Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödssvin över tiden  (läst 3525 gånger)

Kristofer

Linderödssvin över tiden
« skrivet: 14 aug-11 kl 20:29 »
Är det vanligt att Linderödsgyltor går över tiden vid första grisningen? Jag trodde att min ena skulle grisa i helgen, men ingenting har hänt.

Existens?

• Gäst
SV: Linderödssvin över tiden
« Svar #1 skrivet: 15 aug-11 kl 08:01 »
Några dagar hir eller dit är inget ovanligt, men sällan mer än max 4 dagar. När var det 115 dagar?

Kristofer

« Svar #2 skrivet: 15 aug-11 kl 09:04 »
fredag - söndag

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 15 aug-11 kl 09:11 »
Då kommer det no snart. Har hon lagt sig och börjat "grymta" än? Har hon inte gjort det så äre ju ingen fara. Har hon däremot legat så flera dagar kan det ju vara problem på något sätt och hon måste få hjälp.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Kristofer

« Svar #4 skrivet: 15 aug-11 kl 09:50 »
Hon (och hennes syster som jag tror ska till om tre veckor) ligger mer och mer i båsen och är ute mindre och mindre. Jag vet inte vad du menar med "grymta", men båda två är ganska pratiga när jag kommer in till dem. Mer pip och småstön än grymt. Hon verkar inte alls må dåligt men är tung och obenägen att röra på sig. Ligger helst och slappar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 15 aug-11 kl 16:38 »
Då ska hon nog inte föda än. De brukar lägga sig och stånka ett tag innan de föder. Är värkarbetet som sätter igång. Kan ta nån dag och ibland märker man det knappt.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Kristofer

« Svar #6 skrivet: 18 aug-11 kl 22:35 »
Nä, det blev inget den här gången, jag får vänta två veckor till.

Kristofer

« Svar #7 skrivet: 02 sep-11 kl 07:52 »
Nu har det gått tre veckor till och hon ser ut så här:

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 sep-11 kl 08:43 »
Nu börjar det bli dags. Juvret kan nog bli ytterligare lite spänt, men inte mycket. Nu får du byta vinkel och börja titta på henne bakifrån istället... :)

Kristofer

« Svar #9 skrivet: 04 sep-11 kl 21:27 »
I morse började hon boa. Hon åt ingen frukost vilket gladde hennes syster. Hon bar gräs och halm i vända efter vända till sin kätte. Sedan låg hon ner och låg still. Vid 18:30 tittade vi förbi och då hade hon klämt ur sig två kultingar. Sedan blev det fyra till. En kom bort sig och verkade inte fatta det här med spenarna. Vi får se om den tar sig. Vera var mycket lyhörd för kultingarnas ljud och var försiktig när hon vände sig om.
Jag tror att hon kommer att bli en bra modersugga.

Det här var första gången för mig. Det var spännande och vackert.
« Senast ändrad: 16 sep-11 kl 07:52 av Kristofer »

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 09 sep-11 kl 08:38 »
Grattis till grisarna ;D,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Kristofer

« Svar #11 skrivet: 12 sep-11 kl 18:07 »
Tack! Det går jättebra. Sedan ett par dagar har de börjat gå ut i hagen. Här är en liten film http://youtu.be/Xl39ut3Nat0

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 sep-11 kl 19:05 »
Ville bara berätta att jag och barnen nu tittat på grisfilmerna ännu en gång. Lilleman kryper upp i soffan med datorn och säger- titta disanaaa ;D Så himla fina e dom :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser