. Så det behöver inte vara något farligt.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 aug-11 kl 21:52 »
Gav henne Axilur igår och idag hörde jag ingenting - märkligt. Kan det verka så fort eller har hon bara väldigt dåliga andningsvägar  ??? Men fortsätter ge Axiluren för säkerhets skull. Hon är den som har det svårast när det är varmt - flåsar när ingen annan gör det Det här dåliga fuktiga vädret har börjat frammana lite nysningar i hönshuset.... Vill verkligen inte få något utbrott...  Kan inte det bara bli torrt och soligt nu!

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser