Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med hönans ägg?  (läst 1075 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Vad händer med hönans ägg?
« skrivet: 20 aug-11 kl 19:29 »
Har en stor orpington som ligger på ägg. Hon ligger på dag 17ca nu.
Detta är hennes andra runda... Det började med att hon fick 10ägg från mina egna höns. Misstänkte att min tupp är steril (är dock helt säker nu)men hoppades att den andra tuppen hade fått komma till. Ett efter ett försvann äggen och när bara några dagar återstod så skvalpade det i de sista 2 äggen som fanns kvar. Hon fick 8st nya ägg från min svärmor som tror att hennes tupp fungerar. Hon har nu 6 ägg kvar och som vanligt inte ett spår efter dem. Skakade äggen lite försiktigt idag och japp allihopa skvalpar... Suck!
Vad är det som går fel?
Varenda gång jag går till henne så ligger hon på äggen. Jag ser alldrig att hon går upp. Buren hon ligger i är visserligen liten men det finns absolut plats att gå omkring lite grann om hon nu inte vill ligga där. Hönan är ett år gammal.
Vad ska jag göra? ge henne ägg en runda till? Tycker synd om henne nu. Kan man avbryta ruvlusten? Hade gärna velat ha kycklingar men inte om hönan ska stryka med på kuppen.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

supersnällasilversara

• Blekinge
SV: Vad händer med hönans ägg?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-11 kl 09:42 »
Tar och lyfter ut henne idag och ser vad som händer.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

supersnällasilversara

• Blekinge
SV: Vad händer med hönans ägg?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-11 kl 18:36 »
Hon blev överlycklig när hon kom ut den stackaren. Pratade högt och flaxade med vingarna, badade i alla mullvadshögar och var aldeles fjompig ända tills flocken kom...
Tuppen jagade skiten ur henne och jag efter honom >:D
Nu går hon ensam och håller sig undan tuppen. Får lite sällskap ibland av de yngre gänget. Stackaren :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser