Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankbad undervintern?  (läst 2744 gånger)

mysk-åsbomamma

• Uppland
ankbad undervintern?
« skrivet: 16 aug-11 kl 10:11 »
Hej.
Börjar fundera på att bygga vinter boende till mina myskankor. Och undrar hur ni gör med bad möjligheter under vintern?
Nu bor de i ett litet ankhus model hundkoja och äter o dricker och badar ute men det funkar kanske inte vintertid.
Var borta förra helgen och då fick de vara inne i en stallbox med vatten och badbalja (daglig tillsyn) men sen var det ju sjö i halva boxen.  Inte ett bra alternativ i vinter.
Har försökt läsa på lite och vad jag förstår så måste de inte kunna bada vinter tid bara doppa huvudet, men vore ju trevligt om de kunde bada lite vintertid me... Nu ligger de i blöt mest heladagarna :)

Tacksam för alla svar och godaråd!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: ankbad undervintern?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 12:19 »
Kattlådor med avtagbar kant är toppen , då kan dom inte plaska ur så mkt o ändå kliva i o bada .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 12:28 »
mina badar i baljor utomhus på vintern :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 09:27 »
Mina badar i baljor på vintern och med varmt vatten när det är riktigt kallt.

Är dessutom ganska lätt att få bort eventuell isbildning med baljor och vid behov varmt vatten för att få bort isklumparna.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 09:39 »
Samma här. Sommartid  har dom en mindre damm. Vintertid badar dom ute i en balja med låga kanter. När temperaturen sjunker under -10 blir det bara en spann med vatten och inget mer badande förrän temperaturen stiger. Alltid ljummet- varmare vatten till ankorna när det är minusgrader.

Mina myskankor brukar bli helt instängda om temperaturen sjunker under -15 då jag är rädd att dom ska förfrysa vårtorna på huvudet och fötterna. Vanliga ankor klarar kylan bättre.

Det är endast då de har "husarrest" som de får vatten inne. Då ställer jag en hink i en botten av en marsvinsbur (gallret har jag naturligtvis tagit bort). I burbotten har jag strött lite halm och spån. När dom slabbar hamnar det mesta vattnet i burbotten och resten av boxen håller sig hyfsat torr. Burbotten städas sedan dagligen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 10:20 »
Okej då blir det fortsat bad ute när vädret tillåter.
Får hoppas på en mildvinter med lite snö  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser