Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  regler för att ha grisar  (läst 5187 gånger)

Lilla Zoo

• Västergötland
regler för att ha grisar
« skrivet: 06 sep-06 kl 16:26 »
Hej!
Jag undrar vad för regler som gäller om man vill ha ett par grisar.
Läget är så här:
Jag har ett stort land som tyvärr har gödslats med ogräsfyllt koskit, jag har försökt med det mesta att få bort ogräset men det är stört omöjligt. Så läste jag att grisar rensar upp bra genom att äta upp rötterna( precis vad jag behöver).
Men vad gäller: måste griarna vara märkta med" lapp" i örat?
Ni som har grisar skriv och berätta för en novis som vill ha gris...
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

linderödssvin

Re:regler för att ha grisar
« Svar #1 skrivet: 06 sep-06 kl 20:21 »
Hej.
Ja, grisen måste ha lapp i örat.
Sen måste du ha ett se-nummer , om du inte har det så hjälper jordbruksverket dig med det.Sen måste du vara med i grisregistret.
M.v.h Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

asta

« Svar #2 skrivet: 06 sep-06 kl 20:47 »
Hej.
Ja, grisen måste ha lapp i örat.
Sen måste du ha ett se-nummer , om du inte har det så hjälper jordbruksverket dig med det.Sen måste du vara med i grisregistret.
M.v.h Camilla

Mina lånegrisar hade inga lappar i öronen. Fast de var ju slaktsvin så då kanske det är andra regler?
 ???

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 sep-06 kl 20:56 »
Alla grisar måste märkas med lapp i örat om de lämnar sin födselplats. Om dina grisar får kultingar och du slaktar och äter upp dem själv behöver du inte märka dem. Men så fort de lämnar gården levande eller döda måste de vara märkta och journaler ifyllda.

Om du köper grisar är de redan märkta av uppfödaren. Det du måste skaffa är ett produktionsplatsnr, som Camilla säger. SE-numret är ditt produktionsplatsnr. Det får du från Jordbruksverket: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/produktionsplatsnummer.4.7502f61001ea08a0c7fff41605.html

I grisregistret rapporteras alla förflyttningar. Du ska alltså rapportera om du köper in nya grisar. Det hittar du också på SJVs hemsida.

Det finns också regler kring journalföring och djurskyddsregler: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=387

Det verkar krångligt i början, men de har alltid varit snälla på jordbruksverket när jag behövt fråga något.

Lycka till!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 sep-06 kl 21:18 »
Tack för era svar och bra länkar.
Hoppas på gris inflyttning till våren. ::)
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser