Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringmärkning?  (läst 1030 gånger)

Just_me

• Småland
Ringmärkning?
« skrivet: 16 aug-11 kl 00:21 »
Sitter och läser om lite allt möjligt om höns och kom på att jag aldrig egentligen hört varför man ringmärker höns?
Är det ifall de kommer bort?
Det verkar ju inte dyrt och måste vara ganska praktiskt men ringmärker man enbart renrasiga höns?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ringmärkning?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 07:15 »
 Det finns två sorters ringar. Fasta och avtagbara.
-Avtagbara ringar finns i massor av färger och kan vara praktiskt om man vill hålla reda på vilken höna som är vilken. Dessa ringar kan man märka vuxna höns med och man kan ta av dem utan att förstöra ring eller skada fågeln.
-Fasta ringar måste man märka de djur som ska ställas ut med. Varje ras i standarden har en angiven ringstorlek för tupp och höna. På ringen är det tryckt ett nummer, ringstorlek, ett årtal samt organisation som sålt ringen. Ringarna har olika färg varje år enligt ett givet schema som rullar på 8 år (tror jag att det var). Fasta ringar måste du sätta på kycklingarna innan dom blir för gamla. När kycklingen väl är vuxen är ringen för liten för att ta av utan att klippa sönder den. Den sitter inte för hårt om hönas ben men foten är för stor...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser