Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurenhet får  (läst 3645 gånger)

Sangun

• Västergötland
    • Underbara lantliv
Djurenhet får
« skrivet: 18 aug-11 kl 15:21 »
Hej
Jag undrar om någon vet hur många får som är en djurenhet när det gäller kompensationsbidrag?
Efter några år i "civilisationen" har vi nu återvänt till landsbygden, där vi hör hemma. Har Västgötaspets och snart har vi Värmlandsfår och Welsumer-hönor också. Bloggar på www.underbaralantliv.se

Sangun

• Västergötland
    • Underbara lantliv
SV: Djurenhet får
« Svar #1 skrivet: 18 aug-11 kl 15:39 »
Nu svarar jag mig själv  :)
Jag tror att jag fick fram det genom lite sökande och räknande.
Jag bor i område 5a, där behöver man 1,3 djurenheter per ha för att få kompensationsbidraget. Varje tacka ger 0,15 djurenhet, vilket borde betyda att det måste var 8,6666..... tackor per ha.
Rätta gärna om jag har fel!
Efter några år i "civilisationen" har vi nu återvänt till landsbygden, där vi hör hemma. Har Västgötaspets och snart har vi Värmlandsfår och Welsumer-hönor också. Bloggar på www.underbaralantliv.se

vårlängtan

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 16:54 »
Vi räknade lite på det också, men jag måste säga att jag tycker det låter mycket!
Vi har tänkt miska antalet djur och därför räknade vi på vad som va minimum.
Men så har vi tre hästar med, räknas de, tro?
Njuter av värme och allt det gröna!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 18:22 »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-11 kl 19:04 »
Hm, nja  tror inte det är samma för på sidorna om kompensationsbidrag finns detta att läsa. Där står krav på¨djurtäthet i ett visst område men inte i stödområde 5a eller b.
Taget från Jordbruksverkets sida om kompensationsbidrag:

Du måste ha djur
Du får kompensationsbidrag för vall och betesmark i förhållande till ditt innehav av antal djurenheter. De djurslag som godtas är nötkreatur som är minst 6 månader gammalt, get av honkön och tacka.
Kravet på djurtäthet för tackor är 0,8 djurenheter per hektar för dig som har tackor i stödområde 1-3 och F.
Så här många djurenheter blir varje djur
Djurslag                                                   Antal djurenheter

Ko som har kalvat eller är minst 2 år    1,0         
Nötkreatur som är 2 år eller äldre           1,0         
Nötkreatur mellan 6 månader och 2 år    0,6         
Get av honkön                                   0,15         
Tacka                                                     0,15         

PS! Visst kan vi ringa och ta reda på det, men lite irriterande att man inte kan läsa ut det. Område 1-3 och F finns ju.    
o,15 tackor blir 6,666!  ;)

Njuter av värme och allt det gröna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser