Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvhöken tog min höna  (läst 4999 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Duvhöken tog min höna
« skrivet: 14 aug-11 kl 12:42 »
 :'( Höken tog min MEShöna trots att jag maken två hundar  var ute.
Den gjorde ett blixtanfall och fick med sig min lilla höna :'(
Maken och jag skrek för allt vad vi var värda men den flög
iväg med henne direkt.
Trodde aldrig att den skulle komma ner då vi är så nära
men de är väl hungriga .
Var en ungfågel syndes på dräkten.
Maken hade slagit av trimmern bara ngn minut innan.
Hedemorahöns

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Duvhöken tog min höna
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 12:53 »
Har de fått ögonen på något så ser dom inget annat. Här var en sparvhök (tror jag) och rumsterade våldsamt i en pepparrotsbuske efter en björktrast (tror jag). Vi (jag och hynnan) stod bara 10 meter ifrån. Fy för Bövfelen vad det gick undan när höken flaxade iväg, kryssande mellan och under träden, hur den kom dit vete.....................fåglarna.
En granne berättade att han i 12-årsåldern gick utmed en väg. Det bara swischade till vid ena benet och en rovgågel tog något ett fåtal meter bort.

Kanske bäst att hålla hårt i trimmern? ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-11 kl 13:19 »
Det är nu de är värst... de måste äta upp sig inför ev. flytt och de som stannar måste äta upp sig inför vintern...
Här finns en gammal slug hök som flyger bara någon meter från mig och anfaller, och den for förbi sambon när han stod på stegen så han nästan ramlade ner  :o    nu blir hönsen inne !

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-11 kl 13:37 »
Unga rovfåglar tar också större risker. De inte erfarna jägare ännu, och tar gärna lätta byten. Många ungfåglar stryker också med första vintern. Närmare hösten passerar också rovfåglar som flyttar, vilket gör att man kan få besök av andra arter än man är van vid.
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Lianne

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-11 kl 10:57 »
Råkade ut för ungefär samma sak förra hösten, men mina höns klarade sig.
Jag och våra två hundar var precis brevid hönsen när en svärm med småfåglar flyger förbi och efter kommer duvhöken, han gör en snabb sväng och dyker ner mot oss istället. Som tur är har jag en kratta i handen och jag vrålar, skriker och slår det värsta jag kan, hundarna skäller men jag fick fightas ordentligt för att höken skulle ge sig. Otroligt orädda fåglar och ingen trevlig upplevelse precis, man får passa på sina höns framöver.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Bowmore

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-11 kl 21:27 »
Samma här! Igår hörde jag ovanligt kacklande ute på gården, och när jag tittade ut genom fönstret satt det en rovfågel på backen och pickade på en höna. Det var en ljusgrå rovfågel. Den flög direkt när jag sprang ut men hönan var för skadad och yxan fick tas fram.
Bestämde att de får gå i hönsgården närmaste dagarna, MEN vad hjälpte det... Idag när vi kom hem satt samma rovfågel i höns gården och har haft ihjäl båda mina höne-kycklingar. Det var min fyraårige lille son som såg den, men den lyckades fly upp genom ett litet hål i bärnätet som jag har som skydd över hönsgården just innan jag kom fram. SKIT!!! Det var årets enda två höne-kycklingar.

Nu får de vara inne i hönshuset några dagar. Några tips om vilken rovfågel det kan röra sig om? Duvhök?
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-11 kl 21:55 »
Kan vara duvhök. De är stora och ljusa (honan är stor, hanen lite mindre). Och vanliga. Ett bärnät är inte tillräckligt skydd för hönsen. Det är möjligt att höken stannar hela hösten.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-11 kl 07:34 »
Såå tråkigt Alba. :'(

De är en fena på att hitta glipor och hål i nätet.
Men som skrevs sätt upp ett riktigt taknät.
När de väl har hittat ett "skafferi" så kommer de åter och hämtar mat. >:D
Duvhökan som var här var spräcklig ljus och brun.
Alltså en ungfågel.
När den är vuxen är den brun ganska så stor.
Googla på rovfåglar så kanske du känner igen den.
Men jag tror nog att det var en duvhök de är mycket förslagna.

Alla rovfåglar har nog fått många ungar som överlevt, tack vare
den enorma till gången på gnagare.

PS såg just ett kort på en dam som hade en  duvhök som blev instängd i hennes hönsgård.
Den är grå och lite randig.
Här var den iaf som jag beskrev. ;)
« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 09:16 av Lycka »
Hedemorahöns

Micki o Molly

• -
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 08:40 »
Mycket ledsamt då det händer, men här peppar peppar har hönorna  klarat sig tack vare att uslingen blir  förföjd utav skator som jagar skriker, ja det blir ett fasligt liv då dom attackerar duvhöken.

Duvhöken flyger hit o dit och försöker undkomma ,jakten brukar fortsätta och ljudet på förbannade skator hörs långt in i skogen .

Kanske skatorna är så taggiga endast då dom har ungar på G, eller så är det otränade duvhökar vi har här.
 Innan var vi skitsura på skatorna, men nu är det våra lyckofåglar.

Vi har även en katt som har kommit hembackande och kämpat med en flaxande duvhöksliknande sak i munnen, han visste inte då att han inte fick ta vilt.

Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-11 kl 09:17 »
Hoppas han vet det nu  ;)
Hedemorahöns

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-11 kl 10:59 »
Också här härjar ungfåglar av hök just nu. De är väldigt orädda, satt tex på rosportalen tre meter ifrån huset igår.
Mina höns har varit oroliga i flera dar och kycklingmammorna har nu bestämt att de inte får gå ut ur hönshuset. De är duktigt vaksamma, tuppen är hela tiden på spänn, men man vet ju aldrig med hök - dom är snabba!
Saken blir inte bättre av att en vessla var här i förrgår. Såg den på tunet. Funderar på hur den nya hönsgården vi ska bygga ska säkras på bästa sätt... orolig tid nu, särskilt om man har kycklingar
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 18 aug-11 kl 12:10 »
Jag hade min första duvhöks attack här igår och vi har bott här i 2½ år nu. Måste varit en ung och dum duvhök för den gav sig på en av kalkonerna ::) Även om den inte var vuxen så var den lite stor att lyfta med. Kalkonen mår efter omständigheterna bra. Den har en bula på huvudet en rejäl blåklocka och en vrickad tå samt är lite allmänt mörbultad. Duvhöken har vi inte sett sedan min man skenade ut för att rädda kalkonen (jag var inte hemma) Vi får se om den kommer tillbaka. Jag har ju rätt många små goda dvärghöns som går här :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 18 aug-11 kl 14:44 »
Nu när jag åkte hem från jobbet såg jag tre unga duvhökar samtidigt.
Stackars höns som bara får gå i hönsgården.
Men jag hade mycket gotta med hem till dem :-[
Hedemorahöns

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #13 skrivet: 18 aug-11 kl 22:00 »
Vi har också haft vårt första trista besök av duvhök idag. Vi trodde vi var säkra, då vår hönsgård består av täta buskar och mängder av träd, en riktigt skogsdjungel. Men ändå lyckades den sno åt sig en av våra bästa värphönor. Fast jag fattar inte hur den kunde flyga ner bland trädkronorna....
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Ulricaa

• -
« Svar #14 skrivet: 18 aug-11 kl 22:02 »
Tips som faktiskt funkar är cdskivor i träden! Så att dom avger reflexer!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 19 aug-11 kl 05:34 »
Nu har jag ju inte provat .
Men vissa säger att det inte funkar.
Jag ska prova iaf ;)
Hedemorahöns

Micki o Molly

• -
« Svar #16 skrivet: 19 aug-11 kl 10:16 »
 I går va det snöstorm med mycket starka vindbyar lokalt över oss. här i Uppland .Våra sommarnät gav vika utav hageltyngden.

Vår boskapsvaktare,,Kopralen,,är gipsad, så nu kör vi helt oskyddad för " rovisarna >:D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 19 aug-11 kl 14:09 »
 :o
Hedemorahöns

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #18 skrivet: 19 aug-11 kl 14:24 »
duvhöken var och hälsade på mig förra året och tog min smaragd drake :(  han hade dykt igenom nätet och när jag kom hem så hörde jag hur hönsen skrek, då var hon kvar för hon kom inte ut. Blev så arg och hämtade handskar och tog henne me händerna. Ett grep om halsen och ett runt fötterna så  hon inte skulle riva el bita mig, hade god lust att knäcka henne men djurvän som jag e så lät jag bli. Jag  passade på att ta ett foto me :) på den  sen släppte jag ut den. Den har inte varit här sen dess. Nu har jag köpt ett starkare nät
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #19 skrivet: 19 aug-11 kl 14:29 »
om ni går in på min blogg så ser ni bilden, bara klicka på min adress så kommer ni in där
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser