Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisiga ällingar  (läst 3874 gånger)

petra 08

• Södermanland
Grisiga ällingar
« skrivet: 16 aug-11 kl 09:49 »
Hej, jag har 4 st,  3 veckors löpanks ällingar i en stor inomhus kaninbur..
Problemet som  har dykt upp nu är att när jag städat  buren så grisar dom ner den  totalt på 30 minuter.
Det är lite bättre när jag har haft spån i  men då får jag rensa vattnet  2 gånger i timmen..
Har just nu tidningar men det fungerar inte så bra.. Jag vet att ankor är grisiga :), men funderar på om det finns några lösningar,
eller nåt som kanske gör det lite svårare för dom att skvätta ner.. Har en liten kyckling vattenautomat åt dom just nu..
Vill ju att dom ska ha fri tillgång till vatten och mat.. Vad tror ni , finns det nått enkelt sätt eller får jag hellt enkelt gilla läget!  :)
Mvh Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Rottis

SV: Grisiga ällingar
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 12:57 »
Jag brukar ställa vattenautomaten på en djur ungsplåt eller liknande.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 13:27 »
bara gilla läget  ;D ankor e skitgrisar, men skämt o sido jag funderar på om man inte kunde ha dom på finmaskit nät och en utdragbar låda under inte så mysigt kanske men lättare att hålla rent, sett det på utlänska hemsidor
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Rottis

« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 21:08 »
Jag brukar ställa vattenautomaten på en djur ungsplåt eller liknande.
djup ska det vara :-)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-11 kl 21:51 »
ställ vattnet på en tegelsten eller en brädlapp så hamnar det inte så mycket spån i.. eller byt och använd sand i buren...
Fjäderfän och kaniner

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-11 kl 22:06 »
bara gilla läget  ;D ankor e skitgrisar, men skämt o sido jag funderar på om man inte kunde ha dom på finmaskit nät och en utdragbar låda under inte så mysigt kanske men lättare att hålla rent, sett det på utlänska hemsidor
Det är bra. Har man ofta grisiga vattenfåglar i bur så lönar det sig. Snickra en låda och sätt in en nätram i botten (som har bra passning med botten så ingen liten fot kommer i kläm), eller fäst nätet direkt på lådan. Ordentligt spänt. I ena änden kan man ha en vattenho med propp i (för bad, med en ramp i så ingen drunknar), om man kan leda det till avlopp (eller en hink). Nätet är skonsamt för fötterna, det mesta av bajset, vatten och spilld mat rinner igenom. Vet inte vad lämpligt material kan heta, men jag menar något mjukare nät. Inte stålnät i första hand. Man kan lägga ett tjockt lager tidningar under. Enklast är det ju om man kan spola rent buren, antingen i badrummet eller utomhus.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-11 kl 22:12 »
tror inte det är godkänt med nätbotten enligt svenska bestämmelser tyvärr :P...
Fjäderfän och kaniner

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-11 kl 08:58 »
tror inte det är godkänt med nätbotten enligt svenska bestämmelser tyvärr :P...
Det låter bra. Med tanke på att vissa kanske skulle ha dem så hela deras liv. Under en begränsad period, som vid uppfödning eller sjukdom, motverkar nätbotten skador på fjäderdräkten, liggsår på kroppen och trycksår på fötterna. Jag måste kolla vidare vad som gäller. Tack för påminnelsen!  :P

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

petra 08

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 09:15 »
Jag har nog också läst nåt om  att man inte får ha nätbotten, hur som helst så är det inte aktuellt här då städar jag nog hellre oftare.. Ställde iallafall in en 6cm högugnsform i glas som i sin tur står på 2 tjocka plankor, i den har jag en mindre skål med vatten (2 dl) med lite öppet runt omkring så det mesta av spillvattnet hamnar i formen, på andra sidan av formen har jag maten.. Verkar funka bra än så länge iallafall  :)..
Tack för era tankar och ideer
//Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-11 kl 09:22 »
Min önskan att prova på ankor iaf en ggn.
Men när jag ser hur de grisar ner avstår jag. :-\
Man skulle bo vid en bäck.
Såg nå`t smart här på alternativ.
De hade grävt en fördjupning och lagr en STOR pressening
förankrad i fyra hörn fyllt på vartten som svämmade över,
 så det var över fördjupningen.
Aha tänkte jag så kunde man ha.
Hedemorahöns

Alba

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 17 aug-11 kl 10:25 »
Har inte hittat något ännu. Får bara träffar om kaniner och pälsdjur i förordningarna.
Går vidare senare, nu blir det badutflykt  :D
/ Alba

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 17 aug-11 kl 10:26 »
Kan du inte ha antingen en större bur inne eller en utegård som de kan gå ut i och ha vattnet utomhus??

Jag har pettflaskor med vatten som jag  sätter på en slaks kopp där de kan dricka men inte slabba.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #12 skrivet: 17 aug-11 kl 10:34 »
Jag har pettflaskor med vatten som jag  sätter på en slaks kopp där de kan dricka men inte slabba.

sådana har jag oxå till kaninburarna funkar när dom har blivit lite större så dom når upp
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #13 skrivet: 17 aug-11 kl 14:10 »
sådana har jag oxå till kaninburarna funkar när dom har blivit lite större så dom når upp

Jag kan sätta mina nere vid marken och sen så långt upp jag vill för de ska sitta på nätet så man har pettflaskan ute och ena halvan av koppen ute och andra halvan inne i buren.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
« Svar #14 skrivet: 17 aug-11 kl 14:31 »
Hej, jag har 4 st,  3 veckors löpanks ällingar i en stor inomhus kaninbur..
Problemet som  har dykt upp nu är att när jag städat  buren så grisar dom ner den  totalt på 30 minuter.
Det är lite bättre när jag har haft spån i  men då får jag rensa vattnet  2 gånger i timmen..
Har just nu tidningar men det fungerar inte så bra.. Jag vet att ankor är grisiga :), men funderar på om det finns några lösningar,
eller nåt som kanske gör det lite svårare för dom att skvätta ner.. Har en liten kyckling vattenautomat åt dom just nu..
Vill ju att dom ska ha fri tillgång till vatten och mat.. Vad tror ni , finns det nått enkelt sätt eller får jag hellt enkelt gilla läget!  :)
Mvh Petra

Jag har visserligen bara 2 ällingar, men har tidningar i botten med strö på. Vatten + mat har jag satt i en plastlåda som följer med när man köper 1 kg kräftor. Inte alls så slabbigt, bara i plastlådan som lätt kan tas ut och sköljas ren!  ;)
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser