Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några allmänna frågor om Höns  (läst 1758 gånger)

arrhidaios

Några allmänna frågor om Höns
« skrivet: 14 aug-11 kl 04:56 »
Hej

Jag har nu hängt här på forumet ett tag och sammlat på mig några allmäna frågor om höns som jag hoppas att någon kan svara på.

1:  Det verkar som att många av er använder äggkläckningsmaskin då ni får fram era kycklingar.  Varför är man tvungen att använda en äggkläckningsmaskin? Har verkligen hönsen själva glömt bort hur man reproducerar sin egen ras? 

2.  Är det någon här inne som har pärlhöns och kan berätta något om dem?  Har sett dem flera gånger då man varit ute och rest. Springer dom långt från hönshuset?  Är dom elaka emot dom andra hönsen ifall man har några?   Minns det mest som att dom här hönsen bara sprang omkring hela tiden. Tuppen i flocken galar han som andra tuppar? 

3.  Vad finns det för regler kring höns och grannar?  Lite orolig för att någon utav mina grannar ska klaga ifall man skaffar höns och tuppen börjar gala varje morgon. Men samtidigt så bor jag ju faktiskt ute på landet. 

4. Ett av mina mål med att skaffa höns är att jag ska kunna äta iupp dem när dom blir för många. Finns det någon specifik kurs man kan gå för att lära sig? Hur lärde ni er?

tack för hjälpen/

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Några allmänna frågor om Höns
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 07:00 »
Jag kan bara svara på 1. Mina hönor ruvar för andra gången i sommar, har inte glömt hur man gör. Men det verkar vara olika för olika raser, min maranhöna ruvar tex inte. 3. Man får tydligen ha några hönor och en tupp men han ska vara instängd mellan 22-07. Men det är i stadsplanerat område. Jag bor mitt i byn men mutar man grannarna med ägg är det inga problem, inte här iallafall. Alla tycker det är mysigt och kommer hit med sina barn och barnbarn för att titta på djuren.

sonja på slätten

• Halland
SV: Några allmänna frågor om Höns
« Svar #2 skrivet: 14 aug-11 kl 07:31 »
Vissa raser är rena ruvmaskinerna, t.ex silke, dvärgkochin och åtminstone min variant av dvärgwyandotte. Hos lätta, utpräglade värpraser,  t.ex leghorn och liknande, är det ovanligt. Sedan skiljer det mycket mellan olika stammar. Som du säkert sett här på forumet är det inte helt garanterat säkert  att kläcka i maskin, mycket kan gå fel. Det kan det i och för sig också med hönor, men det är  onödiga saker som lätt kan förebyggas.
För att slippa problem med morgongalandet är det bra med ett någorlunda isolerat hönshus som inte ligger precis intill gränseen mot grannen (vilket många gör) Det är också bra att starta med en mycket ung tupp, som nätt och jämt kan gala, så vänjs  grannarna succesivt vid ljudet.
De lokala rasfjäderfäklubbarna har ibland "slaktdagar" där man får lära sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser